رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش:
هنر معلمی در این است که بتواند ذهن دانشآموز را بهدرستی هدایت کند
تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش با بیان اینکه هنر معلمی در این است که بتواند ذهن دانشآموز را بهدرستی هدایت کند، گفت برای تربیت نسل آینده، معلمان باید ابتدا به تربیت خود بپردازند و با برقراری ارتباط صحیح، تربیتی طبیعی و خودجوش را در دانشآموزان و دانشجویان رقم بزنند.
علی محبی در نخستین همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: برگزاری این همایشها مسیری طولانی و زحماتی فراوان دارد، و تنها نتیجه نمایش داده میشود.
وی درباره مقالات ارائهشده در این همایش افزود: مقالات از نظر محتوا ارزشمند بودند، اما دو ضعف اساسی داشتند؛ اول، ضعف در روششناسی و عدم قاعدهمندی، و دوم، عدم تنظیم مناسب و ارائهای که هدف مورد نظر را بهوضوح نشان دهد.
علی محبی بر اهمیت تربیت انقلابی تاکید کرد و گفت: تربیت، دانشی نظری نیست، بلکه از جنس رفتار است. به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، برای دستیابی به تربیت انقلابی باید معلمان انقلابی تربیت شوند. نقش الگویی معلمان در این مسیر برجسته و غیرقابل انکار است. معلم میتواند با هنر خود نهتنها نقص محتوا و فضای آموزشی را جبران کند، بلکه ذهن دانشآموزان و دانشجویان را همراه و همسو سازد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه افزود: اگر هدف ما اصلاح جامعه باشد، راهی جز اصلاح آموزش و پرورش نداریم و برای شکوفایی آموزشوپرورش، دانشگاه فرهنگیان باید بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد. دانشمندان بزرگ ما نشان دادهاند که حتی در سختترین شرایط نیز میتوان بهترینها را پرورش داد.
علی محبی یکی از چالشهای اساسی در نظام تعلیم و تربیت امروز را عدم توانایی معلمان در ایجاد ارتباط مؤثر با نسل جوان دانست و افزود: یادگیری فرآیندی انتخابی و ارادی است. هنر معلمی در این است که بتواند ذهن دانشآموز را بهدرستی هدایت کند. برای تربیت نسل آینده، معلمان باید ابتدا به تربیت خود بپردازند و با برقراری ارتباط صحیح، تربیتی طبیعی و خودجوش را در دانشآموزان و دانشجویان رقم بزنند.
وی در پایان بر لزوم بازنگری در شیوههای تربیتی و توجه ویژه به نقش معلمان انقلابی تأکید کرد و گفت: معلمان باید الگویی برجسته برای دانشآموزان باشند تا بتوانند آرمانهای تربیت انقلابی را محقق کنند.
ارسال دیدگاه