در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

آرزوهای «حنانه» برای ایران، برای مدرسه

تهران (پانا) - «حنانه خرم‌دشتی»، «آروین رسول‌زاده»، «محمدمهدی کشاورزی»، «آریا فاتح‌کرداری» و «علی نادری لردجانی»، نمایندگان ایران در هفدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک، در تابستان امسال، هریک موفق به کسب مدال طلا شدند تا ایران با این نتیجه درخشان در جایگاه اول جهان بایستد.

کد مطلب: ۱۵۰۲۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
آرزوهای «حنانه» برای ایران، برای مدرسه

‌این مسابقات به میزبانی سازمان IOAA از ۲۷ مرداد تا ۶ شهریور در برزیل برگزار شد و بیش از 250 دانش‌آموز از 57 کشور جهان در این مسابقات شرکت کردند. ‌حنانه خرم‌دشتی بلافاصله پس از بازگشت از این مسابقات گردن‌آویز طلای خود را تقدیم مادرش کرد. او که تنها دختر دارنده مدال طلای جهانی المپیاد نجوم و اختر فیزیک است فکرهای بزرگی دارد و دوست دارد به مدرسه‌ها، به دانش‌آموزان، به ایران کمک کند. دانش‌آموزخبرنگار پانا پای صحبت‌های این قهرمان جهان نشسته است تا نگرانی‌ها، دغدغه‌ها، آرزوهای این دختر قهرمان ایران را به گوش همگان برساند. حنانه خرم‌دشتی در گفت‌وگو با پانا درباره مسیر خود برای ورود به المپیاد نجوم گفت: «بیشتر به دلیل علاقه به نجوم و اختر فیزیک به این مسیر جذب شدم و المپیاد به تنهایی مسیری نبود که قصد دنبال کردن آن را داشته باشم. زمانی که پایه نهم بودم به سراغ المپیاد کامپیوتر نیز رفتم اما با گذشت یک هفته از کلاس‌های المپیاد کامپیوتر به این نتیجه رسیدم که از آن علم لذت نمی‌برم. »

مدال‌آور طلای جهانی المپیاد نجوم و اختر فیزیک در ادامه درباره انتخاب رشته المپیادی خود گفت: «این مسئله باعث شد به طور کلی دیگر از فضای المپیاد فاصله بگیرم. زمانی که به درس نجوم علاقه‌مند شدم، تصمیم گرفتم که این دو سال از دبیرستان را صرف کارهایی کنم که به آن علاقه دارم.»

وی ادامه داد: «‌در هر مسیری چالش وجود دارد و زمانی که به دلیل علاقه این مسیر را شروع کردم تمام این چالش‌ها را پذیرفتم. در همان ابتدای مسیر با خود گفتم که هر اتفاقی بی‌افتد من به‌خاطر آن می‌جنگم. علاقه به موضوع باعث می‌شد که این مسیرها برای من شیرین شود.»

خرم‌دشتی اضافه کرد: «یکی از مشکلاتی که من را در مسیر آزار می‌داد، به دلیل قانون منع و سختگیری در زمینه تردد معلمان مرد جوان و زیر 30 سال در مدارس دخترانه بود. در المپیاد نجوم به دلیل اینکه این علم جدید است اکثر دبیران کمتر از 30 سال سن دارند و غالب دبیران المپیادی نیز آقا هستند؛ به همین خاطر مدارس پسرانه در بحث المپیادهای علمی زودتر از مدارس دخترانه رشد داشتند. در یک بازه ‌زمانی بحران بزرگی برای من در این زمینه وجود داشت که چگونه به کلاس‌های درس نجوم برسم و ترس عدم تشکیل کلاس‌ها را داشتم.»

مدال‌آور طلای المپیاد نجوم و اختر فیزیک ‌‌گفت: «چالش منابع در المپیاد نجوم نیز وجود دارد چرا‌که برخی از منابع آزمون المپیاد نجوم و اختر فیزیک ترجمه به فارسی نداشتند که نشان از تازگی این علم است. اما نیازی به جستجو و یافتن منبع جدید در المپیاد نجوم نبود.»

وی در ادامه ‌گفت: «در بحث نجوم و اختر فیزیک به بلوغی رسیدیم که منابع مشخصی برای مطالعه المپیاد وجود دارد. کتاب‌های بزرگ و مباحث طولانی که برای کارشناسی ارشد رشته فیزیک در گرایش اختر فیزیک و نجوم وجود دارد منبع مناسبی برای المپیاد است.»

خرم‌دشتی درباره تقدیم مدال خود به مادرش گفت: «زمانی که بعد از 12 روز اردوی المپیاد جهانی مادر خود را ملاقات کردم سبب شد تا هیجان زیادی برای در آغوش کشیدن او داشته باشم. زمانی که چشمان خود را باز کردم میکروفنی جلوی من بود که درباره حس و حال من آگاه شود. در آن لحظه هر آنچه در ذهن داشتم به زبان می‌آوردم تا هر چه زودتر میکروفن از میان من و مادرم کنار برود و به آغوش مادرم بروم. مادر و پدرم هر دو در زمینه المپیاد من را حمایت کردند. هر دوی آنان همراه با من هم‌مسیر شدند و در زمینه المپیاد به من کمک کردند.»

IMG_20240915_141151_768

وی در ادامه گفت: «من در زمینه فعالیت خانم‌ها در زمینه علم نجوم و اختر فیزیک در سطح جهانی متوجه شدم که ظاهرا خانم‌ها در تمام کشورها ممکن است به این سمت کشیده نشوند و محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. اما به طور کلی تعداد دختران در المپیاد نجوم از تعداد پسران بسیار کمتر بود. از هر ده نفری که در المپیاد می‌دیدیم شاید یک دختر به سختی دیده می‌شد.»

خرم‌دشتی در این باره گفت: «اکثر دخترانی که در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک فعالیت می‌کردند، افراد قدرتمندی بودند و توانستند مدال نقره را به دست آورند که جایگاه بسیار مهمی دارد. من بعد از دریافت مدال طلا متوجه شدم که تنها دختری هستم که این مدال را کسب کردم.»

دخواست از وزیر: کتب درسی وزارتی نیاز به تغییر دارد

مدال‌آور طلای المپیاد جهانی نجوم در ادامه گفت: «یکی از دلایلی که مسیر المپیاد را به مسیر معمولی مدرسه ترجیح دادم، کتاب‌های درسی بود. جدا از گرافیک کتاب که جای بحث دارد، زمانی که مطالب کتاب را می‌خواندم به‌عنوان دانش‌آموز دل‌نشین نبود. کتب ‌درسی به صورت عمیق دانش‌آموز را در فکر فرو نمی‌‌برد و موضوعات را به‌طور کامل توضیح نمی‌داد. برخی مطالب که در کتب درسی عنوان می‌شد کاربردی نداشت و تمامی این مسائل باعث می‌شد تا هیچگاه از کتب درسی راضی نباشم و به دنبال راه فراری از این کتاب‌ها باشم.»

وی در ادامه به گرافیک کتاب‌های درسی اشاره کرد و افزود: «کتاب‌های درسی به شیوه‌ای نگارش می‌شد که برای دانش‌آموزان آزاردهنده بود. البته که این دغدغه بهبود کیفیت کتاب‌های آموزشی همواره وجود داشته است اما این کتب هنوز با مشکلات زیادی مواجه است.‌ حتی در بخش گرافیک کتاب‌ها و چاپ تصاویر نیز مشکلاتی وجود دارد. مطالبه من از وزیر آموزش و پرورش این است که کتاب‌های درسی که دانش‌آموزان یک سال تحصیلی با آن سر و کار دارند، تصاویر مناسب‌تری داشته باشد.»

مسئولان از نخبگان حمایت کنند تا به حل مسائل کشور بپردازند

خرم‌دشتی به دیگر دغدغه زندگی خود اشاره کرد و گفت: «دغدغه زندگی من این بود زمانی که در ایران زندگی می‌کنم و به عنوان یک نخبه درگیر پیدا کردن مشکلات و مسائل بوده و به دنبال حل آن هستم، نگرانی از بابت گذران زندگی و مسائل سطحی نظیر غذا و پوشاک و ... نداشته باشم. درخواست من از مسئولین این است که نهادی برای حمایت مالی از نخبگان علمی ایجاد کند تا با فراغ بال و خیال راحت به مشکلات و مسائل کشور و حل آن فکر کنم.»

خرم‌دشتی در پایان گفت: «از سوی دیگر همیشه خواستار این بودم که از سوی یک نهاد موقعیت‌های حل مسائل برای من مهیا شود. وجود باشگاه دانش‌پژوهان جوان باعث شده تا از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد. امیدوارم که این مسیر هر روز مسیری بازتر و بهتر برای نخبگان شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار