معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:

اصلاح روش‌های آموزشی؛ گام بزرگ دولت در تحول یادگیری دانش‌آموزان

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در نشست کمیسیون مدرسه‌یاری خیرین مدرسه‌ساز، بر ضرورت تحول در روش‌های تدریس و محیط‌های یادگیری تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۵۱۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح روش‌های آموزشی؛ گام بزرگ دولت در تحول یادگیری دانش‌آموزان

رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور تاکنون بیش از ۲۰ جلسه درباره آموزش‌وپرورش برگزار کرده است، این سطح از توجه را در قیاس با تمامی دولت‌های گذشته کم‌نظیر دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین محورهایی که رئیس‌جمهور شخصاً پیگیری می‌کنند، اصلاح روش‌های آموزشی و ایجاد تحول در محیط‌های یادگیری است. اساس این برنامه تدریس فعال مبتنی بر کار گروهی است تا همه دانش‌آموزان در فرایند یادگیری مشارکت داشته باشند.

حکیم‌زاده با اشاره به مفهوم فقر یادگیری، این مسئله را فراتر از یاد نگرفتن برخی مفاهیم دانست و افزود: بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است در مدرسه مفاهیمی را یاد بگیرند، اما به دلیل ضعف در روش‌های تدریس، این دانسته‌ها را فراموش می‌کنند. ما به‌دنبال تغییر این رویکرد هستیم. پژوهش‌ها نشان می‌دهد حذف برخی از دانش‌آموزان از فرایند یادگیری چه هزینه‌های اجتماعی سنگینی دارد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه تحول در آموزش به معنای کنار گذاشتن برنامه‌های دیگر نیست، تأکید کرد که همه این روش‌ها در دستور کار هستند، اما طرح «حامی» بر دانش‌آموزانی متمرکز است که در مهارت‌های اساسی مانند زبان فارسی، به‌ویژه در مناطق دو‌زبانه، نیازمند حمایت ویژه هستند.

وی با اشاره به شاخص‌های کارایی آموزشی در استان‌های مختلف گفت: ما به تفکیک تمام استان‌ها و حتی نواحی، داده‌های دقیقی از نرخ تکرار پایه و وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان داریم. این بار، برنامه‌های ما نه بر اساس تعداد فعالیت‌ها و جلسات، بلکه بر اساس تغییر در شاخص‌های مهم نظیر میزان کاهش تکرار پایه و ارتقای سطح یادگیری ارزیابی خواهد شد. 

نشست کشوری برای بهبود مهارت‌های خواندن

معاون آموزش ابتدایی از برگزاری یک نشست علمی کشوری در فروردین‌ماه خبر داد و گفت: در این نشست، تمامی متخصصانی که در زمینه ارتقای مهارت‌های خواندن فعالیت داشته‌اند، گرد هم می‌آیند. هدف ما استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای بهبود عدالت آموزشی است. از همه پژوهشگران، معلمان و صاحب‌نظران دعوت می‌کنیم که ایده‌ها و برنامه‌های خود را ارائه دهند. 

وی در پایان بر اهمیت ایجاد محیط‌های یادگیری مثبت تأکید کرد و گفت: هیچ کودکی ذاتاً از یادگیری گریزان نیست. اگر دانش‌آموزان از مدرسه ناامید می‌شوند، دلیل آن عدم توجه به فضای عاطفی اجتماعی یادگیری تدریس و عدم ایجاد انگیزه و باور بر یادگیری در آنان است. هدف ما این است که همه دانش‌آموزان در چرخه یادگیری باقی بمانند و هیچ‌کس کنار گذاشته نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار