مدال‌آور طلای جهانی المپیاد زیست‌شناسی در گفت‌وگو با پانا:

داشتن سبک زندگی درست یکی از لازمه‌های شرکت در المپیاد است؛ کنکور صرفا خواندن مطالب اما المپیاد یک سبک زندگی است

تهران (پانا) - مدال‌آور طلای جهانی المپیاد زیست‌شناسی با بیان اینکه داشتن سبک زندگی درست یکی از لازمه‌های شرکت در المپیاد است، تاکید کرد کنکور صرفا خواندن مطالب اما المپیاد یک سبک زندگی است.

کد مطلب: ۱۵۰۲۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
داشتن سبک زندگی درست یکی از لازمه‌های شرکت در المپیاد است؛ کنکور صرفا خواندن مطالب اما المپیاد یک سبک زندگی است

آرش صمدی در گفت‌وگو با پانا درباره آغاز مسیر خود در المپیاد گفت: «مسیر المپیاد برای من از کلاس هفتم آغاز شد. معلمی داشتیم به نام آقای زندیه؛ درس علوم را به ما آموزش می‌داد. این معلم به کتاب درسی بسنده نمی‌کرد و تدریس خود را از کتاب درسی فراتر برده بود. تدریس معلم من از قالب کتاب درسی بالاتر بود و منابع درسی ما از کتاب‌های مرجع همچون کمپبل بود. علاقه من به درس زیست‌شناسی و المپیاد زیست‌شناسی از این کلاس‌های درسی آغاز شد. سال بعد نیز استاد خوبی در این درس داشتم که کمک خوبی برای یادگیری این درس برای من شد و این مسیر را تا امسال به همسن شیوه ادامه دادم.»

مدال‌آور طلای المپیاد زیست‌شناسی ادامه داد: «از همان دوره اول دبیرستان همیشه تلاش می‌کردم از تمام دروس خود نمرات بالایی کسب کنم و تمام دروس را در یک تعادل به نمره کامل برسانم. معدل من در پایه هفتم 19.7 و در پایه هشتم 19.8 بود. هیچگاه به این دلیل که در درس زیست‌شناسی نمره خوبی داشتم، نمره ضعیفی از درس دیگر نگرفتم و هرگز برای فرار از هیچ درسی به سراغ زیست‌شناسی نرفتم.»

کارسوق‌های علمی مدرسه نگاهم به درس زیست را تغییر داد

وی افزود: «پایه هفتم به مدرسه علامه‌حلی 1 از زیرمجموعه‌های سمپاد آمدم و تا امسال نیز که دوازدهم بودم در همین مدرسه تحصیل کردم. در دوره اول متوسطه در مدرسه، کارسوق‌هایی داشتیم که ما را با برخی علوم بیشتر آشنا می‌کرد. در این کارسوق‌ها نیز بیشتر متوجه شدم رشته زیست‌شناسی می‌تواند جذاب‌تر از تفکر من شود و دیدن برخی مواد آموزشی از آموزش تئوری برخی مواد آموزشی دیگر بیشتر برای من جذابیت دارد.»

مدال المپیاد علمی

 

صمدی گفت: «من تا تابستان سال نهم خود در تایم‌های آزاد و اوقات فراغت به کلاس‌های ورزشی می‌رفتم اما در تابستان هشتم به نهم به دلیل خستگی مشغول تفریح و استراحت شدم. اما جو دوستان بر روی من تاثیر گذاشت چرا که بعضی از دوستان من به سمت المپیاد رفته بودند. زمانی که دریافتم دوستانم بهتر از من از تابستان خود استفاده کرده و مشغول مطالعه کتاب و دروس علمی هستند، به این نتیجه رسیدم که مسیری که تا آن لحظه دنبال کردم، درست نیست.»

مدال‌آور طلای جهانی المپیاد زیست گفت: «این اتفاقات سبب شد تا تلنگری به من بخورد تا با دوستان در مورد تابستان خود درباره استفاده از اوقات فراغت صحبت کنم. اولین شخصی که با او صحبت کردم پوریا نوری بود که او نیز در المپیاد جهانی زیست‌شناسی امسال مدال طلا را کسب کرد. او پیش از من مطالعه برای المپیاد را آغاز کرده بود، اما من همراه دوستم مسیر را از اواسط تابستان آغاز کردم و به آرامی آن را پیش بردم.»

وی گفت: «تمام سال نهم خود را به مطالعه برای المپیاد گذراندم و در مطالعه درس زیست‌شناسی پیش رفتم. در سال دهم وارد گروه رده «ب» علامه حلی شدم و المپیاد زیست‌شناسی را ادامه دادم. در انتهای سال دهم در مرحله دو المپیاد کشوری پذیرفته شدم و در دوره چهل نفره، مدال نقره کشوری دریافت کردم. سال بعد از آن در دوره 26 نفره شرکت کردم و در این رقابت مدال طلای کشوری را به دست آوردم.»

صمدی در ادامه گفت: «تاثیر مستقیم امتحانات نهایی بر کنکور سراسری ضربه بدی به المپیاد وارد می‌کند و ما آن را مشاهده می‌کنیم و این امر اجتناب ناپذیر است. با توجه به شرایط موجود، شرکت در المپیاد ریسک بسیار بالایی را می‌طلبد که شخصی حاضر به انجام آن نیست.»

مدال‌آور المپیاد زیست‌شناسی تاکید کرد: «زمانی که وزیر آموزش و پرورش به باشگاه دانش‌پژوهان جوان آمده بود، یکی از دانش‌آموزان سوال کرد که اگر شرایط فعلی برای امتحانات‌ نهایی برقرار بود آیا کسی در آن شرکت می‌کرد و نکته مهم این بود که هیچ یک از نخبگان مدال‌آور حاضر به انجام چنین ریسکی نبودند.»

وی اضافه کرد: «عقل حکم می‌کند تا مسیری مطمئن را به جای مسیری با شک و احتمال پیش ببریم. مطالعه برای امتحانات‌ نهایی یک مسیر قابل اطمینان است و در مقابل المپیاد یک نتیجه احتمالی است. هر اندازه که برای امتحانات‌ نهایی و کنکور تلاش کنید به همان اندازه به تراز و درصد شما اضافه خواهد شد. اما در المپیاد به این شکل نخواهد بود.»

صمدی درباره سبک زندگی المپیادی گفت:‌ «داشتن سبک زندگی درست یکی از لازمه‌های شرکت در المپیاد است. کنکور تنها خواندن مطالب است اما المپیاد یک سبک زندگی است.»

مدال‌آور طلای المپیاد زیست گفت: «برای مثال اگر در یک شبانه‌روز تا صبح آزمون، برای یکی از دروس امتحانات نهایی تلاش کنید، می‌توانید نمره خوب و قابل قبولی در درس مورد نظر خود کسب کنید، اما انجام چنین رویه‌ای در المپیاد به هیچ عنوان قابل قبول نیست و با این شیوه حتی نمی‌توان در مرحله اول المپیاد پذیرفته شد. در این شرایط به اندازه‌ای در جلسه خسته خواهید بود که نمی‌توانید به سوالات فکر کنید.»

وی افزود: «شرکت در المپیاد برای دانش‌آموزان در صورتی که مدال طلا کسب نکنند، تنها درصدی که از امتحانات نهایی از دست داده‌اند را به شما باز می‌گرداند و تنها در صورت کسب مدال طلا از شرکت در آزمون نهایی و کنکور معافیت خواهید گرفت. کمک عظیمی به دانش‌آموزان المپیادی برای شرکت در امتحانات نهایی نمی‌شود و کمکی به جذب دانش‌آموزان به مسیر المپیاد نمی‌کند.»

صمدی در ادامه به تغییر زمان‌بندی دوره آمادگی المپیاد اشاره کرد و گفت: «شاید جلوتر آمدن زمان المپیاد و افزایش فاصله میان اردوی انتخابی و امتحانات نهایی کمکی باشد تا دانش‌آموزان در این زمان فرصت مطالعه دروس مدرسه خود را نیز داشته باشند. اما با تمام این تفاسیر چنین اقدامی به لحاظ کاهش توان دانش‌آموزان عملکرد درستی نخواهد بود.»

مدال‌آور المپیاد زیست در پایان گفت: «آزمون نهایی به تنهایی بد نیست و ما در جایگاه نقد آن نیستیم. اما باید روند آن برای دانش‌آموزان المپیادی تغییر کند. چرا که زمان زیادی از تایم دانش‌آموزان را به خود اختصاص می‌دهد که این زمان برای مطالعه و آمادگی برای شرکت در رقابت المپیاد، حیاتی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار