معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
۶۹۲ پژوهشسرای دانشآموزی در کشور فعالیت میکند/ ضرورت تقویت زمینههای پژوهش در دانشآموزان
تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه ۶۹۲ پژوهشسرای دانشآموزی در کشور فعالیت میکند از ضرورت توسعه پژوهشسراهای دانشآموزی بهعنوان حلقه اتصال بین نهادها و مجموعه های علمی و پژوهشی کشور خبر داد.
سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در آیین اختتامیه جشنواره علمی پژوهشی پژوهشسراهای دانشآموزی سراسر کشور که به میزبانی استان قزوین برگزار شد، از حسن میزبانی مردم مهماننواز، فهیم و دارای پیشینههای فرهنگی قوی استان قزوین، قدردانی کرد.
آذرکیش گفت: این جشنواره بهصورت کشوری و با هدفگذاری برای دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم و کاردانی و فنیوحرفهای که با ۹۶ گرایش و ۱۲ عنوان برگزار شد. حدود ۷۱۰ هزار نفر در مرحله مدرسهای و منطقهای شرکت کردند و ۸۱ هزار نفر به دوره استانی راه پیدا کردند و ۱۲ هزار نفر به مرحله کشوری رسیدند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش افزود: در نهایت ۵۰۳ نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند و ۱۹۹ نفر برگزیده شدند. این فرایند نشان میدهد آنچه که در سند تحول بنیادین اشاره شده است، اصلاح روشهای آموزش در تعلیم و تربیت با تاکید بر فعالیتهای گروهی محقق مییابد.
وی در ادامه گفت: برگزاری جشنوارهها در وزارت آموزش و پرورش، یعنی ایجاد یک فرصت برای شناسایی استعدادها و ایجاد یک فرصت تربیتی و یادگیری است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پژوهشسراهای دانشآموزی، حلقه اتصال بین نهادها و مجموعههای علمی و پژوهشی کشور هستند و باید توسعه دهیم.
وی افزود: در این میان همکاری با پارکهای علم و فناوری، همکاری با محیطهای علمی دانشگاهی، همکاری مستمر با مدرسه ضروری است، ما باید زمینههای پژوهش در دانشآموزان را تقویت کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی صحبت از تربیت تمامساحتی در وزارت آموزش و پرورش هست، یعنی جامعیت و یکپارچگی تربیت ساحتهای ششگانه است.
وی در ادامه افزود: تربیت متوازن دانشآموزان ما، با وجود پژوهشسراها و با توجه به ویژگیهایی که دارد، این امکان و این بستر بیشتر فراهم است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بعد از بازدید از نمایشگاه دانشآموزان به این نتیجه رسیدیم، اهدافی را که ما برای جشنوارهها و یا اهدافی که در اساسنامه پژوهش در آییننامهها و دستورالعملهای پژوهشسرا به آن اشاره شده است، نمود عینی پیدا کرد.
وی در ادامه افزود: در نمایشگاه مشاهده کردیم، دانشآموزان برای هویت ملی و دینی خود برنامه داشتند، متناسب با تغییرات گسترده و سریع دنیای کنونی بر بستر هوش مصنوعی بر سر ابزارهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برنامه دارند.
آذرکیش گفت: ما در کشور ۶۹۲ پژوهشسرای دانشآموزی داریم که محورهای زیست فناوری، فناوری نانو، کدنویسی، هوش مصنوعی، ادبیات و علوم انسانی، حمل و نقل و سایر حوزهها در آن وجود دارد، که امر پژوهش دانشآموزی، را در پژوهشسراها پیگیری می کنند.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در پایان افزود: در نمایشگاه شاهد بودیم، خلق موقعیتهای فراوانی که برای دانشآموزان، در پژوهشسرا ایجاد شد، دانشآموزان توانستند خروجی آنچه را که آموزش دیدند را در این نمایشگاه و البته در جشنوارههای مختلف هم به نمایش بگذارند، نقش پژوهش سراهای ما، معلمان عزیز ما، در این چرخه بسیار ارزشمند هست.
ارسال دیدگاه