جهشی نوآورانه از دل هنرستان‌های هرمزگان؛

اختراع دستگاه استریل خودکار توسط یک تیم دانش‌آموزی

تهران (پانا) - امیرحسین نوروزی‌فرد، دانش‌آموز خلاق هرمزگانی به همراه دوستانش با اختراع دستگاهی نوآورانه که فرآیند استریل‌کردن را به‌صورت خودکار و دقیق انجام می‌دهد، مسیر تازه‌ای برای بهبود کارایی در صنعت کشاورزی ایجاد کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۵۳۰۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
اختراع دستگاه استریل خودکار توسط یک تیم دانش‌آموزی

در دل هنرستان‌ها، گاهی استعدادهایی جوان و پرانرژی شکل می‌گیرند که با نوآوری‌هایشان می‌توانند مسیرهای جدیدی برای پیشرفت جامعه باز کنند. امیرحسین نوروزی‌فرد یکی از همین استعدادهاست که با پشتکار و خلاقیت، موفق به طراحی و اجرای یک پروژه نوآورانه در حوزه کشاورزی شده است. دستگاهی که امیرحسین اختراع کرده، به‌صورت خودکار و با دقت بالا فرآیند استریل‌کردن را انجام می‌دهد و به همین دلیل توانسته است توجه بسیاری را به خود جلب کند. 

امیرحسین نوروزی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در این باره گفت: «طرح اولیه توسط یکی از دوستانم پیشنهاد شد. او به من گفت که دستگاهی برای استریل خودکار استیل طراحی کنیم. بعد از طراحی اولیه و داوری مرحله یک، نظرات داوران را دریافت کردیم و با ارتقای دستگاه، به نتیجه نهایی رسیدیم.»

IMG_20250105_012617_583

وی ادامه داد: «ایده اولیه با آنچه اکنون داریم متفاوت بود. در ابتدا از رله استفاده می‌کردیم، اما بعد از تحقیقات و نظرات داوران، به استفاده از ماسفت روی آوردیم که عملکرد و طول عمر بهتری دارد.»

نوروزی‌فرد افزود: «زبان برنامه‌نویسی ما C++ بود و تمام برنامه‌ریزی‌های دستگاه در این محیط انجام شد.»

این دانش‌آموز مخترع اضافه کرد: «ما هر جا به مشکل برمی‌خوریم، تمام تیم پشت هم بودیم و هیچ‌وقت ناامید نشدیم. محیط دوستانه باعث شد که حتی در صورت بروز خطاها، با تلاش بیشتر مشکلات را حل کنیم.»

وی درباره ضرورت حمایت از نخبگان هنرستانی، افزود: «بچه‌های هنرستانی ایده‌های بسیار خوبی دارند، اما کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. یکی از مشکلات اساسی، محتوای کتاب‌های درسی است. کتاب‌های هنرستان نیاز به بازنگری دارند، زیرا برخی از مطالب آن‌ها بسیار قدیمی شده و با نیازهای روز هماهنگ نیست. علاوه بر این، بسیاری از مطالب عملی که ما به آن‌ها نیاز داریم، اصلاً در کتاب‌ها وجود ندارد.»

نوروزی‌فرد افزود: «تغییر و تحول در این کتاب‌ها و توجه بیشتر به پروژه‌های عملی می‌تواند به رشد و پیشرفت دانش‌آموزان کمک شایانی کند. مسئولان باید در این زمینه چاره‌اندیشی کنند تا دانش‌آموزان هنرستانی بتوانند با آمادگی بیشتری وارد دنیای واقعی شوند و نوآوری‌های خود را به مرحله عمل برسانند.»

این مخترع جوان هرمزگانی درباره تأثیر پروژه بر تحصیل گفت: «مطالب مدرسه کاملاً منطبق با این پروژه نبود، اما کلاس‌های فوق برنامه و تلاش شخصی‌ام کمک کرد که در این زمینه پیشرفت کنم. معتقدم که باید زبان‌های برنامه‌نویسی کاربردی‌تر به چارت آموزشی اضافه شوند.»

وی درباره هزینه ساخت این دستگاه گفت: «هزینه ساخت این دستگاه حدود پنج میلیون تومان بود و می‌تواند در سطح کلان به‌عنوان یک دستگاه خودکار در حوزه کشاورزی به‌کار گرفته شود، زیرا دقت بالا و کاهش خطای انسانی از مزایای آن است.»

نوروزی‌فرد درباره نحوه مدیریت زمان برای تحصیل و انجام پروژه گفت: «مهم‌ترین عامل، علاقه و برنامه‌ریزی بود. هر روز زمانی را برای دروس مدرسه و زمانی را برای پروژه اختصاص می‌دادم.»

IMG_20250105_012618_032

این دانش‌آموز مخترع درباره تجربه کار گروهی هم افزود: «کار گروهی محیطی دوستانه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که هر فرد در زمان نیاز، از هم‌تیمی‌هایش انگیزه بگیرد و کمک کند.»

وی گفت: «هدفم ادامه فعالیت‌های پژوهشی و یادگیری مباحث جدید مانند امنیت شبکه است. در آینده با ایده‌های جدید به عرصه نوآوری بازخواهم گشت.»

این نخبه نوجوان در پایان خطاب به نوجوانان علاقه‌مند به پژوهش توصیه کرد «نیازی به ویژگی‌های خاصی نیست، فقط علاقه و تلاش زیاد لازم است. اگر علاقه باشد، تلاش خودبه‌خود خواهد آمد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار