معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

«‌ارتقای عدالت آموزشی‌» مهمترین راهبرد وزارت آموزش و پرورش است

کیفیت‌بخشی و افزایش امکانات مدارس عشایری و مناطق محروم در اولویت است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک‌ گفت‌ ارتقای عدالت آموزشی، بهبود کیفیت تحصیلی و افزایش حس تعلق در دانش‌آموزان، از تأکیدات اصلی شخص وزیر و از مهمترین محورهای فعالیت وزارت آموزش و پرورش در دور جدید است.

کد مطلب: ۱۵۰۴۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
«‌ارتقای عدالت آموزشی‌» مهمترین راهبرد وزارت آموزش و پرورش است

رضوان حکیم‌زاده در یک برنامه رادیویی با اشاره به آغاز سال تحصیلی، ارتقا عدالت آموزشی را مهمترین راهبرد وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید دانست و گفت: ارتقای عدالت آموزشی، بهبود کیفیت تحصیلی و افزایش حس تعلق در دانش‌آموزان، مهمترین محورهای فعالیت وزارت آموزش و پرورش در دور جدید است. 

حکیم‌زاده اضافه کرد: علاوه بر این موارد، این وزارتخانه تلاش دارد با برنامه‌های مشخص، زمینه را برای حضور حداکثری دانش‌آموزان در کلاس‌های درس فراهم کند و بازماندگان از تحصیل را به کمترین عدد ممکن برساند.

جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل در دستورکار است

وی افزود: خوشبختانه امسال در حالی زنگ مهر به صدا درآمد که وزارت آموزش و پرورش در بخش نیروی انسانی و توزیع معلمان در مدارس، وضعیت خوبی داشت؛ به نحوی که به طور خاص در دورۀ ابتدایی همه کلاس‌ها با حضور معلم، سال تحصیلی را آغاز کردند.

حکیم‌زاده ادامه داد: موضوع عدالت آموزشی که مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است، شاخص‌های مشخصی دارد که یکی از آن‌ها افزایش دسترسی دانش‌آموزان و جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل است؛ به طوری که هیچ کودکی از ادامه تحصیل باز نماند.

جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل در آستانه شروع سال تحصیلی جدید

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: به منظور نیل به این هدف، برنامه‌های خوبی اجرا شد که یکی از آن‌ها تطبیق آمار افراد واجب‌التحصیل با تعداد دانش‌آموزان است. در همین راستا، وزارت آموزش و پرورش لیست این افراد را از ثبت احوال دریافت کرد و بعد از بررسی با استان‌ها، در راستای تحقق عدالت آموزشی به جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل اقدام کرد.

مهارت‌افزایی معلمان از مصادیق عدالت آموزشی است

حکیم‌زاده ضمن بیان اینکه بخش قابل توجهی از معلمان فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان هستند، ارتقا توانمندی و مهارت‌های معلمان را یکی دیگر از شاخص‌های عدالت آموزشی برشمرد و یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش باور دارد افزایش توانمندی و مهارت معلمان، از مصادیق بارز عدالت آموزشی است. به همین دلیل در سال تحصیلی جاری برنامه‌های متنوعی برای تحقق این امر دارد تا در نهایت کلاس‌های درس با بالاترین کیفیت ممکن برگزار و دانش‌آموزان به بهترین شکل سال تحصیلی را پشت سر بگذارند. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدیران مدارس راهبران اصلی آموزش و تربیت هستند، بیان داشت: علاوه بر موارد عنوان‌شده، در سال جاری با مشارکت خود مدیران و با هدف کیفیت‌بخشی آموزش، برنامه‌های متنوعی برای توانمند کردن آنان اجرا خواهد شد.

لزوم کیفیت‌‎بخشی به کلاس‌های مناطق عشایری و محروم

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت بهبود کیفیت تحصیلی در مناطق عشایری و محروم، تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در مسیر تحقق عدالت آموزشی، کیفیت‌بخشی به کلاس‌های چندپایه در مدارس عشایری و مناطق محروم است. به همین منظور در مقطع ابتدایی، راهبران آموزشی و تربیتی (که خود در زمره بهترین معلمان و متخصصان این حوزه قرار دارند) در این مدارس حضور خواهند داشت تا بتوانند ضمن شناسایی و رفع چالش‌ها و مشکلات موجود، زمینه را برای ارتقای کیفیت آموزشی فراهم کنند.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، بهبود فضای مدارس و ارتقای کیفیت سخت‌افزاری را از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم عنوان کرد و افزود: به منظور تحقق این امر، وزارت آموزش و پرورش با تاکید شخص وزیر، ارتقای امکانات آموزشی موجود در مناطق محروم را در اولویت قرار داده است؛ چراکه باور بر این است این امر لازمه تحقق عدالت آموزشی و بهبود کیفیت یادگیری است.

بازنشستگان و نیروهای خرید خدمات کمبود معلم را جبران کردند

حکیم‌زاده در ادامه با اشاره به لزوم برگزاری مطلوب کلاس‌های درس، یادآور شد: به‌منظور رفع مشکلات موجود در تامین نیروی انسانی، کارگروه ویژه‌ای در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که پس از جلسات متعدد و بررسی وضعیت مناطق و حتی مدارس به صورت نقطه‌ای، ضمن اصلاح بخشنامه بازنشستگان و دعوت از آنان برای حضور در کلاس‌های درس و همچنین فراهم کردن شرایط برای حضور نیروهای خرید خدمات، تا حد مطلوبی نیازهای موجود را رفع کرد. این امر البته با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی و همچنین مجلس شورای اسلامی محقق شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از این گفت‌وگو‌ خاطرنشان کرد: شرایط مطلوب تنها زمانی حاکم می‌شود که کلاس‌های درس با تراکم استاندارد برپا شود که این امر به همکاری سازمان امور اداری و استخدامی با وزارت آموزش و پرورش و توجه به استانداردهای لازم نیاز دارد. متاسفانه برای تخصیص مجوز استخدام نیروی انسانی، اغلب میانگین دانش‌آموزان مد نظر قرار می‌گیرد. این در حالیست که بسیاری از کلاس‌ها با تراکم بالای دانش‌آموزان برپا می‌شود که این امر در کیفیت آموزشی اثرگذاری نامطلوب دارد.

میانگین تعداد دانش‌آموز، شاخص مناسبی برای تخصیص مجوز استخدام معلم نیست

حکیم‌زاده بیان داشت: مجوزهای سازمان امور اداری و استخدامی باید به تراکم مطلوب در کلاس درس توجه ویژه داشته باشد و مجوزها را بر مبنای شاخص میانگین دانش‌آموزان ارائه ندهد، زیرا در بسیاری از مناطق روستایی و عشایری کلاس‌های یک نفره تشکیل می‌شود و هزاران کلاس زیر ۵ نفر در این مناطق وجود دارد که البته عمده آن‌ها چندپایه هستند؛ بنابراین محاسبه نیروی انسانی لازم بر مبنای میانگین دانش‌آموزان شاخص مناسبی نیست.

عدالت آموزشی در گرو تراکم استاندارد کلاس‌هاست

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به نقش مهم تراکم مطلوب در عدالت آموزشی، اظهار داشت: تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس، هم در تخصیص زمان و فرصت عادلانه برای یادگیری و هم در کیفیت آموزشی اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل، امیدواریم سازمان امور اداری و استخدامی مبتنی بر اسناد بالادستی مجوزهای لازم را برای جذب نیروی انسانی به وزارت آموزش و پرورش تخصیص دهد.

کارگروه ویژه آسیب‌های اجتماعی با حضور شخص وزیر تشکیل می‌شود

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزشی تمام فرایندهای تربیتی و آموزشی را در‌بر‌می‌گیرد، از تاکید وزیر آموزش و پرورش به امور پرورشی و تربیتی خبر داد و یادآور شد: موضوع پرورشی و تربیتی به حدی برای وزیر آموزش و پرورش اهمیت دارد که در این زمینه دو کارگروه ویژه با حضور شخص وزیر تشکیل شده است. 

دو اقدام ویژه وزیر در امور پرورشی و تربیتی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: به‌کارگیری نیروهای کیفی برای ارتقای فعالیت‌های پرورشی در مدارس و همچنین تشکیل کارگروه ویژه آسیب‌های اجتماعی با حضور شخص وزیر و تشکیل مستمر جلسات هفتگی در طول سال تحصیلی با حضو‌ر شخص وزیر، دو اقدام اصلی وزارت آموزش و پرورش در امور تربیتی و پرورشی است.

بازدید معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از یک دبستان چادری عشایری در استان فارس‌

رضوان حکیم‌زاده همچنین در دومین روز از سفر به استان فارس، با عزیمت به منطقه فرمشگان در محدوده جغرافیایی شهرستان کوار، در چادر مدرسه عشایری که در این منطقه دائر شده حضور یافت و از نزدیک در جریان آغاز سال تحصیلی و فرآیند آموزش دانش‌آموزان عشایری قرار گرفت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش‌ اظهار کرد: دانش‌آموزان عشایری برای ما فوق‌العاده ارزشمند هستند لذا دیدار با آن‌ها را در دستور کار قرار دادیم و در مراسم بازگشایی و آغاز سال تحصیلی عشایر حضور یافتیم.

حکیم‌زاده تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که برای مدارس عشایری قائل‌ هستیم تلاش کردیم در مراسم بازگشایی این مدارس نیز حضور پیدا کنیم.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: در دوره جدید، ارتقای کیفیت آموزشی مدارس عشایری و توسعه هنرستان‌های عشایری را در دستور کار داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به زیست‌بوم هر منطقه شرایطی را در هنرستان‌های عشایری فراهم می‌کنیم تا  دانش‌آموزان عشایری مهارت لازمه جامعه عشایری را بیاموزند و در آینده بتوانند خدمات مورد نیاز را ارایه دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنان که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند توسعه عدالت و نصیب آموزشی برابر در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش است و مدارس عشایر یکی از مصادیق عدالت آموزشی هستند و از این منظر سعی کردیم توجه خاصی به این نوع مدارس داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش‌ گفت: فارس خاستگاه بزرگان عشایر است و آموزش و پرورش عشایری در این استان بنا نهاده شده است.

حکیم زاده افزود: شرایط مدارس عشایری فارس، آمار دانش آموزان عشایری استان و ایجاد فرصت‌ها در این استان منحصر به فرد است و بزرگان عشایر فارس استمرار شرایط آموزشی را در بین عشایر  را موجب شده‌اند.

وی اضافه کرد: با پویش عملکرد آموزشی سال گذشته سعی می‌کنیم برنامه‌ریزی مطلوبی برای سال جدید در حوزه عشایری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار