دستهای کوچک، ایدههای بزرگ؛ روایتی از مسیر علمی یک نوجوان تبریزی
تهران (پانا) - دانشآموز دوازدهمی سمپادی با انجام تحقیقات متنوعی در حوزههای مختلف از جمله طراحی عینک هوشمند برای نابینایان و حذف فلزات سنگین از پسابهای صنعتی، نام خود را بهعنوان یکی از نخبگان نوجوان کشور به ثبت رسانده است.

در دنیای امروز، نوجوانان در بسیاری از زمینههای علمی و تحقیقاتی به توانمندیهای شگرفی دست یافتهاند. آنها با اشتیاق و انگیزه فراوان به دنیای تحقیق و نوآوری وارد شده و در پروژههای علمی متعددی مشارکت میکنند که برخی از آنها نه تنها در سطح ملی، بلکه در مقیاس جهانی نیز مورد توجه قرار میگیرد. این نسل از نخبگان نوجوان، با انجام تحقیقات علمی در حوزههای مختلف از جمله فناوری، محیطزیست، پزشکی و مهندسی، ثابت کردهاند که محدودیتهای سنی هیچگاه نمیتواند مانع از دستیابی به دستاوردهای بزرگ در عرصه علم و دانش شود.
اسرا حلمی از همین دانشآموزان است که چندین تحقیق و پژوهش علمی معتبر و پروژههای تحقیقاتی برجسته بسیاری انجام داده و از این پروژهها نتایج قابل توجهی گرفته است. تحقیقات متعدد و متنوعی که این نوجوان در طول تحصیل خود در کنار درس و مدرسه انجام داده گواهی است بر استعداد و پشتکار او در راستای پیشبرد علم و فناوری. خبرگزاری پانا به گفتوگو با این دانشآموز نخبه سمپادی پرداخته که نه تنها توجه اساتید و متخصصان را جلب کرده، بلکه او را به یکی از نخبگان نوجوان در حوزه تحقیقات تبدیل کرده است.
اسرا حلمی خود را دانشآموز پایه دوازدهم رشته ریاضی از مدرسه فرزانگان ناحیه چهار تبریز معرفی کرد و درباره تحقیقات خود توضیح داد: «در طول دوران تحصیلم، در چندین پروژه تحقیقاتی شرکت کردهام که برای من تجربههای زیادی به همراه داشتهاند. حذف فلزات سنگین از پسابهای صنعتی، طرح عینک مخصوص نابینایان، شرکت در مسابقات رباتیک، نگارش مقاله در مورد گرمایش جهانی و چاپ در ژورنالها از دستاوردهای علمی من در این دوران بوده است.»
گرمایش جهانی؛ مقالهای که آغاز آشنایی با رشتههای علمی شد
این محقق نوجوان در ادامه به تحقیقات خود در زمینه گرمایش جهانی اشاره کرد و گفت: «در پایه دهم، مقالهای به زبان انگلیسی در مورد گرمایش جهانی نوشتم که در یکی از ژورنالها به چاپ رسید. این تجربه به من کمک کرد تا بسیاری از مباحث درسی را بهطور دقیقتر و عملیتر یاد بگیرم و با رشتههای مختلف علمی آشنا شوم.»
حذف فلزات سنگین از پسابهای صنعتی؛ دغدغهای محیط زیستی که رتبه اول را کسب کرد
وی در ادامه به پروژه تحقیقاتی خود درباره حذف فلزات سنگین از پسابهای صنعتی اشاره کرد و توضیح داد: «در پایه دهم علاوه بر پروژه گرمایش جهانی در گروه دو نفره با یکی از دوستانم تحقیقی را درباره حذف فلزات سنگین از پسابهای صنعتی با استفاده از نانوذرات آهن صفر ظرفیتی نیز انجام دادیم.»
حلمی در ادامه گفت: «صنایع آبکاری بهعنوان یکی از بزرگترین مصرفکنندگان آب و آلودهکنندگان منابع آبی با فلزات سنگین، یکی از اصلیترین چالشها در محیط زیست هستند. در این تحقیق، پسابهای آلوده به فلزات سنگین را پس از تصفیه اولیه با نانوذرات آهن تصفیه کردیم و آب تصفیهشده را برای مصارف کشاورزی استفاده کردیم. این تحقیق در مسابقه "کارسوق" رتبه اول را بهدست آورد.»
طرح عینک مخصوص نابینایان؛ تجربه کار تیمی در تحقیقات علمی
این نوجوان نخبه و مخترع در ادامه درباره تحقیق و اختراع خود مخصوص نابینایان گفت: «یکی از پروژههای مهمی که در گروه چهار نفره با دوستانم در پایه یازدهم انجام دادیم، طراحی یک عینک مخصوص نابینایان بود. این عینک با استفاده از لیزر و قطعات الکترونیکی قادر است فاصله موانع را اندازهگیری کرده و به فرد نابینا هشدار دهد. هدف از طراحی این عینک، جایگزینی عصای نابینایان نبوده، بلکه بهمنظور تسهیل رفتوآمد و زندگی روزمره آنها بود.»
وی درباره ساختار این عینک و چگونگی آغاز این تحقیق توضیح داد و افزود: «بدنه این عینک از فیبر کربن ساخته شده و برای طراحی آن از نرمافزار آلتون دیزاین استفاده کردیم. این تحقیق از آنجا آغاز شد که بهدنبال کاربردهای لیزر بودیم و متوجه شدیم یکی از مهمترین کاربردهای آن، اندازهگیری فاصله است. سپس تصمیم گرفتیم از این فناوری برای طراحی وسیلهای برای کمک به نابینایان استفاده کنیم. این طرح در مسابقه "کارسوق" موفق به کسب رتبه برتر شد.»
مسابقات رباتیک و کسب مقامی دیگر
حلمی در ادامه به حضور خود در مسابقات جهانی اشاره کرد و گفت: «در پایه یازدهم، در مسابقات رباتیک نیز شرکت کردیم و توانستیم رتبه دوم کشوری را کسب کرده و به مرحله جهانی راه پیدا کنیم. در این مسابقه، دو ربات فوتبالیست طراحی کردیم که با استفاده از قطعات الکترونیکی قادر بودند توپ را شناسایی کرده، به سمت آن حرکت کرده و گل بزنند. علاوه بر این، رباتها توانایی دفاع از دروازه خود را نیز داشتند و بهطور مستقل مانند دو بازیکن فوتبال عمل میکردند.»
محقق نوجوان سمپادی در ادامه درباره چالشها و دستاوردهای خود گفت: «در این مسیر، با چالشهای زیادی مواجه شدیم، اما با حمایت خانواده، تلاش همتیمیها و کمک اساتید و مدرسه، توانستیم بیشتر این مشکلات را حل کنیم. این تجربیات باعث رشد علمی و عملی من شدند و مهارتهای جدیدی را در زمینه تحقیقاتی و کار تیمی بهدست آوردم.»
ترغیب دانشآموزان برای فعالیت در زمینههای مختلف تحقیقاتی با حمایت از نخبگان
وی در ادامه خطاب به مسئولان خواستار توجه ویژه به نخبگان شد و افزود: «به نظر من مسئولان میتوانند با تخصیص سهمیههایی برای کنکور، افراد بیشتری را به سمت تحقیقات علمی هدایت کنند و دانشآموزان را ترغیب کنند تا در زمینههای مختلف تحقیقاتی فعالیت کنند.»
حلمی در پایان از خانواده و عوامل مدرسه خود قدردانی کرد و گفت: «از خانواده، اساتید و کادر مدرسهام که همواره از ما حمایت کردند، تشکر میکنم. بدون کمک و حمایت آنها، نمیتوانستیم این دستاوردها را بهدست آوریم.»
ارسال دیدگاه