مشاور وزیر آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی:

ارتقای کیفیت مدرسه ‌به بهبود کیفیت مدیر مدرسه و معلمان بستگی دارد

مشکل کیفیت مدارس، فقط در مدارس دولتی عادی نیست بلکه در مدارس غیردولتی و مدارس خاص نیز دچار این بحران هستیم

تهران (پانا) - مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی گفت مشکل کیفیت مدارس، فقط در مدارس دولتی عادی نیست، بلکه در مدارس غیردولتی و مدارس خاص نیز دچار این بحران هستیم. سیستم در نظام آموزشی کارآمد نیست و با ضعف آموزشی مواجه است.

کد مطلب: ۱۵۰۲۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای کیفیت مدرسه ‌به بهبود کیفیت مدیر مدرسه و معلمان بستگی دارد

علیرضا کمرئی ظهر امروز در میزگرد علمی و آموزشی بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت و تقویت مدارس دولتی که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد اظهار کرد:‌ بدون توجه به ابعاد، تعریف کیفیت معنایی ندارد.‌ مفهوم کیفیت مدرسه را با توجه به اینکه از چه زاویه‌ای نگاه کنیم تعریف آن متفاوت است و سطح باید بررسی شود.

محتوای آموزشی، محیط مدرسه و معلم سه رکن کیفیت در مدرسه است

مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی گفت: زمانی که از کیفیت آموزش و پرورش می‌گوییم از آن‌چه درباره کیفیت مدرسه می‌گوییم منطور متفاوتی داریم. کیفیت مدرسه نیز با کیفیت تعلیم و تربیت و یادگیری متفاوت است. کیفیت مدرسه آن چیزی است که به یادگیری کمک کند. کیفیت محتوای آموزشی، محیط مدرسه و معلم سه رکن کیفیت در مدرسه است.

وی در ادامه درباره تعریف مدرسه گفت: زمانی ما فقط فضای فیزیکی مدرسه را مد نظر داشتیم. پس از آن مدرسه فضایی سازمانی بود که ساختار آن اهمیت داشت و امروزه مدرسه فضای یادگیری است. علاوه بر فضاهای آموزشی، تعاملات دانش‌آموزان نیز در کنار یکدیگر یاد‌دهنده است.

کمرئی‌ گفت: با توجه به این مسائل به نتیجه می‌رسیم که ممکن است در یک فضای آموزش ساختمان مدرسه باشد اما اصل آن محیط مدرسه نباشد. امروز در بسیاری از مدارس فیزیکی، میدان تعاملی یادگیری اتفاق نمی‌افتد.

نقطه کانونی ضعف ما در مدرسه است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی به اهمیت برون‌دادها تاکید کرد و گفت: کیفیت به منزله خروجی‌های سیستم آموزشی باید بیشتر سنجیده و درون‌دادها و برون‌دادها را بررسی کنیم. من برون‌داد‌ها را دارای نقش مهم‌تری می‌دانم چرا که نقطه کانونی ضعف ما در مدرسه است. فرآیندها در مدرسه در زمینه یادگیری در حال تحول است، پس باید درون‌دادها تغییر کند.

با همین برنامه درسی ‌می‌توان شرایطی متفاوت در مدرسه ایجاد کرد​

وی افزود: کتاب‌های درسی از اول تا ششم را مورد بررسی قرار دادم و کتاب‌های راهنمای معلم را مرور کردم. در برداشت من با همین برنامه درسی ‌می‌توان شرایطی متفاوت در مدرسه ایجاد کرد. 

کمرئی‌ گفت: نمی‌توانیم تعریف روشنی از کیفیت مدرسه داشته باشیم و سطح تعریف ما متفاوت است. زمانی که می‌خواهیم عناصر مدرسه و کیفیت مدرسه را باز کنیم تعریف متفاوت می‌شود.‌

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی افزود: در بحث خروجی‌ها بر‌اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نگاه ما در نقطه حداقل قرار داریم. برای حل این مشکل باید بتوانیم بگوییم مدرسه با کیفیت چیست.

وی در ادامه درباره نگاه جهانی به کیفیت مدرسه گفت: در نگاهی جهانی به آموزش، آن را از حیث کاربردی تعریف کردند. دو اصل در آن پرورش پیدا می‌کند که رشد شناختی و رشد غیر شناختی است. منظور از رشد غیرشناختی ویژگی‌های یک شهروند خوب است. اگر چه درون‌داد‌ها و برون‌دادها نتیجه این دو حوزه است اما به آن نمی‌پردازیم.

‌مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی در ادامه به ضعف فرآیندها اشاره کرد و گفت: فرآیند‌ها در حال حاضر نقیصه اصلی در کیفیت مدرسه است. حتی در خروجی‌ها هم سیستم ارزیابی ما ضعیف است. کیفیت حتی در ژن مدرسه وجود ندارد و ما با بحران کیفیت روبه‌رو هستیم.

وی افزود: مشکل کیفیت مدارس، فقط در مدارس دولتی عادی نیست، بلکه در مدارس غیردولتی و مدارس خاص نیز دچار این بحران هستیم. سیستم در نظام آموزشی کارآمد نیست و با ضعف آموزشی مواجه است.

کمرئی در ادامه درباره عدالت و کیفیت گفت: کیفیت و عدالت را این‌گونه می‌بینیم که مطلق است و باید بتوانیم در درون یکدیگر آنان را ببینیم. موضوع جلسه امروز بحث کیفیت بود پس به عدالت نپرداختیم، اما اگر قرار بود به عدالت بپردازیم به کیفیت اشاره می‌شد. ‌

مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی در ادامه گفت: این سوال که چگونه مدرسه عادی را بهبود دهیم اگر ساده بود که تا به حال پاسخ آن را یافته بودیم. آموزش و پرورش یک حق است و اهمیت بیشتری از آموزش عالی دارد. اینکه چه شخصی باید آن را انجام دهد باید به مدیران مدارس امکان آن داده شود. 

وی در ادامه افزود: مدیر مدرسه باید بتواند قدرت انتخاب و عمل کردن پیدا کند. بهبود کیفیت مدرسه وابسته به بهبود کیفیت مدیر مدرسه و معلمان مدرسه است.‌

کمرئی ‌گفت: باید در سطح به تحلیل مدرسه بپردازیم. کتابی را منتشر کردیم که در آن برنامه‌ها و عملکر‌دها‌ آمده است. بهبود این شاخص‌ها یکی از راهکارهای کیفیت است. ‌معلم اداره‌کننده کلاس است اما نکته مهم این است که مدیر مدارس راهبر مدرسه هستند.

مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی‌ گفت: مدیر مدرسه ترسیم‌کننده آینده و نگهبان چشم‌انداز مدرسه است. مدیر مسئول ارتقای شایستگی‌های معلم است. با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ۱۰۰ هزار مدیر داریم و ۸۰۰ هزار معلم از نظر راهبردی بر اهمیت آموزش مدیران می‌افزاید. ‌‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار