رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
سیاست اصلی آموزش و پرورش استثنایی آموزش مهارتمحور است
تهران (پانا) ـ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سیاست اصلی آموزش و پرورش استثنایی را آموزش مهارتمحور دانست تا در آینده این دانشآموزان بتوانند یک مهارت و شغل برای خود داشته باشند.
سالار قاسمی در حاشیه همایش گرامیداشت روز جهانی معلولان در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن روز جهانی معلولان به همه بهویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه، اظهار کرد: شعار ما امسال، تقویت رهبری و ایفای نقش برای فراگیران و فراگیرسازی جامعه توسعهیافته است. برنامههایی که ما امسال پیشبینی کردیم شامل برنامههای متعدد از کف مدرسه تا منطقه و استان است.
وی ادامه داد: سیاست اصلی آموزش و پرورش استثنایی، آموزش مهارتمحور است. دانشآموزان با نیازهای ویژه، بیش از دیگران نیازمند این هستند که مهارت یاد بگیرند. در کنار توانبخشی شغلی، مهارتی در آینده داشته باشند. ما در روز جهانی معلولین میخواهیم مسئولیت اجتماعی همه دستگاهها، نهادها و ارگانهای مختلف را متوجه این کنیم که این دانشآموزانی که نیازهای ویژه دارند، موانع اجتماعی باعث میشود که استعدادهای آنها شکوفا نشود؛ نه موانع جسمانی، بلکه موانع اجتماعی بیش از موانع جسمانی مانع شکوفایی استعدادهای بچهها میشود.
وی افزود: ما در این روز جهانی بنا داریم که همه دستگاهها و ارگانها پای کار بیایند، نه با نگاه ترحمی بلکه با انجام ماموریت و مسئولیت، خودشان را در کنار این دانشآموزان با نیازهای ویژه ببینند و به وظایف خود عمل کنند. این امر مصداق واقعی عدالت تربیتی و عدالت آموزشی در جمهوری اسلامی ایران است.
قاسمی گفت: ما باید بتوانیم به گونهای رفتار کنیم که با همفکری، همدلی، همگرایی و تعامل استعداد این دانشآموزان شکوفا شود و بتوانند یک موقعیت مناسب را برای خودشان کسب کنند.
وی درباره چالشهای آموزش و پرورش در این حوزه افزود: مسئله جاری ما این است که براساس قانون قرار بود که سرویس دانشآموزان استثنایی رایگان باشد ولی متاسفانه این موضوع در کل کشور انجام نشد، اما برخی از استانها توانستند این سرویس را رایگان داشته باشند. وقتی که این سرویس رایگان نباشد بچهها ترک تحصیل میکنند. این یکی از چالشهای جدی است که ما امروز داریم؛ تقاضای من این است که به سرویس دانشآموزان استثنایی عنایت ویژه شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان گفت: ما مراکزی داریم به نام مراکز جامع آموزش، سنجش، توانبخشی و مداخله بههنگام، این مراکز الان یک میلیون و پانصد هزار دانشآموز بدو ورود را سنجش میکند. در حال حاضر قریب به ۳۰۰ هزار نفر را سنجش کرده است. این مراکز نیازمند توجه استانداران و دستگاههای ذیربط از نظر امکانات و تجهیزات بهروز هستند که هم سنجش سریعتر و هم مداخلههای بههنگام سریعتر انجام شود.
ارسال دیدگاه