معاون آموزش ابتدایی خبر داد:
تشکیل اجتماعات یادگیری معلمان با تاکید بر نقشآفرینی و تعاملات آموزشی
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در جمع معاونان آموزش ابتدایی استانها، بر اهمیت ایجاد اجتماعات یادگیری معلمان تأکید کرد.

رضوان حکیمزاده افزود: در گذشته، تلاش میکردیم تا توجه مسئولان عالیرتبه را به مسائل آموزش جلب کنیم، اما اکنون رئیسجمهور شخصاً به این موضوع ورود کرده و انتظار دارد که کار جدی و مؤثری انجام شود. این یک مسئولیت ملی است که اگر از آن غافل شویم، دیگر هیچ بهانهای نخواهیم داشت.
وی با اشاره به طرح جدید ایجاد اجتماعات یادگیری معلمان، گفت: بسیاری از برنامهها به دلیل عدم مشارکت معلمان و مدیران به نتیجه نمیرسند. ما باید این روند را تغییر دهیم. معلمان باید احساس کنند که نقشآفرین هستند، نه اینکه برنامهها از بالا به آنها دیکته شود.
ایجاد گروههای مشارکتی برای معلمان
معاون آموزش ابتدایی با تشریح این طرح افزود: قرار است معلمان بر اساس پایههای تحصیلی و مناطق جغرافیایی، در گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره سازماندهی شوند. این گروهها در فضای مجازی تشکیل شده و یک معلم باتجربه به عنوان سرگروه انتخاب میشود. این اجتماعات باید پویا، تعاملی و برانگیزاننده باشند.
وی با تأکید بر اینکه هدف از این گروهها، تولید و به اشتراکگذاری محتوا، تبادل تجربیات و ایجاد گفتمان آموزشی مؤثر است افزود: این گروهها نباید صرفاً دریافتکننده محتوا باشند، بلکه باید خودشان نیز در تولید محتوا و ارائه ایدههای نوین مشارکت کنند.
نقش کلیدی معلمان در تحول آموزش
وی در ادامه گفت: «معلمان در این اجتماعات یادگیری، فرصت دارند تا روشهای تدریس خود را ارتقا دهند، فیلمهای آموزشی کوتاه بسازند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. این فرآیند نهتنها باعث بهبود کیفیت آموزش میشود، بلکه احساس تعلق معلمان به نظام آموزشی را نیز افزایش میدهد.»
حکیمزاده همچنین بر ضرورت مشارکت همه معلمان در این اجتماعات تأکید کرد و افزود: «یکی از معیارهای ارزیابی گروهها این خواهد بود که تا چه حد اعضا در بحثها و فعالیتها مشارکت داشتهاند.»
جمعبندی و چشمانداز آینده
معاون آموزش ابتدایی در پایان خاطرنشان کرد که این طرح میتواند به یک شبکه ملی یادگیری و نوآوری در آموزش ابتدایی تبدیل شود و افزود: «ما باید از ظرفیتهای معلمان خلاق و توانمند بهره ببریم. بسیاری از ایدههای درخشان در مدارس اجرا میشوند که اگر فرصت دیده شدن پیدا کنند، میتوانند به الگویی برای کل کشور تبدیل شوند.»
به گفته حکیمزاده، برگزاری جشنوارههای تجارب برتر از جمله برنامههای آینده این طرح خواهد بود تا معلمان بتوانند دستاوردهای خود را ارائه دهند و مورد تقدیر قرار گیرند.
این طرح در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد و انتظار میرود با حمایت معلمان و مدیران مدارس، گامی مهم در مسیر بهبود نظام آموزشی کشور برداشته شود.
ارسال دیدگاه