وزیر آموزش و پرورش:
مدارس باید به کانون تربیتی محله تبدیل شوند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت مدارس باید به کانون تربیتی محله تبدیل شوند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی ظهر امروز، سهشنبه ۸ آبان در سفر به استان البرز، ضمن افتتاح ۱۸ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی و حضور در کنگره شهدای دانشآموز در دیدار با حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی حسینیهمدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با اشاره به ضرورت ارتقای دانشآموزان در عرصههای علمی و تربیتی گفت: در حوزههای علمی و ورزشی، دانشآموزان ایرانی حائز مقامهای بالایی شدند که بسیار قابل تحسین و توجه است اما در حوزه سواد عمومی و آزمونهای بینالمللی، نیازمند کار و تلاش بیشتر هستند.
وی ادامه داد: در کنار وظایف و ماموریتهایی که در حوزه آموزش و پرورش بر ما تکلیف شده است، نباید از حوزههای فرهنگی و تربیتی غافل شد.
وزیر آموزش وپرورش، نماز را مرکز ثقل فعالیتهای فرهنگی و تربیتی برشمرد و گفت: توجه به این حوزه و پرداختن به آن از بارزترین تکالیف آموزش و پرورش قلمداد میشود.
وی افزود: بر همین اساس در آغازین روزهای فعالیت در آموزش و پرورش، جلسه شورای نماز را با مشارکت استانها برگزار کردیم که برنامهریزیها و طرحهای خوبی هم صورت گرفت.
به گفته کاظمی، اقامه نماز و ترویج فرهنگ نماز، فعالیتهای تشویقی، تجربهگردانی، تبلیغی و معرفتافزایی از مهمترین برنامههای این حوزه محسوب میشود.
وی بر ضرورت افزایش معرفت و شناخت دانشآموزان با فلسفه نماز تأکید کرد و گفت: امروز دانشآموزان به تبیین فلسفه نماز نیازمند هستند و باید در این حوزه به شبهات و سؤالات آنها پاسخ داد .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کارهای تبلیغی بسیار در حوزه نماز و عفاف و حجاب، تصریح کرد: در حوزه های مطروحه کارهای زیادی انجام شده است اما کمتر کسی به پاسخ دهی به سؤالات و شبهات دانش آموزان در این دو حوزه پرداخته است.
وی ادامه داد: مسایل فرهنگی با باید ها و نباید ها شکل نمی گیرد، با چرایی ها شکل می گیرد و نهادینه می شود. همانطور که شهید مطهری تربیت اخلاقی و عقلانی را عمیق ترین نوع تربیت می دانستند، مانیز مأموریت داریم در این زمینه به نحو احسن ورود کنیم .
کاظمی از تدوین سه بسته مجزا در سه دوره تحصیلی ،جهت تبیین این موضوع خبر داد و گفت: در مقطع ابتدایی به دنبال آشنایی دانش آموزان با نماز ودر دوره متوسطه اول به دنبال تببین فلسفه و چرایی نماز و دردوره دوم متوسطه در پی پاسخگویی به شبهات دانش آموزان هستیم تا بتوانیم با این اقدامات گام های موثرتری برداریم.
وی توجه و بازنگری به برنامه درسی درون مدرسه را از دیگر اقدامات در دست اجرای آموزش و پرورش برشمرد و گفت: مدارس باید به کانون تربیتی محله تبدیل شوند البته این امر مستلزم الگوها و برنامه های متفاوتی است.
وی برضرورت ترویج و توسعه و فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و افزود: برای این امر نیز برنامه هایی فراتر از برنامه های ترویجی و تبلیغی در دست اقدام داریم.
کاظمی به برنامه های این وزارتخانه در حوزه قرآن نیز پرداخت و گفت: در این حوزه سه مسیر، جهت آشنایی، روان خوانی و حفظ قرآن تدوین شده است و بنا داریم در ۷۵۰ منطقه آموزشی کشور؛ استعدادهای ویژه این حوزه را کشف ، شناسایی و پرورش دهیم .
ارسال دیدگاه