در مراسم آغاز بهکار مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان و فرهنگیان مطرح شد؛
تاکید وزیر آموزشوپرورش بر افزایش ضریب پوشش فعالیتهای قرآنی
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش، بر اهمیت توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز تأکید کرد و برنامههای جدید این وزارتخانه برای انس دانشآموزان با قرآن و اقامه نماز در مدارس را تشریح کرد.
علیرضا کاظمی صبح امروز در نشست برخط با کارشناسان قرآن، عترت و نماز و مدیران مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور بهمناسبت گرامیداشت هفته قرآن، عترت و نماز (نسل قرآنی، آرمان مقاومت) در دبیرستان ماندگار البرز منطقه ۶ تهران با بیان اینکه توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز از مهمترین برنامههای وزارت آموزشوپرورش بهشمار میآید، گفت: وزارت آموزشوپرورش از ابتدای سال، دو جلسه شورای عالی نماز را برگزار کرده و طراحیهای لازم را انجام داده است.
کاظمی، قرآن، عترت و نماز را مهمترین مسئله و مهمترین مأموریت در آموزش و پرورش دانست و افزود: در کنار همه اقدامات، طبیعتاً باید دستاورد هم داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه راه کلانی برای آموزش و پرورش در این حوزه طراحی کردهایم، گفت: در بُعد کلان، یک بخش در حوزه اقامه نماز و یک بخش هم قرائت قرآن اقدامات لازم را انجام میدهیم. یکی از این اقدامات سواد قرآنی، شامل خواندن و نوشتن و خواندن نماز و اقامه نماز است و کار حداقلی است که ما باید بتوانیم انجام دهیم.
کاظمی بر فعالیت بیشتر در حوزه معارف نماز تاکید کرد و گفت: به نظر میرسد نسل جدید ما به معارف نماز، به پاسخگویی به سوالات در مورد نماز و به پاسخگویی شبهههایی که دیگران در اذهان جوانان و نوجوانان ما ایجاد میکنند، خیلی نیاز دارند.
وزیر آموزش و پرورش بر استفاده از ابزارهای فناورانه بهویژه هوش مصنوعی در این زمینه تاکید کرد و گفت: شما میتوانید با هوش مصنوعی به تمام سوالاتی که دانشآموزان دارند پاسخ دهید. باید به سمت بازیهای قرآنی حرکت کنید که خوشبختانه هفته گذشته در همین زمینه نرمافزار آیلیگ رونمایی شد.
وی بر افزایش ضریب پوشش فعالیتهای قرآنی تاکید کرد و گفت: مسابقات قرآنی مسیری برای شناسایی، انس، الفت و کشف استعدادهای قرآنی است. رویکرد انس عمومی دانشآموزان با قرآن باید شعار محوری ما باشد. باید برای این کار به سراغ مدارس و کلاسهای درس برویم. معلمان باید از اثرات انس با قرآن برای بچهها صحبت کنند. در کنار این حتماً شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی دانشآموزان را هم مد نظر دهید. ما برابر با همه دانشآموزان در عرصههای مختلف علمی، باید چهرههای قرآنی بینالمللی تحویل جامعه دهیم. امیدوارم در این حوزه هم موفق باشیم و بتوانیم کارهای بسیار ارزشمندی هم در حوزه اقامه نماز و هم در حوزه انس با قرآن انجام دهیم.
کاظمی بر اهمیت کلاسهای درس و پایش و رصد فعالیتهای کلاسی و خانواده قرآنی در این مسیر تاکید کرد و گفت: ما سعادت و سلامت جامعه را در قرآن میدانیم. قرآن واقعاً کتاب زندگی است و آیین زندگی ما بر اساس آن است. باید کاری کنیم که آموزههای قرآنی، ارزشهای قرآنی و فرهنگ قرآنی در زندگی خود ما و فرزندانمان متجلی و متبلور شود. ما در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی باید مسیر گفتمانسازی، ساختارسازی و استفاده از ابزارها را طی کنیم و مسیر تمرین را تا به نهادینهسازی یک ارزش فرهنگی برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: امسال در کنار این مسائل، نهضت ملی حفظ جزء سی قرآن را برای بچههای ابتدایی و البته حفظ یک جزء، دو جزء، سه جزء، پنج جزء و کل قرآن را دنبال میکنیم. دروازه آشنایی با معارف قرآن، حفظ قرآن است. در مراحل بعدی، نگاه ما باید به آیات کاربردی باشد. طرح زندگی با آیات که سال گذشته شروع شد، امسال به یک اپلیکیشن و یک نرمافزار خوبی تبدیل شده است.
کاظمی به اهمیت استعدادیابی قرآنی توسط مراکز دارالقرآن اشاره کرد کرد و گفت: ما هنوز نقشه جامع، دقیق و کاملی برای شناسایی این استعدادها نداریم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما از هر نوع فکر و ایده جدیدی که بتواند به توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز در بین جوانان و نوجوانان و کودکان ما و بچههای پیشدبستانی کمک کند، استقبال میکنیم.
ارسال دیدگاه