مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش ‌‌در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش 5 ماه پس از تصویب آیین‌‌نامه ملی مهارت‌آموزی

رشته «هنرهای سرامیکی و سُفال» به هنرستان‌ها اضافه شد/ ساخت و بازسازی ۱۰۰۰ فضا در دستور‌کار سازمان نوسازی مدارس‌

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اقدامات این وزارت‌خانه پس از گذشت 5 ماه ‌از تصویب آیین‌نامه ملی مهارت‌آموزی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۵۰۸۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش 5 ماه پس از تصویب آیین‌‌نامه ملی مهارت‌آموزی

عباس بیات در گفت‌و‌گو با پانا درباره آیین‌نامه ملی مهارت‌آموزی ‌اظهار کرد: «آیین‌نامه مهارت‌آموزی 11 ماده دارد که سعی کردیم اقدامات مربوط به هر ماده را انجام دهیم؛ در ماده یک آیین‌نامه که بحث سهم 50 درصدی و بُرش کشوری مشخص شده است بنا بود که وزارت آموزش‌‌و‌پرورش بُرش استانی آن را تهیه ‌و به استان‌ها ابلاغ کند که خوشبختانه این کار انجام و نامه آن به وزیر کشور ارسال شد. همچنین بُرش استانی این سهم برای استان‌ها تعیین شد و توسط وزیر کشور به استانداران که روسای شورای آموزش‌و‌پرورش استان‌شان هستند، ابلاغ شده است.»

وی ادامه داد: «یکی از رویکردها و تعدادی از بندهای آیین‌نامه درخصوص رویکردهای مشارکتی سایر دستگاه‌ها در حوزه مهارت‌آموزی است که توسط وزیر آموزش‌و‌پرورش به دستگاه‌های مختلف اعم از  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ورزش، وزارت نیرو و صدا‌و‌سیما،  آیین‌نامه ارسال و از آن‌ها خواسته شد که به واحدهای استانی آیین‌نامه را ابلاغ کنند که خداراشکر این اقدام نیز انجام شده است.»

ساخت و بازسازی 1000 فضا در دستور‌کار سازمان نوسازی مدارس

بیات به دیگر بندهای این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: «یکی دیگر از بندهای آیین‌نامه، ساخت و بازسازی 1000 فضا در طول برنامه هفتم است که کارهای کارشناسی آن انجام و در این خصوص با سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش هماهنگی لازم به عمل آمده است.»

وی افزود: «بُرش این 1000 هنرستان که باید ساخته شود با تفاهم با سازمان نوسازی آماده شده و در حال حاظر سازمان نوسازی در حال رایزنی برای منابع مناسب است تا در این حوزه دیده شود.»

بیات اظهار کرد: «با توجه به اینکه در سال اول اجرایی‌سازی برنامه هستیم در نظر داشتیم تا هنرستان‌ها با یک کمیتی ثبت‌نام‌ها را انجام دهند که این مسئله نیز انجام شده ‌‌است.»

رشته‌ای جدید به هنرستان‌ها اضافه شد

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از ایجاد رشته‌ای جدید در هنرستان‌ها خبر داد و گفت: «درخصوص به‌روز‌رسانی رشته‌ها، متناسب با قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و چارچوب صلاحیت حرفه‌ای، امسال یک رشته جدید به نام «هنرهای سرامیکی و سُفال» را به‌صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم که محتوای آن به‌روز شده و در شهر تهران برای اولین بار اجرایی خواهد شد.»

راه‌اندازی هنرستان‌های وابسته به کمک وزارت بهداشت، میراث‌فرهنگی و ارشاد

وی ادامه داد: «تعداد قابل توجهی هنرستان وابسته‌ با همکاری وزارت بهداشت در رشته بهیاری راه‌اندازی و سه تا چهار مجوز به استان‌های مختلف ارسال شده؛ در حوزه هنرستان‌های وابسته باز هم با همکاری وزارت ارشاد، دو یا سه هنرستان راه‌اندازی شده است، همچنین با همکاری وزارت میراث فرهنگی‌، در چند هنرستان راه‌اندازی رشته ‌گردشگری نیز پیگیری شده است.»

اصلاح محتوای کتاب‌های درسی متوسطه اول و ابتدایی در دستور‌کار است

بیات درخصوص اصلاح محتوای کتاب‌های درسی متوسطه اول و ابتدایی اظهار کرد: «جلسه‌ای درباره اصلاح محتوای متوسطه اول و ابتدایی برای تقویت مهارت‌آموزی با سازمان پژوهش برگزار و ستاد آن توسط وزیر آموزش‌و‌پرورش تشکیل شده است و این موضوع توسط دبیرخانه و معاونت آموزش متوسطه درحال پیگیری است؛ یکی از بندهای آیین‌نامه ‌درباره اجرا و اصلاح محتوای برنامه درسی ابتدایی و متوسطه اول مبتنی بر مهارت‌آموزی است که کارگروه آن شکل گرفته، تشکیل جلسه داده و فعالیت خود را آغاز کردند؛ این موارد مجموعه اقداماتی است که در ذیل آیین‌نامه انجام شده است.»

وی عنوان کرد: «بودجه سال 1404 که در حال حاضر مجلس نیز پیگیر آن است را مبتنی بر مقتضیات این برنامه و تحقق سهم پنجاه درصدی، در حوزه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی، پیش‌بینی و به وزارت‌خانه پیشنهاد دادیم.»

توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از اهداف مهم کشور است

عباس بیات با تاکید بر اهمیت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و نقش آن‌ها در آینده کشور، اظهار کرد: «توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای یکی از اهداف مهم کشور است که به تقویت نیروی انسانی و بهره‌وری نیروی انسانی کمک می‌کند و به رشد اقتصادی منجر خواهد شد، امیدواریم در این مسیر، در یک تلاش همه‌جانبه و هماهنگ، همه‌دستگاه‌های همیار و همکار، بتوانیم این هدف بلند را در برنامه هفتم برآورده کنیم.»

*دولت سیزدهم ‌روز پنجم اردیبهشت امسال اولین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کرد، ‌سندی بر زمین مانده که پس از ۱۲ سال در این دولت به تصویب رسید. آیین‌نامه‌ای که ائتلافی برای اعتلای تعلیم و تربیت را نشانه‌گیری کرده است.

طبق این آیین‌نامه، در دوره ابتدایی، ایجاد انگیزه و تقویت علاقه دانش‌آموزان به فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی و کسب مهارت‌های مربوط به استفاده حداکثری از ظرفیت برنامه‌های درسی و تربیتی هدف اصلی این آیین‌نامه است. در دوره اول متوسطه هدف از اجرای آیین‌نامه، بهبود امور زندگی و انتخاب مسیر تحصیلی و حرفه‌ای و کسب صلاحیت‌های فنی پایه و مهارتی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های درس کار و فناوری و سایر دروس است. در دوره متوسطه دوم هدف این آیین‌نامه هدایت و تثبیت هویت شغلی و زمینه‌سازی برای کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای و آمادگی برای اشتغال در بازار کار است.
 
رضامراد صحرایی وزیر وقت آموزش و پرورش ‌پس از تصویب این آیین‌نامه در رابطه با اقداماتی که به واسطه این مصوبه اتفاق خواهد افتاد، گفته بود: «براساس این آیین‌نامه تا ۵ سال آینده، یک هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش‌آموزان کل کشور می‌رسد. بنابراین تا پایان برنامه هفتم 2 هزار و 500 هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار