رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان خبر داد:

اعلام‌ جزئیات نتایج ایران در تمام المپیادهای جهانی؛ ایران امسال ‌میزبان المپیاد جهانی ترکیبیات است

تهران (پانا) - رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان از حضور درخشان دانش‌پژوهان ایرانی در رقابت‌های جهانی خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۰۱۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
اعلام‌ جزئیات نتایج ایران در تمام المپیادهای جهانی؛ ایران امسال ‌میزبان المپیاد جهانی ترکیبیات است

سید‌رضا حسینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: ‌المپیادهای جهانی سال ۲۰۲۴ رسما یک هفته است به پایان رسیده است. ما دو نوع المپیاد جهانی علمی داریم، گروهی از آن‌ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی‌اند و گروهی مصوب‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیستند. امسال ایران در المپیادهای جهانی در هر دو نوع المپیاد خوش درخشید.

نتایج ایران در ‌المپیادهای جهانی

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان درباره نتایج المپیادهای علمی جهانی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در المپیاد جهانی ریاضی با کسب ۱ مدال طلا و ۳ مدال نقره ایران رتبه نوزدهم جهان را کسب کرد. در المپیاد کامپیوتر با کسب ۱ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۱ مدال برنز رتبه نهم را در جهان کسب کردیم. در المپیاد جهانی شیمی با کسب ۱ مدال طلا و ۳ نقره رتبه هشتم جهان را کسب کردیم.‌ در المپیاد جهانی زیست‌شناسی نتیجه اولیه که کسب کردیم  ۲ مدال طلا و ۲ مدال نقره بود. بعد از بازنگری نتیجه ایران به ۳ مدال طلا و ۱ مدال نقره تغییر کرد و ایران موفق به کسب رتبه چهارم در جهان شد. 

وی همچنین در ادامه افزود: در المپیاد جهانی فیزیک که امسال ایران بعد از مدت‌ها توانست مدال طلا کسب کند، امسال ایران با کسب ۱ مدال طلا و ۴ مدال نقره رتبه چهارم جهانی را به خود اختصاص داد. در المپیاد نجوم و اختر فیزیک نیز با کسب ۵ مدال طلا ایران توانست رتبه اول جهان را کسب کند. امسال ایران در مجموع المپیادها بین ۱۰ کشور برتر جهان بود.

‌حسینی درباره نتیجه المپیادهای جهانی و تحلیل آن گفت: در رصد رده‌بندی جهانی که توسط ایران گردآوری شد، ایران در مجموع المپیادهای جهانی به‌جز فیزیک، مقام سوم جهانی را کسب کرد. اگر نتایج المپیاد فیزیک را به این نتایج اضافه کنیم قطعا این نتیجه بهتر خواهد شد. اما این نتیجه را به رصد جهانی اضافه نکردیم، چرا که امسال ایران میزبان المپیاد جهانی فیزیک بود و برخی کشورها در این رشته‌ شرکت نکرده بودند و این مقایسه عادلانه نبود.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه افزود: بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته که از نظر فناوری و علمی و دانشجویی بالاتر از ایران هستند و در زمینه المپیادهای علمی جهانی فعال هستند در این رصد پس از ایران قرار گرفتند. ایران با کسب ۱۰ مدال طلا، ۱۰ مدال نقره و ۲ برنز پیش از این المپیادها قرار گرفت. زمانی که در میان چنین کشورهایی ایران رتبه سوم را کسب می‌کند، توانایی ویژه دانش‌پژوهان نخبه را نشان می‌دهد. اگر به نخبگان المپیاد اعتماد شود، دانش‌آموزان المپیادی می‌توانند شروع‌کننده یک حرکت جدی در کشور باشند و اثر آن را در آینده کشور خواهیم دید.

وی افزود: المپیاد جهانی امسال نکات ویژه‌ای داشت که یکی از این نکات میزبانی ایران در المپیاد جهانی فیزیک بود. این امر در جامعه جهانی به واقع ارزشمند بود و نشان می‌داد سطح علمی ایران به اندازه‌ای است که همه کشورهای جهان در چارچوبی که ایران طراحی می‌کند به رقابت می‌پردازند، ایران نتایج را تصحیح می‌کند و در نهایت به کشورهای دیگر جهان مدال اهدا کند. این مسئله باعث شد یکی از دانش‌پژوهان ایران پس از ۸ سال توانست مدال طلا را در المپیاد فیزیک جهان کسب کند. مسئله دیگر در المپیادهای جهانی، نقش دانش‌پژوهان در تعلیم، تربیت و آموزش نسل‌های بعدی المپیاد بود. 

حسینی در ادامه درباره اهمیت این هم‌افزایی گفت: امسال‌ در باشگاه دانش‌پژوهان جوان در دو رشته نجوم و اختر فیزیک و زیست‌شناسی، رئیس کمیته‌های علمی جهانی المپیاد از مدال‌آورهای المپیاد جهانی پیشین بودند، مدرسین و کادر تیم اعزامی به المپیادهای جهانی نیز غالبا از دانش‌پژوهان المپیاد بودند. این هم‌افزایی که نسل پیشین المپیادهای علمی با نسل جدید داشته، باعث شده که ‌یک تحول جدی در نتایج جهانی رخ دهد و رقابت جدی در جامعه جهانی داشته باشیم.

‌رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه افزود: در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ما امسال توانستیم رتبه اول جهان را کسب کنیم. حنانه خرم‌دشتی، مدال‌آور طلای جهانی از ایران امسال تنها دختری بود که توانست طلا را کسب کند و دختران سایر کشورها از ایشان به‌عنوان الگو یاد می‌کردند. فضای پیش از برگزاری المپیاد بسیار ویژه بود و کشورهای جدی در زمینه المپیاد‌ نجوم‌ نظیر انگلستان، هند، آمریکا، کانادا و... کل کل بسیاری با دانش‌آموزان و سرپرستان تیم ایران داشتند.

‌وی افزود: در بین ۶ المپیاد جهانی که ایران بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن به صورت رسمی حضور یافته ایران توانست در ۵ المپیاد در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار بگیرد. ایران جزو معدود کشورهایی است که توانسته تعادل منطقی میان همه المپیادهای خود برقرار کند. امیدواریم در سال‌های بعدی نیز بتوانیم این کار بسیار دشوار را انجام دهیم.

‌حسینی در ادامه گفت: در حال حاضر رویدادهایی تابستانی باشگاه دانش‌پژوهان جوان به پایان رسیده است. این رویداد همزمان با میزبانی ایران در المپیاد جهانی فیزیک انجام شد. در رویداد تابستانی باشگاه میزبان ۷۰۰ نفر از نخبگان سراسر کشور بودیم تا ‌مدال‌های کشوری را میان این نخبگان تقسیم کنیم. هفته گذشته آخرین امتحان این نخبگان به پایان رسید. تلاش ما این است که از آبان امسال دوره آمادگی و انتخابی جهانی باشگاه دانش‌پژوهان برای المپیاد را آغاز کنیم.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان بیان کرد: امسال ایران برای اولین بار میزبان المپیاد جهانی ترکیبیات نیز می‌باشد. فضای تئوری کامپیوتر و هوش مصنوعی تحت عنوان ترکیبیات یاد می‌شود. این المپیاد به صورت برخط اجرا می‌شود. بیش از ۵۰ کشور جهان در این المپیاد حضور پیدا می‌کنند. طراحی سوال، تصحیح و اهدای مدال در این المپیاد توسط ایران انجام می‌شود و این نکته برای ما بسیار ارزشمند است.

محمد نوروزی؛ رئیس کمیته علمی المپیاد زیست‌شناسی در ادامه این نشست گفت: این دانش‌پژوهان جوان کار بزرگی را انجام دادند. دیگر کشورها هزینه‌های گزافی برای دوره آمادگی و تجهیزات و ... انجام می‌دهند. اما به لطف خدا با همت مسئولین باشگاه و دانش‌پژوهان جوان و اساتید باشگاه این نتیجه چشمگیر در سال ۱۴۰۳ حاصل شده است.

نوروزی در ادامه با اشاره به تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور سراسری گفت: به احتمال بسیار بالا ما به دلیل این مصوبه تاثیر منفی در سال آینده در زمینه المپیادهای علمی و نتایج دانش‌آموزان خواهیم داشت. این مسئله ریسک شرکت در المپیاد را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان که امسال در المپیاد جهانی مقام‌آور بودند با چنین شرایطی حاضر به شرکت در المپیاد نباشند. به همین سبب در زمینه دانش‌آموزان المپیادهای علمی در امتحانات نهایی نیازمند یک بازنگری جدی یا حداقل شرایط ویژه برای دانش‌آموزان المپیاد هستیم.

وی در ادامه افزود: فضایی که در حال حاضر در باشگاه شکل گرفته و نتایج ارزشمندی که اتفاق افتاده به همت جمع بزرگی از افراد است که در راس آن دکتر حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان قرار دارد که به واقع شبانه‌روز و در همه حال از دانش‌پژوهان حمایت می‌کردند. امیدواریم با حمایت شما و دیده شدن بیشتر این دانش‌آموزان، به طور شایسته این استعدادهای برتر که سرمایه‌های اصلی و ارزشمند ایران هستند در رسانه‌ها یاد شوند.

‌رئیسه کمیته زیست‌شناسی گفت: امیدواریم هر چه بیشتر در فضای عمومی کشور این دانش‌آموزان دیده شوند. این کسب مدالی شروعی برای تاثیرگذاری بیشتر این دانش‌آموزان است. مدال‌آوران المپیادی شاید هر یک به اندازه بزرگترین منابع نفتی و معدنی کشور و چه بسا بیشتر ارزشمند باشند و بتوانند ارزش برای کشور ایجاد کنند.

تدابیر اندیشیده‌شده برای مدل تاثیر امتحانات نهایی برای المپیادی‌ها

سیدرضا حسینی در بخش دیگری از نشست درباره امتحان‌ نهایی برای دانش‌آموزان المپیادی توضیح داد و گفت: مشکل موجودیت امتحان‌نهایی نیست. درخواست دانش‌پژوهان جوان این باشگاه از وزارتخانه و شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که امتیازاتی در نظر بگیرند که این طرح خیلی خوب جلو رفته و امیدوارم همین امسال هم مصوب شود تا از دغدغه‌های دانش‌آموزان نخبه باشگاه در بازه‌ای که مشغول آمادگی برای المپیاد جهانی هستند، کاسته شود.

‌وی در مورد تدابیر اندیشیده شده گفت: از مواردی که تدبیر شده یکی این بوده که تراز پایه دوازدهم المپیادی‌ها جایگزین تراز پایه دهم و یازدهم شود. دیگر راهکار در نظر گرفتن المپیادهایی بود که هنوز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیستند. طرح امکان ورود دانش‌آموزان مدال آور نقره و برنز به رشته‌های علوم پایه بود. همچنین نمره امتیازی برای دانش‌آموزان المپیادی که مرحله اول المپیاد در نظر گرفته شود.

‌وی در پاسخ به سوال پانا درباره المپیادهای جدید گفت: در المپیاد علوم زمین ما به صورت رسمی رده‌بندی جهانی نداریم اما به طور کلی ایران در این المپیاد 2 مدال برنز و 1 مدال نقره کسب کرده است. رقابت المپیاد هوش مصنوعی تنها به صورت تیمی بود و ایران در این رقابت تیمی مدال برنز را ازآن خود کرد. در المپیاد زبان‌شناسی تجربه لازم توسط تیم ایرانی اعزام شده کسب شد و در المپیاد اقتصاد و مدیریت 1 مدال نقره و 1 مدال برنز کسب کردیم. این در حالی است که در چهار سال گذشته تنها دو مدال برنز در سطح جهانی توسط ایران کسب شده بود. نتیجه امسال ما از المپیاد اقتصاد از چهار سال قبل آن به تنهایی بالاتر بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار