مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش:
مراقبت از اهداف نظام تعلیموتربیت با ایجاد یک استراتژی کاربردی از مهمترین ماموریتهای روابطعمومی است
صادقی: با شفافسازی و دوسویه کردن ارتباطات، فاصله صف تا ستاد را خواهیم کاست
تهران (پانا) - جلسه معارفه حسین صادقی بهعنوان رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز با حضور اسماعیل بحریزاده مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش برگزار شد.
اسماعیل بحریزاده در جلسه معارفه رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از تکالیف و مأموریتهای مهم این وزارتخانه، ارائه تصویر مطلوب از عملکرد و اقدامات آن است، بیان کرد: ضرورت دارد روابط عمومی وزارتخانه، محصولات و خدمات آموزش و پرورش را به خوبی تبیین و ارائه کند.
مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از پردامنهترین و گستردهترین میزان مخاطب در میان سایر دستگاهها برخوردار است، افزود: قریب به ۵۰ میلیون نفر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم مخاطب اخبار، رویدادها و اقدامات این وزارتخانه هستند و این امر نشان میدهد حساسیت این حوزه بسیار بالاست و باید با تمام توان مأموریتهای محوله این حوزه را بهدرستی به سرانجام رساند.
به گفته بحریزاده؛ زمانی میتوانیم تصویر مطلوبی از وزارت آموزش و پرورش ارائه دهیم که مأموریتها بهدرستی و با روشنگری پیگیری شود.
وی با تأکید بر ضرورت تعامل درون و برونسازمانی روابط عمومی، بیان کرد: روابط عمومی باید با افزایش تعامل میان واحدهای مختلف، نیازهای مخاطبان را شناسایی و برطرف سازد و درخصوص هر ابهامی، تببین مسئله و روشنگری کند.
مدیرکل حوزه وزارتی ادامه داد: از مهمترین اهداف این حوزه، در نظر گرفتن و در اولویت قرار دادن اهداف نظام تعلیم و تربیت است. بنابراین با بکارگیری ابزارهای مختلف و استفاده از توان مضاعف و با ایجاد همسویی، میتوان مأموریتهای محوله را محقق کرد.
وی با اشاره به خلق و مدیریت ارتباط معنادار در حوزه روابط عمومی افزود: حوزه روابط عمومی با ایجاد ارتباطات معنادار در شرایط مختلف و همچنین با تدابیر رسانهای میتواند در رفع موانع و مشکلات موجود، گامهای مؤثری بردارد.
بحریزاده بیان کرد که از مهمترین مأموریتهای این حوزه مراقبت و محافظت از اهداف نظام تعلیم و تربیت با ایجاد یک استراتژی کاربردی است.
وی در پایان بر تعامل مناسب با رسانهها جهت برطرف کردن شایعات و شبهات با تنویر افکار عمومی تأکید کرد.
با شفافسازی و دوسویه کردن ارتباطات، فاصله صف تا ستاد را خواهیم کاست
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه بر تعامل سازنده میان واحدها و دستگاههای درونی و بیرونی مرتبط با وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت این رویکرد سبب کاهش فاصله صف تا ستاد میشود.
حسین صادقی ضمن تبریک ایام پیش رو بیان کرد: به جرأت میتوانم بگویم که آموزش و پرورش؛ بهعنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، تنها نهادی است که کوچکترین تصمیمات، برنامهها و فعالیتهای آن، بیشترین بازتاب و تأثیرگذاری را در افکار عمومی جامعه از خود بر جای میگذارد و این موضوع بر اهمیت و جایگاه حساس و استراتژیک روابط عمومی و حساسیت تصمیمات این حوزه اضافه میکند.
وی ادامه داد: در دنیای امروزی که شرایط کار در روابط عمومی و کارکردهای آن، بویژه در حوزه بسیار حساس و پیچیده آموزش و پرورش، تغییرات بسیار جدی و محسوسی پیدا کرده، قطعاً بهرهمندی از افکار و اندیشههای ناب، ابزارها و شیوههای نوین اطلاعیابی و اطلاعرسانی، مستقیماً بر کیفیتِ خروجی آموزش و پرورش، اثر میگذارد.
به گفته رییس مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ امروزه فعالیت در حوزه رسانه در مناسبات اجتماعی، با وجود شبکههای اجتماعی مختلف و دیگر ابزارهای اطلاعرسانی، به قدری مهم شده است که لحظهای تعلل، تبعات جبرانناپذیری را به دستگاه وارد میکند؛ لذا در مدیریت جدیدِ این حوزه تلاش خواهیم کرد، «سرعت»، «دقت»، «صحت» و «تعهد توأم با اعتمادسازی» را به عنوان راهبردیترین رویکرد مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش قرار دهیم.
صادقی ادامه داد: وقتی این رویکرد در کنار عنصر مهم «مخاطبپژوهی» قرار میگیرد، منجر به مدیریت و راهبری مطلوب امور رسانه شده و زمینه تفاهم حداکثری دستگاه با دیگر ذینفعان و مخاطبان را فراهم میکند.
صادقی بیان کرد: بر همین اساس تلاش خواهیم کرد با جاریسازی «نگاه حرفهای و تخصصی به روابطعمومی»، رویکردهای این حوزه را از «سلیقه ای بودن» به سمت «علمی و تخصصی بودن» تغییر جهت دهیم.
وی تصریح کرد: در کنار توسعه حرفهای منابع انسانی این حوزه، نسبت به ایجاد «هماهنگی در امور»، « بازنگری و تدوین سیاستها و شیوهنامههای ارتباطات رسانهای» با رعایت پروتکلهای مصوب شورای اطلاعرسانی دولت و همسو با یافتههای نوین علم ارتباطات، همت گماشته و «نگرش سیستمی» و «رویکرد تخصصی فعالیت در این حوزه» برای همکاران خود به ارمغان خواهیم آورد.
وی با اشاره و تأکید بر ضرورت «کاهش فاصله صف با ستاد» بیان کرد: این امر از دیگر رویکردهای روابط عمومی در دوران جدید است که با جدیت و قوت تمام دنبال خواهد شد.
وی با تأکید بر «تعامل خوب و ارتباط سازنده با اصحاب رسانه»، بویژه «خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش» بیان کرد: این رویکرد در «اطلاعیابی و اطلاعرسانی سریع»، «تحلیل محتوا و مخاطبپژوهی» و «همراهی با مدیران» به تصمیمگیریها و تصمیمسازیهای دستگاه، بسیار مؤثر بوده و میتواند در اقناع مخاطب یاریگر ما باشد.
صادقی با اشاره به ضرورت انعکاس اخبار خوب و امیدبخش در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: روابط عمومی باید با انعکاس اخبار امیدوار کننده به جامعه مخاطب، تعاملات خود را با اهالی رسانه تقویت کرده و ارتباط صمیمی و سازندهای با اصحاب رسانه برقرار کند.
وی «توجه به نقش حرفهای روابط عمومی در عصر جدید»؛ «شفافسازی ارتباطات»؛ «جلب مشارکت ذینفعان»؛ «دوسویه کردن ارتباطات»؛ «اطلاعرسانی خوب» و «اطلاعیابی هوشمندانه، و «توجه به نقش بازخورد اخبار» را عواملی در جهت موفقیت آموزش و پرورش برشمرد.
صادقی «ترویج رویکرد تفکّر نقّادانه و اثربخش»، «جریانسازی رسانهای» با «استفاده حداکثری از فضای رسانهای کشور» و «بازتاب سریع و صحیح اخبار و رویدادهای آموزش و پرورش» و ایجاد «گفتمان تحول در آموزش و پرورش» را از مهمترین مأموریتهای این حوزه دانست.
رییس مرکز روابط عمومی آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و رویدادهای مهم این ایام، بر برگزاری مهری آرام و بیدغدغه تأکید کرد و گفت این مهم به سرانجام نمیرسد مگر آنکه همه آستین همت را بالا برده و بیوقفه در مسیر تعلیم و تربیت تلاش کنیم.
ارسال دیدگاه