وزیر آموزش و پرورش در جلسه کارگروه تخصصی بازماندگان از تحصیل خواستار شد:
تدوین لایحه آموزش اجباری برای دانشآموزان
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در جلسه کارگروه تخصصی بازماندگان از تحصیل خواستار تدوین لایحه آموزش اجباری برای دانشآموزان شد.
![تدوین لایحه آموزش اجباری برای دانشآموزان](https://cdn.pana.ir/thumbnail/3iLYP1NgAxUz/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTH4pNwlfZ997IsAIKXaKdntA,,/%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B1%D8%B6%D8%A7%2B%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85%DB%8C.jpg)
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز شنبه بیست و هفتم بهمن ماه در جلسه کارگروه تخصصی بررسی و تحلیل موضوع بازماندگی از تحصیل که با حضور اعضای این کارگروه در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با تأکید بر این که برای بررسی یک فرآیند باید آمار دقیق و متقّن ارائه دهیم و از آمارهای غلط پرهیز کنیم، گفت: در بررسی آمار بازماندگان از تحصیل به صورت کلی، میزان دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی، یک نهم آمار اعلام شده است. هم چنین در دوره متوسطه اول و دوم نیز بخش زیادی ازآن ها وارد بازار کار و مهارت شده اند.
وی ادامه داد: در ساختار جدید آموزش و پرورش نیز بنا گردیده آموزشها به صورت عمومی و تخصصی ارائه شود و دانش آموزان، با سوادِ مورد نیاز آموزش ببینند.
بیش از ۵ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش آموز و یک هزار مدرسه با یک دانش آموز در حال فعالیت هستند
کاظمی با تأکید بر اینکه در دورههای آموزشی؛ دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخودار است، افزود: به دلیل اهمیت بحث آموزش، بیش از ۵ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش آموز و یکهزار مدرسه با یک دانش آموز در حال فعالیت هستند. این بدان معناست که هر جا به مدرسه و معلم نیاز باشد کوتاهی نخواهیم کرد و اقدامات لازم را در سریعترین زمان انجام خواهیم داد.
پوشش تحصیلی در کشور به ۹۹ درصد رسیده است
وی با اشاره به این که نرخ با سوادی در کشور ۹۸ درصد است، افزود: پوشش تحصیلی در کشور به ۹۹ درصد رسیده است و این از افتخارات ملی محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه برای نظام تعلیم و تربیت، تحصیل یک دانش آموز هم از اهمیت بسیاری برخودار است، گفت: بسیاری از دانش آموزان بازمانده از تحصیل به دلایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... از تحصیل بازمانده اند.
کاظمی در ادامه اظهار داشت: آموزش و پرورش است که با کمکهای دستگاهها از جمله کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی و بنا به تناسب و ضوابط در مسیر شناسایی بازماندگان از تحصیل اقدام میکند. و در تلاش است که با کمک دستگاهها این چالش را به حداقل برساند.
وی به حضور برخی دانش آموزان در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: برخی از آمارهای بازماندگی از تحصیل مربوط به دانش آموزانی میشود که جذب حوزه علمیه شدهاند و از آمار مدارس خارج گردیدهاند.
کاظمی با تأکید بر اینکه برای رفع چالشهای موجود، نیازمند تصمیم گیری های متقّن و به موقع و تشریح اقدامات در میدان هستیم، تصریح کرد: پیگیری تحصیل دانش آموزان بازمانده از آموزش ولو آن که یک نفر باشد در کنار تکلیفی که برای ما مشخص شده اقدامی خداپسندانه و انسانی است. بنابراین شایسته است خارج از وظایف اداری به آن نگاه کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بر اجباری بودن امر آموزش در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها آموزش و تحصیل دانش آموزان و الزام والدین به این موضوع یک قانون است و تخطی از آن جرم محسوب میشود. ولیکن این قوانین در کشور ما دچار کاستی هایی است که انتظار می رود با کمک دستگاه قضا مرتفع شود.
وی ادامه داد: قوانین موجود در کشور برای الزام به آموزش کافی نیست و نیازمند لوایح جدید در این حوزه هستیم.
تدوین لایحه ای با عنوان آموزش اجباری دانش آموزان
کاظمی با اشاره به این که در امر آموزش دانش آموزان و الزام والدین به این مهم خلأ قانونی وجود دارد،گفت: باید قانونی وضع شود که دستگاه قضا با دستگاههای مسئولی که از تکلیف در این حوزه کوتاهی و قصور کردهاند برخورد کند. از این رو از وزارت دادگستری و دستگاه قضا میخواهیم که با تدوین راهکاری مناسب و با استفاده از نظر متخصصین این حوزه لایحهای را به دولت ارسال نماید.
وی تصریح کرد: همچنین انتظار میرود با تجمیع قوانین و سیاستها، لایحه جدیدی در این خصوص آماده و تحت عنوان جذب بازماندگان از تحصیل یا قانون آموزش اجباری به دولت ارسال شود که پس از طی مراحل قانونی برای تصویب به مجلس برود.
وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد و شکل گیری کارگروهی تخصصی با مدیریت معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد و گفت: در این کارگروه باید چالشهای حمایتی، تقسیم کار ملّی، وظایف دستگاههای مسئول، آمار دقیق بازماندگان، بررسی، بازنگری و جلساتی به صورت مستمر برگزار شود.
وی افزود: ضروردت دارد، راهبرد و اقدامات جدید در این زمینه به صورت نمادین در سه استان پرچالش از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی مورد بررسی قرار گیرند.
تحصیل و آموزش حق دانشآموزان بازمانده از تحصیل است
کاظمی با بیان این که باتوجه به وضعیت و موقعیت هر دانش آموز باید برنامه درسی ویژهای نوشته شود، گفت: در حوزه آموزش برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل، باید برنامههای جدید آموزشی تدوین گردد؛ به طوری که این فرزندان عزیز ما حتماً از فرصتهای آموزش متناسب با موقعیت و بدون الزام حضور در کلاس بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: برای آموزش به دانش آموزان بازمانده از تحصیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: تعهد ما تلاش مضاعف، با شعار عشق ورزیدن به دانش آموز است، تا وی از آموزش محروم نگردد.
وجود یک دانش آموز بازمانده از تحصیل هم قابل پذیرش نیست
کاظمی افزود: وجود یک دانش آموز بازمانده از تحصیل هم قابل پذیرش نیست زیرا تحصیل و آموزش حق تمامی دانش آموزان کشورمان است و این تکلیف بر عهده ماست.
وی افزود: معتقدم که وجود هر دانش آموز به چرخه آموزش میتواند از بروز آسیبهای اجتماعی جلوگیری کند و ارتقای جامعه را فراهم نماید.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش حقّ طبیعی عزیزان محروم از تحصیل است، لذا ما تلاش میکنیم این عزیزان به کلاس های درس بازگردند.
ارسال دیدگاه