محمود امانی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد؛

لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه‌‌ لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است ‌تصریح کرد‌ یکی از دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین، عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است. بدین صورت که از سال 1390 زمان تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین، 8 وزیر و 4 سرپرست به وزارت آموزش و پرورش آمده‌اند که هیچ کدام از آنان فرصت لازم برای اجرای برنامه‌های سند را نداشته‌اند.

کد مطلب: ۱۵۰۸۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
 لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است

‌جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن‌ در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

‌دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به سیر تکوینی و تاریخی این شورا گفت: شورای عالی آموزش‌ و پرورش مرجع سیاست‌گذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاست‌های کل نظام و قوانین و مقررات موضوع است.

محمود امانی افزود: ریاست شورای عالی آموزش و پرورش با رئیس‌‌جمهور است و در غیاب وی، وزیر آموزش‌ و ‌پرورش ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت.

امانی با اشاره به ماده 4 تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است قبل از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر ماده 5 قانون این شورا ابراز کرد: مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در حدود اختیارات قانونی شورا برای موسسات ذی‌ربط لازم‌الاجرا است. این مصوبات پس از تایید رییس شورا توسط دبیرکل به موسسات مربوط ابلاغ خواهد شد.

امانی اضافه کرد: اعضای شورای عالی آموزش و پرورش سه دسته‌اند. اعضای رسمی که دارای حق رای هستند، اعضای وابسته (شامل معاونان وزیر آموزش و پرورش و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت که به تناسب موضوع دعوت می‌شوند) و ناظران مجلس شورای اسلامی که در آن عضویت دارند.

وی افزود: این شورا دارای 8 کمیسیون و 3 کمیته کارشناسی و تخصصی است که طرح‌ها، برنامه‌ها و موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و پرورش را که از سوی رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش ‌یا 8 نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به آن ارجاع داده می‌شود مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار داده و نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام می‌کنند تا در صورت صلاح‌دید در صحن علنی شورای عالی مورد بررسی و تصویب قرار گیرند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مصوبات این شورا گفت: مصوبات این شورا شامل اسناد تحولی، اسناد سیاستی، اساسنامه‌ها، آئین‌نامه‌ها، برنامه‌های درسی و تربیتی، شاخص‌های آموزش و پرورش، اهداف دوره‌های تحصیلی و‌... است.

وی با اشاره به ماده 6 قانون تشکیل این شورا اظهار داشت: این شورا وظایف و اختیارات متنوعی را برای سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در زمینه مسائل و موضوعات مرتبط با حوزه آموزش و پرورش کشور که به‌وسیله مجلس شورای اسلامی به آن داده است، بر عهده دارد. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش و کارکردهای این شورا در نظام تعلیم و تربیت کشور تاکید کرد: این شورا متعلق به همه مردم است که بزرگترین سرمایه آن اصالت، استقلال و اتقان مصوبات آن است.

امانی گفت: اصالت یعنی شأن، جایگاه و قدمت شورای عالی آموزش‌ و پرورش؛ شورایی که انسان‌های بزرگ و برجسته‌ای در آن حضور داشته‌اند و با سیاستگذاری‌های خود به فرزندان مردم خدمت کرده‌اند.

وی با اشاره به دومین سرمایه شورای عالی اظهار داشت: استقلال؛ قانون تشکیل شورای عالی، نظام اداری مستقل، ثبات مدیریت، کمیسیون‌های کارآمد و... این استقلال سبب شده است تا در دولت‌های مختلف تعاملی سازنده بین شورای عالی و وزارت آموزش و پرورش به وجود بیاید.

امانی با اشاره به سومین سرمایه شورای عالی گفت: اتقان مصوبات (کار کارشناسی، فنی و تخصصی)، چنین موضوعی مسئولیت بزرگی را متوجه شورای عالی می‌کند و باعث می‌شود تا نقش سیاست‌گذاری به خوبی ایفا شده و به نهادهای قانونگذار مانند مجلس شورای اسلامی کمک کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: یکی از خصوصیات شورای عالی آموزش و پرورش، ثبات مدیریت و آرامشی است که بر آن حکم فرماست، این ویژگی باعث شده است به‌عنوان یک تکیه‌گاه مطمئن برای نظام تعلیم و تربیت عمل کند.

وی افزود: این شورا همواره نقطه‌ای بوده است که به انباشتگی تجربیات کمک کرده و به‌طور خاص از سال ۱۳۹۰ که سند افتخارآمیز تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شد، همواره پیگیر اجرای آن از سوی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

امانی با اشاره به اینکه لازمه اجرای سند تحول بنیادین، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است ‌تصریح کرد: یکی از دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین، عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش است. بدین صورت که از سال 1390 زمان تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین، هشت وزیر و چهار سرپرست به وزارت آموزش و پرورش آمده‌اند که هیچ کدام از آنان فرصت لازم برای اجرای برنامه‌های سند را نداشته‌اند.

در ادامه این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را درباره موضوعات و مسائل مختلف آموزش و پرورش بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار