وزیر آموزش و پرورش در جلسه هم اندیشی مدیران مدارس:
مدیران مدارس خط مقدم تعلیم و تربیت هستند
فاصله بین ستاد و صف را باید بشناسیم
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به چالشهای موجود در مدارس، اجرای سند تحول بنیادین و توسعه عدالت آموزشی پرداخت و خواستار بررسی موانع و ارائه راهکارهای اجرایی از سوی مدیران شد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در جلسه هماندیشی مدیران مدارس که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، بر نقش کلیدی مدیران مدارس در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: مدیران مدارس مهمترین حلقه مدیریت آموزشی کشور هستند و بار اصلی تعلیم و تربیت بر دوش آنهاست. ما در ستاد سیاستگذاری میکنیم، اما اجرای واقعی برنامهها در مدارس رقم میخورد. بنابراین، باید فاصله میان ستاد و صف را بشناسیم و برای کاهش این شکاف تلاش کنیم.
وی با اشاره به چالشهای مدیران مدارس، افزود: مدیران مدارس در خط مقدم اجرای سیاستهای آموزشی قرار دارند و بیشترین مشکلات را نیز متحمل میشوند؛ از کمبود نیرو، تراکم کلاسها، کمبود فضا و تجهیزات گرفته تا مشکلات مالی و کاهش انگیزه معلمان و دانشآموزان. هدف ما از این نشست، شنیدن دغدغهها و پیشنهادات مدیران برای بهبود وضعیت مدارس است.
بررسی اجرای سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به عدم تحقق کامل اهداف سند تحول بنیادین پرداخت و گفت: یکی از سؤالات مهم این است که چرا اجرای سند تحول بنیادین با موفقیت کامل همراه نبوده است؟ آیا مشکل کمبود بودجه است؟ کمبود نیروی انسانی؟ یا چالشهای مدیریتی دیگری وجود دارد؟ ما نیاز داریم که پاسخ این سؤالات را با کمک مدیران مدارس پیدا کنیم.
توسعه عدالت آموزشی در مدارس
کاظمی همچنین به موضوع توسعه عدالت آموزشی که توسط دکتر پزشکیان مطرح شده، اشاره کرد و از مدیران مدارس خواست نظرات و تجربیات خود را درباره اجرای این طرح، بهویژه در مناطق پایلوت مانند شهر قدس، مطرح کنند.
شنونده مدیران هستم
در پایان، وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت نقش مدیران در سیاستگذاری آموزشی تأکید کرد و گفت: ما نمیخواهیم جلسه صرفاً گزارشی باشد؛ بلکه این فرصت را فراهم کردهایم که شما مدیران محترم، دغدغهها، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنید. من در این جلسه، بیشتر شنونده خواهم بود و امیدوارم این گفتوگوها به تصمیمگیریهای بهتر در نظام تعلیم و تربیت منجر شود.
ارسال دیدگاه