معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی به پانا خبر داد؛

طرح «روستای باسواد» اجرا می‌شود؛ دهیارها مسئول شناسایی و جذب بازماندگان، بی‌سوادان و کم‌سوادان

تهران (پانا) - معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی از اجرایی‌شدن طرح «روستای باسواد» خبر داد و گفت این طرح در راستای مسئله‌محوری و برای حل مشکلات مردم جهت بازگرداندن آن‌ها به چرخه تحصیل برنامه‌ریزی شده است.

کد مطلب: ۱۵۰۴۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح «روستای باسواد» اجرا می‌شود؛ دهیارها مسئول شناسایی و جذب بازماندگان، بی‌سوادان و کم‌سوادان

غلامرضا بروجی در گفت‌وگو با پانا  درباره طرح «روستای باسواد» اظهار کرد: «سازمان نهضت سوادآموزی برای جذب و شناسایی بی‌سوادان و کم‌سوادان کشور طرح‌های مختلفی از جمله سواد قرآن پایه، سواد آسان، نهضت دانش‌آموزی و روستای باسواد را اجرا می‌کند. ما ظرفیت‌ خوبی تحت عنوان «شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی» را جهت حمایت از سواد کشور داریم که با ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل می‌شود؛ تمام وزارتخانه‌ها و مجموعه‌ها و کسانی که عضو این شورا هستند و با ما مرتبط هستند می‌توانند به ما کمک کنند.» 

وی افزود: «شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی و به تبع از آن در استان‌ها به ریاست استاندار هر استان تشکیل می‌شود. در واقع استاندار هر استان مسئول سواد آن استان هم هست. این شورای پشتیبانی سوادآموزی در استان‌‌ها نیز تشکیل می‌شود. استاندار می‌تواند براساس همین ظرفیت‌ قانونی که دارد به فرماندار، بخشدار و دهیارهای خود اعلام کند که در خدمت سواد‌آموزی کشور باشند که در جبهه دانایی در راستای دانش‌افزایی یاری برسانند. ما نیز سعی کردیم از این ظرفیت بهره ببریم و طرحی را تحت عنوان «روستای باسواد» با محوریت دهیار‌ها یعنی در هر استان دهیار محترم محوریت کار را برعهده دارد، می‌تواند کارگروهی را تشکیل دهد که شامل امام جماعت، شورای اسلامی روستا، معتمدین محل و همکاران فرهنگی روستا نظیر مدیر، معلم و حتی دانش‌آموز و تمام کسانی که ظرفیت آموزش دارند است.»  

بروجی ادامه داد: «دهیار می‌تواند براساس ظرفیت‌هایی که دارد غربالگری را در روستا در جهت جذب و شناسایی همه کسانی که از تحصیل بازماندند، ترک تحصیل کردند یا بی‌سواد و کم سواد هستند انجام دهند. دهیار با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند روستای خود را پالایش کند و یک بانک اطلاعاتی خوبی از لحاظ آمار سواد داشته باشد. پس از شناسایی کسانی که ترک تحصیل کردند و بازمانده از تحصیل هستند به اداره آموزش و پرورش مناطق و در نهایت به چرخه رسمی آموزش کشور معرفی می‌شوند؛ کسانی که باید آموزش غیر رسمی ببینند وظیفه سازمان نهضت سوادآموزی کشور است که آنها را تحت پوشش قرار دهد. همکاران سوادآموزی ما در استان‌ها کنار دهیار‌ها در نشست‌هایی که برگزار می‌کنند و هماهنگی‌هایی که دارند به کمک ما می‌آیند تا این طرح روستای باسواد که یک بازه زمانی سه ساله برای آن پیش‌بینی شده است به سمتی برود که هیچ بی‌سوادی در روستا وجود نداشته باشد.» 

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی در پایان عنوان کرد: «نکته مهمی که در طرح روستای باسواد وجود دارد «مسئله محوری» آن است؛ به این صورت که اگر فردی به لحاظ اقتصادی و فرهنگی یا هر دلیل دیگری از تحصیل بازمانده است و ترک تحصیل کرده است این ظرفیت به کمک دهیار می‌آید و مسئله‌ای که باعث شده است فرد نتواند ادامه تحصیل دهد را حل می‌کند که با حل مسئله آن فردی می‌تواند به تحصیل بازگردد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار