وزیر آموزش و پرورش:

والدین نقش اول را در تربیت فرزندان دارند؛ باید یک الگوی مشارکتی نظام‌مند، قاعده‌مند، ساختارمند بر مبنای رویکردهای تربیتی طراحی کنیم

تهران (پانا) - آیین گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان با شعار «با خانواده، برای ایران برای مدرسه» صبح امروز با حضور رئیس ستاد اقامه نماز کشور، وزیر آموزش و پرورش، معاونان و مدیران وزیر و اعضای انجمن اولیا و مربیان استان تهران در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

کد مطلب: ۱۵۰۹۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
والدین نقش اول را در تربیت فرزندان دارند؛ باید یک الگوی مشارکتی نظام‌مند، قاعده‌مند، ساختارمند بر مبنای رویکردهای تربیتی طراحی کنیم

وزیر آموزش و پرورش در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری، اظهار کرد: پدران و مادران عزیز دلسوزانه فضای تربیتی فرزندان را با کمک معلمان دنبال می‌کنند. نقش پدر و مادر نقش اول در تربیت کودکان است. به هر میزان که آن‌ها وقت‌گذاری و سرمایه‌گذاری بیشتری در تربیت کودکان داشته باشند به همان میزان معلمان و مدارس هم موفق خواهند بود.

علیرضا کاظمی ادامه داد: آن‌چه که می‌تواند موفقیت فرزند ما را در آینده‌سازی خودش رقم بزند، میزان توجه والدین به نیازهای تربیتی دانش‌‌آموزان است. اینکه چگونه می‌توانیم این نیازها را تشخیص بدهیم و اینکه چه مهارت‌هایی برای تشخیص این نیازها لازم داریم، این طبیعتاً به میزان توجه و رابطه پدر و مادر با معلم و مدرسه برمی‌گردد. ما باید در فضای تعلیم و تربیت کشور این رویکرد را حاکم کنیم که والدین برای اینکه به تربیت فرزندان کمک کنند بیش از آنکه نیازهای اولیه آنها را برطرف کنند نیازمند شناخت متربی هستند. شرط اول، قبول وضعیت و شرایط دانش‌‌آموز است. 

وی اضافه کرد: اولین رمز و راز موفقیت والدین شناخت استعدادها، قوت‌ها و ضعف‌های فرزند خودشان است و متقابلاً در مدرسه و کلاس هم، همین حاکم است. معلمی موفق است که با ارتباط خوب با اولیا و همکاران مدرسه دانش‌‌آموز خود را به خوبی بشناسد. مهمترین مولفه برای موفقیت دانش‌‌آموزان شناخت آن‌هاست. استعدادها و ظرفیت‌ها متفاوت است و معلمی موفق است که برای هر دانش‌آموز یک تکلیف مشخص داشته باشد.

کاظمی گفت: امروز مهمترین خللی که در اولیا وجود دارد این است که آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم را در مواجهه با رفع یک مانع یا پرورش یک استعداد ندارند. این باید مورد توجه والدین و معلمان باشد. این تعامل بین اولیا و مربیان می‌تواند این دو مسأله مهم را حل کند و زمینه‌سازی رشد و شکوفایی روحی، روانی، علمی و استعدادهای دانش‌‌آموزان ما را فراهم کند. گام بعدی امکاناتی است که ممکن است مورد نیاز باشد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در هفته پیوند اولیا و مربیان هستیم. مدیران ما بدانند که اهمیت وقت‌گذاری روی این موضوع در موفقیت مدرسه نقش بسیار مهمی دارد. ما باید آسیب‌شناسی کنیم و زمینه مشارکت‌پذیری و مشارت‌جویی اولیا را در فرآیند تربیت در مدرسه فراهم کنیم. رویکرد ما به اولیا و مربیان باید این باشد ولی متاسفانه در گذر زمان این رویکرد دچار کم‌توجهی یا فراموشی شده یا مسایل دیگری در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: معتقدیم که انجمن اولیا و مربیان در ساختار وزارت آموزش و پرورش آنگونه که بایسته و شایسته است نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند. زمانی تنها خانواده‌ها نقش مهمی در تربیت داشتند، امروز آنچه که فرهنگ جامعه را می‌سازد و در فرآیند تربیت می‌تواند مانع یا نقش‌پذیری ایجاد کند مولفه‌های بسیار بیشتری هستند لذا ما نیاز داریم در کنار فعالیت‌های خود به مهارت‌های فضای جدید هم آشنا شویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر باز هم بررسی کنیم علی رغم همه تغیراتی که در الگوی تربیتی در کشور افتاده، اما کماکان خانواده اساسی‌ترین نقش را در شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری و تربیتی دانش‌‌آموزان ایفا می‌کند، کماکان مدرسه به عنوان فضای رشددهنده آن افراد می‌تواند عمل کند و جامعه هم میتواند این نقش مکمل را داشته باشد. لذا ما معتقدیم که نقش انجمن اولیا و مربیان باید به عنوان یک سازمان بزرگ دیده شود و این نیاز به یک بازبینی دارد. 

کاظمی گفت: باید یک الگوی مشارکتی نظام‌مند، قاعده‌مند، ساختارمند بر مبنای رویکردهای تربیتی طراحی کنیم. 

وی گفت: یکی از مسائلی که امروز خیلی مهم است این است که ما باید به شدت مراقب آسیب‌های اجتماعی که ممکن است فرزندان ما با آن مواجه شوند، باشیم. الگوهای رفتاری و دست‌یابی و ... تغییر کرده است و دختران و پسران ما در معرض آسیب هستند. من روی این حوزه شخصا وقت میگذارم. در حوزه پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد که به طور ویژه یک آسیب بزرگ و ویرانگر است. پدران و مادران عزیز امروز به واسطه فضای مجازی دانش‌‌آموزان ما در معرض انواع الگوهای اعتیاد ممکن است قرار بگیرند. ما برنامه مشترکی خواهیم داشت تا هم آگاهی و هم مهارت والدین و دانش‌‌آموزان را ارتقا دهیم و بتوانیم به کسانی که در معرض آسیب هستند یا آسیب دیدند کمک کنیم. 

وی با بیان اینکه نمایشگاه یاریگران زندگی را امسال هم برگزار خواهیم کرد، گفت: همکاران من، بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت آموزش و پرورش است. یعنی ما با ایجاد یک شبکه ارتباطی حداقل ۴۵ میلیونی به عنوان بزرگترین رسانه حقیقی و واقعی می‌توانیم به بخش‌های مختلف کشور کمک کنیم و در تربیت نسلی موثر و آینده‌ساز مفید باشیم. و وقتی که وارد آموزش و پرورش می‌شویم بزرگترین شبکه، انجمن اولیا و مربیان است و در کوتاه ترین زمان می‌توانیم بهترین پیام‌های فرهنگی و هشدارهای مهم را در حوزه‌های تربیتی بلافاصله به ۴۵ میلیون مخاطب منتقل کنیم. 

کاظمی تصریح کرد: انتظارات ما از اداره کل انجمن اولیا و مربیان بالاست. امروز شاخص‌های ارزیابی انجمن اولیا و مربیان باید کلا تغییر کند به سمت کیفیت‌بخشی برود. همکاران عزیز و مسئولان محترم انجمن اولیا و مربیان استان‌ها و مدارس، شما بهترین کسی است که می‌توانید فضای آموزش و تربیت را در مدرسه ارتقا دهید. شما می‌توانید بلافاصله به سمت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی حرکت کنید. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند بزرگترین خطری که کشور را تهدید می‌کند آسیب‌های اجتماعی است، گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده کنیم. امیدوارم بتوانیم آنگونه که شایسته و بایسته است در تداوم راه شهیدان و در اجرای فرامین رهبر انقلاب گام برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار