معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در آیین گرامیداشت امور تربیتی و تربیت اسلامی:

«تربیت» اولویت اصلی نظام آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه «تربیت» اولویت اصلی نظام آموزشی و پرورشی است گفت به فرموده سند تحول بنیادین، در تمامی صفحات مبانی نظری سند تحول، چیزی به نام آموزش و چیزی به نام پرورش نداریم. تمامی صفحات مبانی نظری یک کلمه دارد و آن کلمه تربیت است.

کد مطلب: ۱۵۴۷۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
«تربیت» اولویت اصلی نظام آموزش و پرورش است

آیین گرامیداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و مسئولان و معاونان این وزارت در حوزه هنری تالار اندیشه تهران برگزار شد.

محمدحسین پورثانی بر اهمیت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی تاکید کرد و گفت: به همه معلمان سراسر کشور هفته امور تربیتی را تبریک عرض می‌کنم، چرا که اعتقاد داریم تربیت در کلاس درس و توسط همه معلمان انجام می‌شود. تفکیکی بین معلم ریاضی، معلم فیزیک، معلم عربی و معلم پرورشی به اعتقاد ما وجود ندارد؛ همه معلمان، مربی تربیتی هستند. لذا، اولاً به همه معلمان هفته امور تربیتی را تبریک عرض می‌کنم. ثانیاً، به همه مدیران مدارس، مربیان پرورشی، معاونین پرورشی، مدیران کانون‌های فرهنگی تربیتی در ۱۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی سراسر کشور، مدیران محترم دارالقرآن‌های سراسر کشور در ۸۴۰ دارالقرآن، مدیران محترم مراکز مشاوره در بیش از ۷۰۰ مرکز مشاوره در سراسر کشور، مدیران ۳۴۶ اردوگاه دانش‌آموزی سراسر کشور و همه مشاوران، کنشگران و فعالان عرصه آموزش و پرورش این روز عزیز را تبریک می‌گویم و از زحمات همگی آن‌ها تشکر می‌کنم.

پورثانی ادامه داد: از همه عزیزانی که در سنگر مسجد، در سنگر هیئت و در سنگر محله کار تربیتی می‌کنند، تشکر میکنم، چون اعتقاد داریم تربیت، "تمام‌ساحتی"  است؛ یعنی تنوع موقعیت‌های یادگیری به این معنا است که کلاس درس، مدرسه و کتاب درس تنها موقعیت‌های تربیتی نیستند، بلکه گسترش موقعیت‌های تربیتی و تنوع موقعیت‌های یادگیری، امروز یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه ما است، لذا به همه کسانی که در سنگری غیر از سنگر مدرسه، کار تربیتی می‌کنند، این هفته را تبریک عرض می‌کنم.

محمدحسین پورثانی با بیان اینکه شهید محوری امسال، شهید آرمان علی‌وردی است، اظهار کرد: ایشان شهیدی است که مربی تربیتی در سنگر مسجد بود و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به پیوند بین مسجد و مدرسه و پیوند بین مدرسه و تمامی موقعیت‌های تربیتی محل، چرا که سند تحول بنیادین می‌گوید مدرسه کانون تربیتی محله است. برای رسیدن به کانون تربیت محله، راه حلی نداریم مگر اینکه تمامی ارکان تأثیرگذار محله را دور مدرسه جمع کنیم و با هم یک کار تربیتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: تنوع موقعیت‌های یادگیری به این معناست که امروز ۶۷۰ دانش‌آموز ما در حج و عمره هستند و نایب‌الزیاره همه شما در مراسم حج هستند. این بزرگ‌ترین موقعیت یادگیری برای دانش‌آموزان ما است. اصولاً امور تربیتی و معاونت پرورشی یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و یکی از اصلی‌ترین اتفاقاتی که باید در معاونت پرورشی بیافتد، تنوع موقعیت‌های یادگیری است. از سرود، از تئاتر، از اردو، از برنامه‌های صبحگاه و آغازین مدرسه تا اتفاقات دیگری که باید رقم بخورد، چرا که این‌ها به مانند کلاس درس و کتاب درس و چه بسا بهتر از آن برای دانش‌آموز، موقعیت تربیتی و یادگیری فراهم می‌کنند و همه این‌ها امروز برای دانش‌آموزان ما اثرگذار و نقش‌آفرین هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: وقتی می‌گوییم هشت اسفند روز امور تربیتی است، این روز متعلق به تمامی کنشگران عرصه تربیت است. این روز بهانه‌ای است برای همه ما تا دوباره با هم مرور کنیم که تربیت اولویت اصلی نظام آموزشی و پرورشی ما است. به فرموده سند تحول بنیادین، در تمامی صفحات مبانی نظری سند تحول، چیزی به نام آموزش و چیزی به نام پرورش نداریم. تمامی صفحات مبانی نظری یک کلمه دارد و آن کلمه تربیت است.

وی افزود: نویسندگان سند تحول بر این باور بودند که نام وزارت آموزش و پرورش باید به وزارت تربیت رسمی جمهوری اسلامی تغییر نام پیدا کند، چرا که ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش ما است. اگر ما دانش‌آموز را توانستیم رشد دهیم، اگر توانستیم او را در یک فرایند قرار دهیم، قطعاً مسأله آموزش حل خواهد شد و قطعاً مسأله‌ ورزش و زیبایی‌شناختی و هنری نیز حل خواهد شد و یک دانش‌آموز، تمام‌ساحتی خواهد شد، چرا که کسانی که تربیت را تعریف کردند، در تمامی تعریف‌هایی که از تربیت شده، یک تعریف وجود دارد و آن تعریف، فرایندی بودن آن و حرکت رو به جلو بودن آن است و اینکه بتوانیم استعداد بالقوه دانش‌آموز را شناسایی کرده و به سمت آن آرمان و افق هدایت کنیم.

پورثانی ادامه داد: وقتی می‌گوییم تربیت آرمانی، یعنی آن آرمانی که دانش‌آموز را به حرکت وا می‌دارد، یعنی آن آرمانی که دانش‌آموز برای رسیدن به آن تلاش می‌کند و این همان نقطه مطلوب غیر موجود است. می‌گویند تربیت فرایندی است از وضع موجود نامطلوب برای رسیدن به وضع ناموجود مطلوب و آن وضع مطلوب همان آرمانی است که ما باید برای دانش‌آموز ترسیم کنیم. 

محمدحسین پورثانی همچنین گفت: این هفته، دوستان ما در سراسر کشور با برنامه‌ریزی‌ها و اتفاقاتی که رقم زده‌اند، باعث شده‌اند که این تلنگر به همه ما زده شود که ما در وزارت آموزش و پرورش، اصلی‌ترین وظیفه و دال مرکزی مأموریت‌مان، تربیت است. ان‌شاءالله همه ما مربی باشیم، مربی زندگی کنیم و با این روحیه ان‌شاالله بمیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار