وزیر آموزش و پرورش در شصتوسومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن مطرح کرد:
شناسایی استعدادهای قرآنی با ایجاد مدرسه ویژه قرآن در هر منطقه آموزشی
تکلیف دانشگاه فرهنگیان برای تدوین طرحی جهت تربیت مدرس قرآن از میان دانشجویان
تهران (پانا) - شصتوسومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور جمعی از معاونان، مدیران ستادی و با حضور اعضای حقیقی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
علیرضا کاظمی در این جلسه با تبریک ایام دهه فجر و اعیاد شعبان بیان کرد: دهه فجر برای ملت ایران سرنوشتساز بوده است و امام راحل نیز با تلاش جهادی و با اتکا به مردم و ایمان به خدا؛ انقلاب بزرگی را در کشور رقم زدند تا ولایت قرآن و نماز احیا شود.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه عزّت کشور با وحدت، انسجام و همدلی به دست میآید، گفت: از همین روست که ملت ایران با اتحاد و انسجام پای انقلاب و نظام ایستادهاند.
شاهد جوشش جدیدی در کمیسیون قرآن خواهیم بود
وی در ادامه به حضور مسیبزاده بهعنوان دبیر کمیسیون قرآنی اشاره کرد و گفت: مسیبزاده در رأس این کمیسیون بهعنوان شخصیت حقیقی و مستقل به دلیل تعاملات مؤثر و ارزشمند، سبب جوشش جدیدی در این کمیسیون خواهد شد. معتقدم که این دوره کمیسیون قرآنی، متفاوت از سایر دورهها خواهد شد و اتفاقات خوبی روی خواهد داد.
کاظمی به دو مأموریت آموزش و پرورش در دوره جدید اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش دو مأموریت کلان دارد که اولی، توانمندسازی علمی نوجوانان و جوانان است که در این حوزه به توانمندهای علمی بینظیری در سطح کشور و جهانی رسیده اند.
تلاش معلمان دلسوز سبب رشد و ترقی پلههای علمی دانش آموزان شده است
وی ادامه داد: تلاش معلمان دلسوز و دغدغهمند سبب رشد پلههای ترقی علمی دانشآموزان است و همه این موفقیتها دستاوردهای نظام آموزش و پرورش کشور است.
کاظمی بر ضرورت رشد سواد عمومی نیز تاکید کرد و گفت: در کنار این اقدامات، مأموریت انتقال باورها، ارزشها، مهارتهای لازم برای یک زندگی متعالی و آشنایی با نماز و تقویت هویت ملی و دینی نیز در دستور کار ماست.
اقدامات عملیاتی در حوزه نماز
وزیر آموزش و پرورش افزود: در بخش دوم مأموریت نظام تعلیم و تربیت، حوزه نماز و قرآن مهمترین اقدام ماست. در حوزه نماز در سه بخش اقدامات عملیاتی در حال انجام است. اولی اقامه نماز در مدارس است حتی در مدرسهای که یک دانشآموز دارد، نماز برپا خواهد شود. دومی توسعه ترویج فعالیتهای مرتبط با نماز است و سومی توسعه و ترویج معرفت نماز است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تبیین فلسفه و چرایی نماز، معرفت به نماز در زندگی مادی و معنوی، آموزش دانش و مهارتهای لازم برای معلمان و مربیان پرچمدار نماز از دیگر اقدامات در حال انجام است.
همه دانشآموزان باید مهارت روخوانی درست قرآن و اقامه نماز را کسب کنند
وی تأکید کرد: قرآن مکمل نماز است از این رو در رویکرد جدید باید به گونهای هدفگذاری کنیم که همه دانشآموزان پیش از خروج از نظام تعلیم و تربیت مجهز به مهارت روخوانی درست قرآن و اقامه نماز باشند.
کاظمی با تأکید بر اینکه در این حوزه نیازمند تحلیل دقیق میدانی از وضعیت عمومی آموزش قرآن هستیم، گفت: باید پژوهشی و میدانی به تفیکیک سن و جنس و دوره تحصیلی و سایر مؤلفهها در این حوزه صورت بگیرد تا بدانیم که با چه وضعیتی در این زمینه مواجه هستیم.
تأکید بر حفظ آیههای کاربردی در مدارس
وی بر رویکرد حفظ آیههای کاربردی در مدارس تأکید کرد و افزود: رویکرد ما در حفظ؛ مبتنی بر کاربرد آیههاست و در پی شناسایی و کشف و پرورش استعدادهای قرآنی در مدارس هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید در این حوزه سازمان یافته وارد شود، افزود: نیازمندیم در هر منطقه یک مدرسه ویژه قرآن داشته باشیم که این مدرسه استعدادهای قرآنی را شناسایی و برنامهریزی کند.
ما پای کار قرآن هستیم
کاظمی با تأکید بر اینکه ما پای کار قرآن هستیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمیکنیم، خاطرنشان کرد: باید کارگروههای توسعه آموزش عمومی قرآن در استانها و در تمام دستگاه اجرایی تشکیل شود. ضرورت دارد آموزش عمومی قرآن در میان تمامی افراد بسط و نشر داده شود.
تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیتهای لازم در مقطع پیش دبستانی
وی بر تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیتهای لازم برای مقطع پیش دبستانی تأکید کرد و گفت: در این زمینه باید با تدبیر و همت لازم اقدامات ارزندهای انجام شود.
تدوین طرحی در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مدرس قرآن از میان دانشجویان
کاظمی اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان مکلف است طرحی تهیه کند که بر اساس آن به نسبت استان، دانشجویان دورههای آموزش تخصصی تدریس قرآن مسلط به قرائت و تجوید را فراگرفته و درصدی از آنها به تدریس در این حوزه مشغول شوند. اگر در این دانشگاه، مدرس قرآن، تربیت شود کل کشور بینیاز میشود.
وزیر آموزش و پرورش زیرساخت توسعه فرهنگ قرآن را روخوانی و روانخوانی دانست و گفت: باید سواد عمومی قرآن را در سطح عمومی ارتقا دهیم و خاستگاه این اقدام در آموزش و پرورش است البته به این معنا نیست که باقی دستگاهها از انجام این مأموریت غافل شوند.
وزارت آموزش و پرورش اهتمام جدی در امر توسعه آموزشی عمومی قرآن دارد
حجتالاسلام و المسلمین محسن قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در این جلسه با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین اقدامات در نظام تعلیم و تربیت توسعه و آموزش قرآن است، گفت: کمیسیون قرآنی ارزش و جایگاه ویژهای دارد و با اهتمام وزیر، امیدها در این زمینه در جان ما زنده شده که حتماً اتفاقات مؤثری رخ خواهد داد.
وی به فرمایش و تأکیدات رهبری در این خصوص اشاره کرد و گفت: در طرحی که سازمان تبلیغات در راستای توسعه فرهنگ قرآن به نام طرح آیه های زندگی راه اندازی کرده بود رهبری بر حضور نوجوانان تأکید داشتند و الحمدلله در این زمینه بازخوردهای خوبی را هم در میان نوجوانان شاهد بودیم.
حجت الاسلام قمی؛ نظام اولویت بندی این طرح را یکی از عوامل موفقیت آن اعلام کرد و گفت: در این طرح برای هر لایه از طیف سنی یک بسته مشخص تهیه و تدوین و با مدل خاصی نیز ارائه شد.
وی با اشاره به این که وزارت آموزش و پرورش اهتمام جدّی در امر توسعه آموزشی عمومی قرآن دارد، افزود: برخی برنامه های قرآنی، فرهنگی تلقی می شود و در ترویج و توسعه آموزش عمومی قرآن بسیار مؤثر است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ضرورت دارد با استفاده از ساز و کارهای نوآورانه، خلّاقانه و شیوه های نُوین در این حوزه تلاش شود.
تشکیل کارگروههای متناطر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن در استانها
محمدرضا مسیبزاده، دبیرکمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور هم ضمن تبریک ایام دهه فجر و اعیاد شعبانیه با تأکید بر اینکه فصل جدیدی درکمیسیون قرآن آغاز شده است، گفت: افتخار میکنم به عنوان خادم قرآن در این مسیر کار انجام دهم و جای قدردانی دارد که وزیر آموزش و پرورش همیشه پای کار نماز و قرآن بوده و ایده های راهگشا ارائه دادند.
وی با اشاره به اینکه هر چه در این عرصه تلاش کنیم خدمت به ساحت قرآن است، افزود: برنامههای مختلفی که در دبیرخانه انجام می شود همگی با دستور وزیر ابلاغ و انجام شده است. در گام اول با ۸۰ نفر از اساتید درجه یک قرآنی برای تدوین برنامه های راهبری به شور و مشورت نشستیم و سپس به پایش وضعیت موجود براساس سند آموزش عمومی پرداختیم.
مشاور وزیر آموز ش و پرورش؛ بررسی فعالیتهای خارج از آموزش و پرورش را هم در این حوزه مهم تلقی کرد و افزود: واقعیت این است که بیشتر این جلسات در این وزارتخانه در حال انجام است و ضرورت دارد دیگر نهادها و دستگاههای مرتبط نیز پای این کار باشند.
وی بر راه اندازی هیأت اندیشه ورز تأکید کرد و گفت: طی فراخوانی برای عضوگیری در هیأت اندیشه ورز از میان صاحبنظران این حوزه دعوت کردیم که در میان ۳۵۶ نفر به این فراخوان پاسخ دادند و در میان آنها ۱۵۳ مرد و ۲۰۳ نفر از بانوان بودند. بنا شد پس از احصای نقطه نظرات و ایدهها، از میان آنها، تعدادی را جهت حضور در این هیأت دعوت کنیم.
مسیب زاده بر تشکیل کارگروههای متناطر استانی تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد که مانند این دبیرخانه در تمامی استانهای کشور راه اندازی شود تا اثرگذاری اقدامات بهتر و سریعتر باشد.
وی ادامه داد: در همین راستا ابلاع نمادین به آقای باقری به عنوان نماینده مدیران کل استانها داده میشود تاگام اول برای این مهم برداشته شود.
دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به طراحی و اجرای طرح اتقان اشاره کرد و گفت:این طرح با مشارکت برخی معاونت ها انجام و با رویکرد جدیدی در استان ها در حال انجام است.
وی به امکان سنجی از هوش مصنوعی برای توسعه آموزش عمومی قرآن اشاره کرد و گفت: در این زمینه برنامهها و اقداماتت مثبتی در حال شکل گیری است .
در ادامه این جلسه برخی از روسای کارگروهها، گزارشی از پیگیری مصوبات پیشین و اقدامات انجام شده ارائه دادند.
ارسال دیدگاه