ارزشیابی دانش‌آموزان دوره ابتدایی ‌با روش کیفی توصیفی انجام می‌شود

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی ابزارهای مختلفی دارد، گفت‌ برگزاری آزمون مداد کاغذی یکی از ابزارهایی است که معلمان با استفاده از آن به ارزشیابی کیفی توصیفی می‌پردازند و ممنوعیتی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۵۲۹۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی دانش‌آموزان دوره ابتدایی ‌با روش کیفی توصیفی انجام می‌شود

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ‌با اشاره به برخی از رویکردهای این وزارت در حوزه آموزش ابتدایی، گفت: ارزشیابی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی طبق روال سنوات قبل، با روش کیفی توصیفی انجام می‌شود. در این شیوه، آموزگار در فرایند یادگیری و طی دوره تحصیلی با استفاده از ابزارهای مختلف مانند آزمون‌های مداد کاغذی، پرسش‌های شفاهی و آزمون‌های عملکردی، به ارزیابی دانش‌آموزان می‌پردازد و در پایان نوبت اول نتایج این ارزشیابی را به صورت کیفی توصیفی ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه در این مدل ارزشیابی، از نمره استفاده نمی‌شود و هیچ مقایسه‌ای بین دانش‌آموزان صورت نمی‌گیرد، افزود: در شیوه ارزشیابی کیفی توصیفی نتایج عملکرد دانش‌آموزان به صورت دقیق و دسته‌بندی شده ارائه می‌شود و وضعیت موارد یادگرفته‌شده و همچنین مواردی که دانش‌آموز نیاز به تلاش بیشتری دارد، به طور دقیق در قالب عباراتی مانند خیلی‌خوب، خوب، قابل‌قبول و نیازمند به تلاش بیشتر، در کارنامه ثبت می‌شود.

حکیم‌زاده با یادآوری اینکه شیوه ارزشیابی کیفی توصیفی در سال‌های گذشته نیز اجرایی شده است، ادامه داد: برگزاری آزمون مداد کاغذی یکی از ابزارهایی است که معلمان با استفاده از آن به ارزشیابی کیفی توصیفی می‌پردازند و ممنوعیتی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به وضعیت فعالیت دبستان‌ها در زمان برگزاری آزمون‌های ترم اول، تصریح کرد: مدارس ابتدایی روال عادی خود را در طول سال ادامه می‌دهند و نباید جریان طبیعی مدرسه و تدریس را در زمان برگزاری آزمون‌های مداد کاغذی تعطیل کنند. به عبارت بهتر، در دوره ابتدایی مانند دوره متوسطه، در روزهای امتحان نباید مدرسه فرایند طبیعی خود را تعطیل کند؛ بدیهی است این موضوع به معنای ممنوعیت برگزاری آزمون‌های مداد کاغذی نیست بلکه همانطور که تاکید شد، این آزمون‌ها نیز یکی از ابزارهای ارزشیابی کیفی توصیفی دانش‌آموزان است.

وی در جواب به سؤال مجری این برنامه دربارۀ برنامۀ مدارس در مواجه با شیوع بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی در فصول سرد سال و امکان ایجاد اختلا در فرایند یادگیری دانش‌آموزان، تصریح کرد: مدارس نکات و موارد مهم را به دانش‌آموزان و اولیا انتقال می‌دهند تا دانش‌آموزان بتوانند در محیط خارج از خانه مراقبت بیشتری از سلامتی خود داشته باشند و کمتر شاهد شیوع بیماری‌ها و غیبت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس باشیم.

حکیم‌زاده در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اهمیت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از دورۀ دبستان به ویژه مهارت‌های اجتماعی، فراهم کردن بستر لازم برای رشد چندجانبه دانش‌آموزان را امری ضروری توصیف و تاکید کرد: کودکان امروز، اقتضائات متفاوتی دارند؛ به همین دلیل افزایش مهارت‌های آنان در حوزه‌‎های متنوع مانند سواد مالی با شیوه‌های صحیح و ابزار علمی، امری ضروری است که باید در چارچوب علمی و با نظارت مستقیم مدرسه محقق شود تا فرد علاوه بر تحصیل، در مهارت‌های دیگر نیز به سطح قابل قبولی برسد.

وی یادآور شد: راه‌اندازی پویش‌های مانند ساخت دست‌سازه‌ یا برگزاری بازارچه‌ها و نمایشگاه‌هایی با اهداف خیریه در مدارس، می‌تواند هم مهارت‌های اجتماعی کودکان را افزایش دهد و هم مفاهیمی مانند کارِ خیر را در آنها نهادینه کند و علاوه بر این موارد سبب ارتقای روحیه خیرخواهی جمعی در آنان شود؛ البته اجرای این اقدامات نیازمند برنامه‌های هدفمند و علمی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: در این قبیل برنامه‌ها، هدف ارتقاء مهارت‌های دانش‌آموزان است و نباید این برنامه‌ها به دانش‌آموز به چشم مشتری نگاه کنند؛ زیرا هدف اصلی در طراحی و برگزاری این برنامه‌ها، تربیت و آموزش در چارچوب مدرسه است.

حکیم‌زاده بیان داشت: بعضاً برخی از شرکت‌ها و تولیدکنندگان برای برپایی نمایشگاه در سطح مدارس درخواست می‌دهند؛ این در حالیست که مدرسه، محلی برای بازاریابی محصولات و یا فروشگاهی برای کسب درآمد نیست. هدف اصلی مدرسه علمی و تربیتی و ارتقا مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است؛ بنابراین هرگونه اقدامی که مغایر با این اصول باشد، تخلف است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار