وزیر آموزش و پرورش گفت:
برنامهریزی برای نشستهای تخصصیتر با حضور معاونان آموزش و پرورش
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در نشست هماندیشی مدیران مدارس، بر ضرورت برگزاری جلسات تخصصیتر با حضور معاونان کلیدی تأکید کرد و از اجرای دو راهبرد اصلی برای توسعه عدالت آموزشی خبر داد.

وزیر آموزش و پرورش در نشست هماندیشی مدیران مدارس از ضرورت برگزاری جلسات گستردهتر و تخصصیتر با حضور معاونان کلیدی وزارتخانه خبر داد و گفت: این جلسه محدود بود و برخی از همکاران نتوانستند نظرات خود را مطرح کنند. باید در آینده نشستهایی با زمانبندی دقیقتر و حضور معاونان برگزار شود تا مسائل مهم مانند چالشهای مدیریت مدارس، مشکلات پرورشی، مسائل آموزشی و اداری بهصورت دستهبندیشده بررسی شود.
وی با تأکید بر اهمیت مشارکت مدیران در تصمیمگیریهای کلان آموزشی، افزود: مدیران مدارس باید نظرات و پیشنهادات عملی ارائه دهند، نهفقط مشکلات را بیان کنند. همچنین لازم است که پیش از جلسات، با همکاران خود مشورت کنند تا راهکارهای پختهتر و کاربردیتری مطرح شود.
دو راهبرد اصلی در توسعه عدالت آموزشی
کاظمی در ادامه به دو جریان اصلی در سیاستهای آموزشی دولت اشاره کرد و گفت: محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش، دو هدف کلیدی در این مسیر هستند. او توضیح داد که تاکنون هزاران پروژه مدرسهسازی توسط بخشهای دولتی، خصوصی و جهادی آغاز شده است و استانداران و نیروهای مردمی نیز به این حرکت پیوستهاند. در عین حال، تمرکز وزارت آموزش و پرورش تنها بر ساخت مدارس نیست، بلکه بهبود کیفیت آموزش نیز بهطور جدی دنبال میشود.
وی بر نقش مدیران مدارس در تحول آموزشی تأکید کرد و گفت: مدیر مدرسه باید توانایی ترسیم چشمانداز، برنامهریزی راهبردی و ایجاد انسجام در برنامههای آموزشی را داشته باشد. اگر مدیری توانمند باشد، مدرسه به کیفیت مطلوب خواهد رسید. سرمایهگذاری در توانمندسازی مدیران مدارس، بالاترین نوع سرمایهگذاری در نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به اقدامات کلیدی برای ارتقای کیفیت آموزش اشاره کرد و گفت: آموزش معلمان بر اساس روشهای نوین تدریس، بهکارگیری روشهای یادگیری فعال که در آن دانشآموز نقش محوری دارد، ایجاد تحول در چیدمان کلاسها و استفاده از فعالیتهای گروهی، و بهبود سختافزار و نرمافزار کلاسهای درس، از جمله مواردی هستند که میتوانند به توسعه عدالت آموزشی کمک کنند.
وی از مدیران مدارس خواست با ارائه پیشنهادهای عملی، در بهبود نظام آموزشی نقش فعالتری داشته باشند و تأکید کرد و افزود: نظرات و دغدغههای آنان بهصورت دستهبندیشده بررسی و در سیاستگذاریهای کلان لحاظ خواهد شد.
ارسال دیدگاه