وزیر آموزش و پرورش در نخستین رویداد ملی آموزش زبانهای خارجی تاکید کرد:
ضرورت تاسیس و تقویت مراکز آموزش زبان با نظارت بر محتوا/ تنوع زبانی را توسعه دهیم و محدود به یک زبان نکنیم
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویداد ملی آموزش زبانهای خارجی با رویکرد اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی_ایرانی، میتواند آغاز یک ساختار منسجم و متنوع باشد، گفت مهم است که در انتخاب و آموزش اساتید به صلاحیتهای لازم توجه و متناسب با این موضوع استانداردهای تولید محتوا تعریف شود.

نخستین رویداد ملی آموزش زبانهای خارجی با رویکرد اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی_ایرانی با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه در سالن همایش معلم اداره آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران برگزار شد.
علیرضا کاظمی در این رویداد ملی گفت: با توجه به اینکه این نخستین رویداد است، جای این موضوع و بخش مهم تربیتی و حیاتی نظام آموزش زبان، امروز حول این محور شکل گرفته است. اما بسیار دیر به این موضوع فکر کردیم و دیر پرداختیم به این طراحی خوب، که به نظر من قابل سوال است. این میتواند شتابدهنده باشد و اگر به این موضوع فکر کنیم، میتوانیم تمرکز بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: نکته اول به نظر من نقش زبان در توسعه علمی کشور است. جایگاهی که زبان و زبانآموزی به عنوان یک ابزار در ارتقای جایگاه علمی کشور دارد، امروز دیگر بهعنوان ابتداییترین و مهمترین ابزار تحصیل یک انسان شناخته میشود. این نکته اول به وضوح در متن کتابهای درسی ایفا میشود. به نظر میرسد آموزش و پرورش نتوانسته در این بخش نقش مؤثری ایفا کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: من وقتی به گزارشی که آقای محمودزاده ارائه کردند نگاه میکردم، میدیدم که فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. امروز باید برنامهریزی کنیم که ضریب نفوذ فعالیت در سطح کشور را گسترش دهیم و نقش مکملی را برای آموزش زبان رسمی ایجاد کنیم.
کاظمی با بیان اینکه تأسیس و تقویت مراکز آموزش زبان باید از مهمترین برنامهها و راهبردهای ما در وزارت آموزش و سازمان مدارس غیردولتی باشد، اظهار کرد: تسهیلگری و ایجاد حمایتهای لازم از دیگر مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد. فضای مطلوب برای رشد و توسعه زبان نیز از نکات مهم است.
وی ادامه داد: مسأله دیگری که میخواهم به آن اشاره کنم محتوا و نوع نگاهی است که مدیران مراکز و مدرسان به محتوا دارند. مهمترین ماموریت ما در این مراکز، باید نگاه تربیتی باشد، اینکه چقدر میتوانیم رویکردهای تربیتی را در متون و ساختارها حاکم کنیم، مسئله مهمی است.
کاظمی با بیان اینکه این رویداد میتواند آغاز یک ساختار منسجم و متنوع باشد، بیان کرد: مهم است که در انتخاب و آموزش اساتید به صلاحیتهای لازم توجه شود و متناسب با این موضوع استانداردهای تولید محتوا تعریف شود.
تنوع زبانی را توسعه دهیم و محدود به یک زبان نکنیم
کاظمی بر نظارت بر محتوای مراکز زبان تاکید کرد و گفت: نظارت بر محتوا و رفتارهایی که در مراکز آموزش زبان رقم میخورد، یکی از حوزههای حیاتی است که باید به آن توجه کنیم. امیدوارم با سیاستهای مقتضی، تنوع زبانی را توسعه دهیم و محدود به یک زبان نکنیم.
وی افزود: نگرانیهای مطرح شده درباره آموزش زبان و تولید محتواهای مکتوب و غیرمکتوب بسیار جدی و مهم هستند. این دغدغهها نهتنها در حوزه آموزش زبان بلکه در تربیت فکری و ذهنی کودکان نیز تأثیرات بهسزایی دارند. انتخاب محتوای مناسب، شامل متن، عکس، ویدیو و همچنین رفتار معلمان در کلاس، از عوامل کلیدی در تاثیرگذاری بر روی یادگیری و رشد شخصیتی دانشآموزان است.
علیرضا کاظمی همچنین گفت: تجارب بیانشده از اساتید و مراکزی که در این رویداد علمی شرکت کردهاند، میتواند به ما کمک کند تا راهکارهای مؤثری برای بهبود فرآیند آموزش زبان طراحی کنیم. همکاری مستمر با شورای هماهنگی مؤسسان و ایجاد سیاستهای مناسب برای نظارت و توسعه مراکز آموزشی نیز میتواند به ارتقای کیفیت آموزش و نفوذ بیشتر برنامههای آموزشی در جامعه کمک کند.
وی بر پیشرفت و ارتقای این مراکز آموزشی و افزایش سطح دانشآموزان تاکید کرد و افزود: با توجه به اهمیت این موضوعات، انتظار میرود که این تلاشها منجر به ورود موثرتر و صحیحتری به عرصه آموزش زبان شود و همچنین به عنوان یک برنامه غیررسمی مکمل، به پیشرفت و ارتقای این مراکز آموزشی و افزایش سطح دانشآموزان کمک کند. امیدواریم با برنامهریزیهای دقیق و همت جمعی، آیندهای روشن و موفق را برای آموزش زبان و تربیت نسلهای آینده رقم بزنیم.
ارسال دیدگاه