معاون اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

اقامه نماز آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد؛ ضرورت برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان برای فرهنگ‌سازی اقامه نماز

تهران (پانا) - معاون اقامه نماز جزئیات برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان جهت فرهنگ‌سازی اقامه نماز در مدارس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۰۹۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
اقامه نماز آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد؛ ضرورت برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان برای فرهنگ‌سازی اقامه نماز

رضا بهشتی باویل معاون اقامه نماز در گفت‌و‌گو با پانا درباره ضرورت برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان پیرامون فرهنگ‌سازی موضوع نماز گفت: «متولیان و مجریان اقامه نماز باید دانش و مهارت لازم را برای انتقال آموزه‌ها و تعمیق باورهای دینی ‌به مخاطبان عام و خاص خودشان را داشته باشند.» 

وی با بیان اینکه یک مدیر حرفه‌ای کسی است ‌که هم دانش بالایی دارد و هم از تجربه و مهارت بسیار خوبی برخوردار است، ادامه داد: «‌تجربه توام با دانش خیلی مهم است و در کنار آن مهارت‌هایی که به‌عنوان داشته‌ها و سرمایه انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بی‌تردید توجه به عوامل مهم دقت و سرعت‌، بهره‌وری کار را افزایش داده و پیامدهای مثبت و اثرگذار را در جامعه ایجاد می‌کند.» 

بهشتی بیان کرد: «آن‌چه در آیات قرآن کریم به آن اشاره و تأکید شده است، همچنین رویکردهای حاکمیتی و به‌ویژه نگاه فاخر وزیر آموزش و پرورش مسیر را برای همگان روشن کرده است‌.» 

معاون اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «لازمه رسیدن به اهداف و ارزش‌های مشترک این است که کار تیمی بر مبنای تفکر سیستمی شکل بگیرد. همگان پای کار تربیتی بیایند و در این مسیر همواره ‌استقامت داشته باشند‌؛ دکتر کاظمی مقام عالی وزارت اولین اولویت و ماموریت سازمانی وزارت آموزش‌وپرورش را در بُعد تربیتی‌، اقامه نماز مطرح کردند‌.»

وی با تاکید بر اینکه این امر نیز مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش نیز هست افزود: «وزیر آموزش و پرورش اقامه نماز را به‌عنوان اولین اولویت خود در این وزارت در برنامه‌های تربیتی ذکر کرده است. اگر از این فرصت توانستیم خوب استفاده کنیم بی‌تردید آینده‌ای ایمن و سالم و بدون آسیب‌های اجتماعی در انتظار ما خواهد بود‌.» 

بهشتی با اشاره به اینکه با اقامه نماز آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و اقامه نماز به سلامت روحی و امنیت جامعه نیز کمک می‌کند گفت: «اگر تفکر سیستمی در تیم‌های کاری وجود داشته باشد، سرعت و دقت ما در رسیدن به وضع مطلوب بیشتر و بهتر خواهد بود. ‌کار تیمی نیاز به ‌هماهنگی و تبیین دارد؛ چراکه اعضای تیم فقط به یک هدف فکر می‌کنند و در راه رسیدن به آن تلاش و کوشش می‌کنند. این دوره‌ها در راستای هماهنگی، هدایت و تبیین اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های اقامه نماز و روش‌های جذب و ایجاد موقعیت‌های تربیتی جذاب طراحی و اجرا می‌شود.»

وی اضافه کرد: «همراه کردن جامعه، دانش‌آموزان و خانواده‌ها امری مهم و ضروری است. ایجاد کردن موقعیت‌های تربیتی خوب و متناسب با شرایط  انگیزه خوبی را برای مشارکت اولیا و حضور پرشور دانش‌آموزان و همچنین جامعه محلی ایجاد می‌کند.» 

بهشتی ادامه داد: «باید در مواجهه با دانش‌آموزان نحوه برخورد‌، ارتباط ما متناسب با شرایط و علم روز باشد. این ارتباط‌سازی، اعتماد ایجاد می‌کند و در سایه اعتماد، اعتقاد ایجاد می‌شود و اعتقاد باعث درک صحیح و درست مسائل دینی ‌خواهد شد.‌ به‌دنبال آن به باورهای‌ دینی عمق می‌بخشد و اگر باورها محکم و عمیق باشد جامعه واکسینه شده و مصونیت ایجاد می‌شود.» 

وی گفت: «سرفصل‌هایی که در دوره‌های آموزش و توانمندسازی عنوان شده است نیازهای مخاطبان را تا حدودی  پاسخ می‌دهد؛ در این دوره‌ها چرایی و چگونگی نماز خواندن و آثار و اسرار و برکات اقامه نماز به‌طور کامل تشریح می‌شود.» 

معاون اقامه نماز افزود: «تعداد ۴ بخشنامه درباره توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در آغازین روز مهر، مستندسازی و به استان‌ها ابلاغ شده است. این موضوع به مدارس چارچوب می‌دهد تا مدیران مدارس به‌خوبی  بتوانند برنامه‌های نماز را ‌اجرا کنند.» 

بهشتی بیان کرد: «در این دستورالعمل حضور ‌مسئولان یک مدرسه در صف اول نماز تاکید شده است. با حضور مربیان و متولیان موجبات ترغیب و تشویق متربیان حاصل می‌شود. همچنین مسئولان با حضور در مدرسه ‌از وضعیت نمازخانه و نماز خواندن دانش‌آموزان مطلع می‌شوند و در صدد رفع موانع اقامه نماز تلاش می‌کنند.» 

وی در ادامه اظهار کرد: «معرفت‌افزایی، ایجاد بصیرت، تعمیق باورهای دینی در بین جوانان و نوجوانان و توانمند‌سازی ائمه جماعت از سرفصل‌های این دوره‌ها است.» 

بهشتی همچنین با بیان اینکه این دوره‌ها برای ائمه جماعات، مدیران مدارس، مدرسین و خانواده‌ها با سرفصل‌های مختلف برگزار می‌شود افزود: «زنگ نماز در روز آغاز سال تحصیلی برگزار شد. این زنگ، آغاز ورود به برنامه‌های ‌فرایند‌محور اقامه نماز در طول سال تحصیلی بود. برآیند این برنامه‌های فرآیندمحور اثرات خود را در اقامه نماز جماعت‌، برگزاری اجلاس‌های نماز دانش‌آموزی‌، جشن‌‌های تکلیف و گفتمان‌های دینی نشان داده و باعث ترغیب دانش‌آموزان به شرکت در نماز می‌شود و بی‌تردید موجبات رضایت شهروندی و حمایت حاکمیتی را به‌دنبال خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار