معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش‌ خبر داد:

خدمات‌رسانی ۶۵۰۰ مراقب بهداشت و سلامت به دانش‌آموزان

تهران (پانا) - افتتاحیه سلسله برنامه‌های آموزشی «ارتقای سلامت» با حضور صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی ایران و محمدرضا مسجدی فوق تخصص ریه و دبیرکل ‌جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش‌ برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۱۱۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
خدمات‌رسانی ۶۵۰۰ مراقب بهداشت و سلامت به دانش‌آموزان

صادق ستاری‌فرد‌ در این نشست با تاکید بر اهمیت ارتقای سلامت دانش‌آموزان، گفت: ‌ما یک تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام پزشکی داشتیم در محورهای مختلف که یکی از آن محورها؛ مساله سواد سلامت و ارتقای سواد سلامت هم برای جامعه مراقبین بهداشت و سلامت، هم برای معلمان عزیز و آموزگاران پایه، مدیران مدارس و خانواده‌ها و دانش‌آموزان است. الحمدلله در مجموعه آموزش و پرورش ‌‌هم در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش، هم در سند تحول بنیادین، مساله سلامت به‌عنوان یک موضوع زیربنایی و جدی مورد توجه قرار گرفته است. در برنامه درسی ملی، یکی از حوزه‌های یادگیری یازده‌گانه، حوزه یادگیری سلامت و تربیت‌بدنی است. ما اعتقادمان این است که سلامت مقدمه تعلیم و تربیت است؛ این برگرفته از آیه شریفه "وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ" است و اعتقاد داریم بر منبای این آیه شریفه که فرمود؛ هر کس یک نفر را به زندگی برگرداند و نجات بدهد، قطعا گویی که همه انسان‌ها را نجات داده است و به زندگی برگردانده است و در این حوزه آموزش و پرورش، در این مدت در سه حوزه نیروی انسانی، در حوزه فضا و زیرساخت‌ها و در حوزه برنامه، اتفاقات بسیار خوبی را رقم زده است.

وی افزود: از سال ۱۳۷۳ یک قانونی وضع شد و وزارت بهداشت مکلف بود که نیروی انسانی مراقبان بهداشت و سلامت ‌را تربیت کند. این قانون اجرا نشد، تا در دولت شهید رئیسی عزیز و همکاران خوب ما در وزارت بهداشت، همراهی خیلی خوبی داشتند. ‌امسال، سومین سالی است که مراقبین بهداشت و سلامت ما در ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی مشغول تحصیل هستند، سال گذشته ۱۶ دانشگاه بود و امسال در ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی مشغول تحصیل هستند. به این ترتیب هم شغل مراقب بهداشت رسمیت پیدا کرد، هم دانشگاه‌های علوم پزشکی به کمک آمدند و این موضوعی که بر زمین مانده بود به لحاظ قانونی، بعد از سال‌ها اجرا شد. همین‌طور در ابتدای دولت مسأله‌ نحوه فعالیت و ساماندهی مراقبین بهداشت‌ با هدف کیفیت خدمات‌رسانی مراقبین بهداشت در هیئت وزیران تصویب شد‌ و نرخ یک مراقب بهداشت‌ برای ۷۵۰ دانش‌آموز، به ۱ مراقب بهداشت برای ‌‌۴۸۰ دانش‌آموز اصلاح شد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش‌‌ با بیان اینکه بیش از ۶۵۰۰ مراقب بهداشت مشغول خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان هستند، اظهار کرد: این افراد مشمول قانون آموزش مداوم به جامعه پزشکی شده‌اند که این قانون در وزارت بهداشت وجود دارد و امسال از این ظرفیت استفاده شد. ‌تعامل با سایر دستگاه‌ها در حوزه سواد سلامت دانش‌آموزان، انتقال مفاهیم و نهادینه کردن این دانش، تبدیل نگرش و کنترل رفتار‌ صورت گرفت که این سه طیف‌ دانش، نگرش و رفتار دانش‌آموز، برای ما مهم بود. آموزش‌های مهارتی بسیار مورد تأکید ما بود که بتوانیم علوم نافع را به دانش‌آموز منتقل کنیم و بتوانیم رفتار دانش‌آموز را هدف‌گذاری کنیم؛ چرا‌که یکی از چالش‌های جدی ما معمولا این است که آموزش‌های ما در سطح دانش می‌ماند و این دانش، منجر به تغییر نگرش نمی‌شود و این تغییر نگرش هم نمی‌تواند منجر به تغییر رفتار دانش‌آموزش شود، اما تلاش، جهت‌گیری و رویکرد ما این بود که این طیف دانش، نگرش و رفتار را دنبال کنیم.

توزیع شیر دانش‌آموزی نیازمند حمایت سازمان برنامه و وزارت‌خانه‌های بهداشت و جهادکشاورزی

وی ‌ادامه داد: در حوزه زیرساخت‌ها، بهداشت محیط مدارس مورد توجه ما است و پس از سال‌ها، مسأله‌ بهداشت و سلامت دانش‌آموزی در بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شد و در قانون برنامه هفتم نیز موضوع شیر دانش‌آموزی‌ مورد اشاره قرار گرفته است و امیدوارم سازمان برنامه، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه کمک کنند.

امسال کتاب‌های حوزه سلامت به آزمون‌های نهایی اضافه شده است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش‌‌ در رابطه با توجه به برنامه درسی ملی، گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، فعالیت‌های خوبی را انجام داده است و در حوزه ارزشیابی، امسال کتاب‌های حوزه سلامت به آزمون‌های نهایی اضافه شده است و در بازنگری تولید محتوا و بسته‌های یادگیری و بازنگری کتب درسی، مسئله سلامت و سواد سلامت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است که در صورت نهایی‌شدن نتایج آن، مسائل پیش‌آمده انتقال داده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار