‌اعضای شورای عالی آموزش‌و‌پرورش در حضور رئیس‌جمهور‌ چه گفتند؟

تهران (پانا)‌ - اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در یک‌‌هزار و چهل‌و‌سومین(‌1043) جلسه این شورا که با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد اظهاراتی را درباره اهمیت و لزوم توجه به شأن و جایگاه شورای عالی، جلوگیری از موازی‌کاری سایر دستگاه‌ها در حوزه آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، بهسازی نیروی انسانی، تراکم کلاس‌ها، امور رفاهی و معیشتی فرهنگیان، بودجه آموزش و پرورش و غیره بیان کردند

کد مطلب: ۱۵۰۸۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
‌اعضای شورای عالی آموزش‌و‌پرورش در حضور رئیس‌جمهور‌ چه گفتند؟

‌علی اصغر فانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک ملت و حاکمیت است. ‌عضو شورای عالی آموزش و پرورش ‌اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه‌ای است که در دور‌افتاده‌ترین نقاط کشور نماینده دارد و همیشه پرچم جمهوری اسلامی به دست معلمان در سراسر کشور در اهتزاز است.

فانی افزود: آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم برای ورود نیروی انسانی به دانشگاه و بازار کار را فراهم می‌کند.

فانی تصریح کرد: آموزش و پرورش یک ابر‌وزارتخانه است. یک میلیون نیروی انسانی در آموزش و پرورش با میانگین مدرک تحصیلی لیسانس مشغول به‌کار هستند که از این لحاظ رکورد‌دار است. وضعیت امروز آموزش و پرورش آینه تمام‌نمای آینده کشور است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: برای حفظ وحدت و توسعه‌یافتگی کشور باید آموزش و پرورش در اولویت اول جامعه، مجلس و دولت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هزینه‌کردن برای آموزش و پرورش بالاترین سرمایه‌گذاری است که هم آینده کشور را بیمه می‌کند و هم فرهنگ و ارزش‌‌های اجتماعی و دینی را در جامعه نهادینه می‌کند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بی‌توجهی به آموزش و پرورش رسمی باعث می‌شود مراکز غیر‌رسمی، مدارس خانگی را گسترش داده و آثار زیانباری به همراه بیاورند.

فانی: تشکیل سازمان نظام معلمی یک ضرورت انکار‌ناپذیر برای آموزش و پرورش و معلمان است

فانی ابراز داشت: معلم عنصر و نقش اصلی را در فرآیند تعلیم و تربیت بر عهده دارد لذا توجه به امور رفاهی و معیشتی آنان باعث ایجاد انگیزه و افزایش کارآیی و اثربخشی آنان می‌شود.

وی بیان کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش نیازمند بهسازی، بازسازی  و مهارت‌آموزی است تا بتواند نقش آموزشی و تربیتی خود را ارتقا‌ داده و آموزش موثرتری را به دانش‌آموزان عرضه کند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی ماهر و متخصص فن معلمی گفت: فرآیند جذب، استخدام و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند قانون و آئین‌نامه خاص خود است تا از ورود فله‌ای نیروهای بدون تخصص و انگیزه به آموزش و پرورش جلوگیری کند.

فانی با تاکید بر اینکه بهسازی ساختار نظام آموزشی کشور امری ضرورت است اظهار کرد: تشکیل سازمان نظام معلمی یک ضرورت انکار‌ناپذیر برای آموزش و پرورش و معلمان است تا از طریق آن بتوانند دیدگاه‌ها، پیشنهادها و نظرات خود را مطرح کنند.

وی ابراز کرد: آموزش و پرورش هر ساله با 25 تا 30 درصد کسری بودجه مواجهه است. متاسفانه وزیر آموزش و پرورش به جای پرداختن به ارتقا‌ و تقویت کیفیت آموزشی، باید درگیر تامین بودجه شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور 9/8 درصد است. توصیه سازمان بین‌المللی یونسکو رساندن آن به 25 درصد است. امیدوارم تا پایان برنامه هفتم توسعه سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور به میانگین جهانی برسد.

حدادعادل: هیچ عنصری برای توسعه و پیشرفت کشور به اندازه تربیت معلم مهم، حیاتی و موثر نیست

غلامعلی حدادعادل عضو شورای عالی آموزش و پرورش هم در این جلسه گفت: آموزش و پرورش پرعائله‌ترین و پر‌مسئله‌ترین دستگاه کشور است و متناسب با وزرای دولت در اقتصاد، بهداشت، مسکن، آموزش، پژوهش‌های علمی، فنی و حرفه‌ای و غیره نقش دارد.

وی افزود: مسائل آموزش و پرورش متعدد و متنوع است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است.

حداد عادل تاکید کرد: هیچ عنصری برای توسعه و پیشرفت کشور به اندازه تربیت معلم مهم، حیاتی و موثر نیست. یکی از حقوقی که مردم بر حاکمیت دارند تعلیم و تربیت است و مهم‌ترین شیوه تحقق آن گسترش عدالت آموزشی است و تربیت معلم می‌تواند در تحقق این امر موثر باشد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: یکی از نیازهای امروز آموزش و پرورش مهارت‌آموزی است. برای تحقق این امر می‌توان از توان و ظرفیت سایر دستگاه‌ها بهره‌گیری کرد.

فیاض: برای کمک و حل مسائل آموزش و پرورش می‌توان از توان و ظرفیت‌ دانشگاه‌های علوم تربیتی و روانشناسی استفاده کرد‌

ایراندخت فیاض عضو دیگر شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه این جلسه گفت: توجه به جایگاه و نقش موثری که شورای عالی آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور دارد، خیلی مهم و حیاتی است.

وی افزود: تصمیماتی که برای نظام آموزش و پرورش کشور گرفته می‌شود طبق قانون تشکیل این شورا باید به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شود چون تصمیم‌گیرنده اصلی حوزه آموزش و پرورش این شوراست.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان پیشنهاد کرد: برای کمک و حل مسائل آموزش و پرورش می‌توان از توان و ظرفیت علمی، آموزشی و تخصصی دانشگاه‌های علوم تربیتی و روانشناسی استفاده کرد.

نوید ادهم: باید از موازی‌کاری سایر دستگاه‌ها در حوزه آموزش و پرورش جلوگیری کرد

مهدی نوید ادهم عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش هم گفت: یکی از وظایف دولت و حاکمیت فراهم آوردن زمینه توسعه و پیشرفت کشور است.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی کشور غلط بودن مدل توسعه‌یافتگی آن است، چون توسعه محصول اندیشه، رفتار و افکار آدم‌هاست. برای به سامان کردن اندیشه و افکار آدم‌ها باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرد.

نوید ادهم گفت: آموزش و پرورش باید در نظام سیاستگذاری کشور در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. سند تحول بنیادین با همکاری و همراهی بیش از 700 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است و یکی ‌از مصوبات افتخارآمیز شورای عالی آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور است

وی افزود: هیچ یک از اسناد کشور به اندازه این سند مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان کشور قرار نگرفته است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه‌یافتگی آموزش و پرورش کوچک‌انگاری آن است.

نویدادهم اظهار داشت: بی‌ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش به یک معضل بزرگ برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های سند تحول بنیادین تبدیل شده است. بی‌ثبات‌ترین مدیریت‌ها در آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: مشکل آموزش و پرورش تنها توسط این دستگاه حل نمی‌شود بلکه نیازمند یک عزم ملی و مردمی است. وزارتخانه‌های دیگر به همان اندازه در نظام آموزشی نقش دارند که آموزش و پرورش نقش دارد.

نوید ادهم در پایان گفت: باید از موازی‌کاری سایر دستگاه‌ها در حوزه آموزش و پرورش جلوگیری کرد. چون شورایی وجود دارد که با شناخت کافی از آموزش و پرورش برای تسهیل روند آن سیاستگذاری و قانونگذاری می‌کند.

آگاهی: یکی از موانع اجرای سند تحول در مدارس، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است

فاطمه آگاهی نماینده مدیران و معلمان مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌عنوان نقشه راه جامع برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور و با اهداف والایی همچون تربیت انسان‌های متعهد، خلاق و کارآمد تدوین شده است. اما در اجرای این سند، خصوصاً در سطح مدارس، با چالش‌های جدی مواجه است.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین موانع اجرای سند تحول بنیادین، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است. این تراکم به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها بسیار ملموس است. یکی از علل اصلی این تراکم، افزایش تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی است. هرچند پذیرش این دانش‌آموزان اقدامی انسانی و اخلاقی است، ولی باید تدابیر لازم برای مدیریت این جمعیت دانش‌آموزی اتخاذ شود.

آگاهی اظهار داشت: علاوه بر تراکم کلاس‌ها، سرانه پایین مدارس نیز از جمله چالش‌های اساسی است. کمبود امکانات آموزشی، ورزشی و رفاهی انگیزه دانش‌آموزان و معلمان را کاهش می‌دهد و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: با تکیه بر درایت و مدیریت شما و جناب آقای وزیر بی‌شک می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت تحقق اهداف والای سند تحول بنیادین برداریم و آینده‌ای روشن و پرامید برای دانش‌آموزان سرزمین‌مان رقم بزنیم.

الستی: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و آموزش و پرورش باید چگونگی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی باشد

‌آریا الستی عضو فنی و مهندسی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدرسه آباد شرط تضمین آینده آباد یک کشور است. در مدرسه انسان‌سازی و در دانشگاه انسان ماهر تربیت می‌شود.

وی تاکید کرد: موضوع فناوری‌های نوین، یک موضوع حساس و تاثیرگذار در سرنوشت فرزندان این کشور است آن‌ها را باید با ابعاد گوناگون این فناوری آشنا کرد.

الستی اضافه کرد: تقویت دانش‌سراهای دانش‌آموزی، این امر باعث می‌شود که دانش‌آموزان با فناوری‌های نوین آشنا شده و انتخاب‌های درستی در این زمینه داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: فناوری‌های نوین ابزار هستند ولی هوش مصنوعی به صورت اعجاب‌آوری نقش انسان را ایفا می‌کند و حتی پژوهش تولید می‌کند ‌یا گاهی اطلاعات غلط تولید کرده و انسان را فریب می‌دهد.

عضو فنی و مهندسی شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: با یک تغییر اساسی در زندگی فردی و اجتماعی مواجهه هستیم. یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و آموزش و پرورش باید چگونگی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی باشد.

فیاضی: برخی از سیاست‌گذاری‌های سایر دستگاه‌ها باعث ایجاد محدودیت برای آموزش و پرورش شده است​

عبدالوحید فیاضی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: بالای 20 دستگاه در سند تحول بنیادین نقش و مسئولیت دارند ولی تاکنون نقشی ایفا نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین یک نمایه استاندارد برای آموزش و پرورش است اظهار کرد: آموزش و پرورش در طول تاریخ سندی به این مهمی (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) نداشته است و این به معنی استاندارد‌سازی آن است.

فیاضی اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش سیاست‌گذار اصلی آموزش و پرورش است. برخی از سیاست‌گذاری‌های سایر دستگاه‌ها باعث ایجاد محدودیت برای آموزش و پرورش شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید دغدغه اصلی دولت‌ها باشد اظهار داشت: اگر به آموزش و پرورش توجه شود، اگر عدالت آموزشی در جامعه اجرا‌ شود نباید نگران فقر آموزشی در جامعه باشیم.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: باید به فکر آبادانی مدارس کشور باشیم چون انسان متفکر، آگاه، توانمند و اثربخش در آن تربیت می‌شود.

مصباحی مقدم​: مدرسه و معلم نقش موثری در هویت‌سازی و هویت‌بخشی دانش‌آموزان دارند

در ادامه این جلسه غلامرضا مصباحی مقدم عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش نیز گفت: خانواده‌ها در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نقش اصلی را دارند و بنیه اصلی آنان در خانواده شکل می‌گیرد.

وی افزود: برای نهاد خانواده باید یک نهاد سیاست‌گذار پیش‌بینی و طراحی شود. باید اول مشکل خانواده‌ها را حل کرد چون در خانواده است که بنیان اصلی شخصیتی و تربیتی کودکان شکل می‌گیرد و مدرسه تکمیل‌کننده این حلقه است.

مصباحی مقدم اظهار کرد: مدرسه و معلم نقش موثری در هویت‌سازی و هویت‌بخشی دانش‌آموزان دارند. بعد از این‌ها محتوای آموزشی است که برخی از محتواها هویت‌ساز هستند.

عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: مخاطبان امروز مدارس ما در فضای مجازی زندگی می‌کنند لذا باید محتوای مناسب آن‌ها در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

عباس صالحی: آمادگی  آموزش و پرورش برای ورود به دنیای جدید و تغییرات جدید

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: فناوری‌های نوین تغییرات اساسی را در بحث آموزش و پرورش دنیا بوجود آورده و ذائقه کودکان و جوانان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. آموزش و پرورش کشور باید برای ورود به این دنیای جدید و تغییرات جدید آمادگی لازم را داشته باشد.

اتابک: راه‌اندازی تورهای علمی، آموزشی و پژوهشی صنعتی

سید‌محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به لزوم راه‌اندازی تورهای علمی، آموزشی و پژوهشی صنعتی برای دانش‌آموزان گفت: بخشی از آموزش‌هایی که بیشتر جنبه مهارتی دارند را می‌توانیم با همکاری آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان ارائه کنیم.

حق‌وردی: یک‌بار برای همیشه باید مشکل بودجه آموزش و پرورش حل شود

حسن حق‌وردی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی هم گفت: توجه جدی به عدالت آموشی در کشور که مورد توجه دولت هم هست و مهم‌ترین موضوع برای تحقق عدالت آموزشی اختصاص بودجه مناسب به آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: کمبود بودجه مناسب، باعث شده است بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های آموزش و پرورش اجرا نشود. یک بار برای همیشه باید مشکل بودجه آموزش و پرورش حل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار