وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با کارکنان معاونت ابتدایی:

باید لایحه‌‌‌ الزام بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده‌ به چرخه آموزش تدوین شود

برای بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت ‌برای بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد‌.

کد مطلب: ۱۵۰۵۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
باید لایحه‌‌‌ الزام بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده‌ به چرخه آموزش تدوین شود

‌نشست صمیمی با کارکنان معاونت ابتدایی آموزش و پرورش که پیش از ظهر امروز در محل این معاونت برگزار شد.

علیرضا کاظمی، در این نشست به اینکه باید شاهد هدف‌گذاری دقیق و نقطه‌ای از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب باشیم ‌‌گفت: برای انجام این مهم باید نقشه راهی ترسیم شود. زیرا یکی از اساسی‌ترین ماموریت‌های آموزش و پرورش در حوزه آموزش ابتدایی خلاصه می‌شود. در دوره ابتدایی دانش‌آموزان به سطحی از مهارت‌های لازم برای یک زندگی خوب و مطلوب در جامعه نیازمند هستند و در دوره متوسطه باید به‌دنبال آموزش تخصصی آن‌ها باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: این بدین معناست که دوره آموزش ابتدایی، بنیادی‌ترین و موثرترین دوره تحصیلی در نظام آموزشی هر کشوری محسوب می‌شود؛ زیرا تمام چالش‌هایی که در دوره متوسطه با آن مواجه می‌شویم ناشی از غفلت به دوران ابتدایی است.

وی با تاکید بر اینکه در دوره ابتدایی هویت و شخصیت دانش‌آموز شکل می‌گیرد‌ گفت: ما مکلفیم در این دوره به مباحث هویتی و شخصیتی دانش‌آموزان توجه داشته باشیم، در عین حال استعدادهای دانش‌آموزان را در این پایه نیز شناسایی کنیم. زیرا با انجام این کار، مسیر هدایت شغلی و تحصیلی نیز مشخص خواهد شد.

معلم پایه ابتدایی باید از بالاترین انگیزه، تخصص، تعهد و مزایا برخودار باشد‌‌

کاظمی گفت: بنابراین ضرورت دارد در این حوزه‌ هرآنچه سرمایه مورد نیاز است‌ پای کار آورده شود. معلم پایه ابتدایی باید از بالاترین انگیزه، تخصص، تعهد و مزایا برخودار باشد‌.

وزیر آموزش و پرورش بر توجه ویژه به دانش‌آموزان عشایر تاکید کرد و گفت: توجه به دانش‌آموزان عشایر، بارزترین و عینی‌ترین مصداق عدالت آموزشی محسوب می‌شود و توسعه این بخش نشان‌دهنده توجه به عدالت آموزشی است.

وی به جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و افزود: اولین گام برای تربیت، حضور در مدرسه است و هیچ خدمتی از این بالاتر نیست. زیرا دانش‌آموزی که از چرخه باز می‌ماند؛ وارد چرخه آسیب‌های اجتماعی می‌شود‌. 

مهمترین راهبرد معاونت ابتدایی جذب و بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است

کاظمی در ادامه گفت: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیلی در مقطع ابتدایی باید به صفر برسد. باید برای انجام این ماموریت مهم‌ برنامه عملیاتی و اجرایی دقیق داشته باشیم. مهمترین راهبرد معاونت ابتدایی جذب و بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است.

وزیر آموز‌ش و پرورش به سه شاخص‌ عدالت، کیفیت و هویت اشاره کرد و گفت: عدالت در پوشش صددرصدی و برخورداری از امکانات آموزشی و نصیب برابر آموزشی خلاصه می‌شود. ارتقای کیفیت نیز به مولفه‌هایی چون معلم توانمند و با‌انگیزه، آموزش منطقه‌ای و استانی و ثبات مدیران و... تاکید دارد. درخصوص هویت نیز باید روی مولفه‌های فرهنگی، انگیزشی و پر‌جاذبه کار کرد‌.

وی بر تهیه اطلس ابتدایی جهت شناسایی نقاط ضعیف و کم‌برخوردار آموزشی تاکید کرد و افزود: باید لایحه‌ای جهت الزام بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش تدوین شود. با تمام توان پای این کار هستیم و از هر مسیری که امکان داشته باشد، جهت بازگرداندن دانش‌آموزان تلاش خواهیم کرد و همه ظرفیت‌های قانونی را پای کار خواهیم آورد‌.

رضوان حکیم‌زاده، نیز در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی در‌خصوص برنامه‌ها و بازگشایی مدارس بیان کرد: در مهر جاری، بیش از ۹ میلیون و ۱۳۴ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام کردند که از این میان، یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز پایه اولی بودند.

وی افزود: برای نظام آموزش و پرورش، آموزش هر کودک در هر نقطه از ایران مهم است. به همین دلیل برای معاونت ابتدایی این یک ماموریت اصلی محسوب می‌شود که حتی یک دانش‌آموز هم از آموزش محروم نشود.

معاون ابتدایی وزارت آموز ش و پرورش به هم‌افزایی با دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش برای رفع بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است که هیچ کودکی از تحصیل بازنماند و با هماهنگی و هم‌افزایی با دستگاه‌های مداخله‌گر در این مسیر گام‌های اساسی بر خواهیم داشت. 

حکیم‌زاده به سه راهبرد عدالت، کیفیت و هویت که از برنامه‌های اصلی این معاونت است‌ اشاره کرد و گفت: ‌فقر یادگیری شامل کودکانی است که وارد مدرسه می‌شوند ولی فهم کاملی از آموزش ندارند و طبق آمارهای جهانی نیز در بسیاری از کشورهای دنیا این ضعف وجود دارد. بنابراین یکی از ماموریت‌های اصلی ما تمرکز بر رفع فقر یادگیری خواهد بود.

در ادامه این نشست برخی از کارشناسان این معاونت نیز مسائلی را مطرح و به چالش‌ها و راهکارهای آن اشاره کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار