سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پانا:

فراخوان تکمیل‌ظرفیت آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش هفته آینده اعلام می‌شود؛ چه کسانی جذب می‌شوند؟

احداث ۲۴۱۵۰ مدرسه شامل ۱۱۷۶۱۸ کلاس درس از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۳/ بیش از ۹۷ درصد، ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام شده است/ کمبود قطعی معلم برای سال پیش‌رو ۱۷۶ هزار نفر است که ۹۳ هزار نفر تامین شده و مابقی از طریق اضافه تدریس تامین خواهیم شد

تهران (پانا) - نشست خبری علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
فراخوان تکمیل‌ظرفیت آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش هفته آینده اعلام می‌شود؛ چه کسانی جذب می‌شوند؟

علی فرهادی در این نشست با بیان اینکه معلمان سرچشمه بخشش آگاهی‌ها، خوبی‌ها و دانش هستند، حلول ماه ربیع‌الاول را تبریک گفت و اظهار کرد: هیچ وقت کشور عزیزمان که معادل کل قاره اروپا مساحت دارد را نباید با کشورهای کوچک مقایسه کنیم. نظام تعلیم و تربیت در کشور ما با این گستردگی با کشورهای کوچک متفاوت است. خوشبختانه در ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور، نظام تعلیم و تربیت آماده بازگشایی مدارس است و انشالله مهری سرشار از امید و شادابی و پویایی برای دانش‌آموزان و معلمان خواهیم داشت و مدارس با نشاط شروع به‌کار خواهند کرد. 

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش سه عنصر باید متناسب و مناسب با هم طراحی و تنظیم‌گری شود. عنصر اول تعداد دانش‌آموزان است که این تعداد دسته‌بندی می‌شود در جنسیت‌های مختلف و مقاطع تحصیلی. لذا با این لحاظ که عنصر دانش‌‌آموز مولفه‌های مختلف دارد، عنصر بعدی و مهم به اعتقاد ما و به اعتقاد سند تحول، معلم است. باید گروه معلم تامین باشد تا عنصر دانش‌‌آموز بدون معلم نماند. این مهمترین راهبرد وزارت آموزش و پرورش است. عنصر سوم فضای آموزشی است. 

فرهادی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ تا امسال ۲۴ هزار و ۱۵۰ مدرسه ساخته شده است. عموما این مدارس، مدارس جدید هستند. این تعداد مدارس، ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس درس را در خود جای داده است. تعداد دانش‌آموزان ما در سال ۱۳۹۲، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده و الان با احتساب ثبت‌نام صد درصدی به نزدیک ۱۷ میلیون نفر رسیده است و شاهد یک جهش جمعیت دانش‌‌آموزان و فضای آموزشی هستیم ولی جهش نیروی انسانی نداشتیم.

جمعیت دانش‌‌آموزان کشور از سال ۱۴۰۸ تا ۱۴۱۲ به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش پیدا خواهد کرد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۴۰۳، این عدد دانش‌آموزی تا ۱۴۰۸ تقریبا تغییر نخواهد کرد ولی از آن سال تا ۱۴۱۲ به عدد ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید و بنابراین امیدوارم سیاست‌های جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باعث شود این عدد قابل تغییر باشد. 

ورودی دانشگاه فرهنگیان به ۳۲ هزار نفر رسیده است

فرهادی به میزبان ورودی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۲، ورودی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۱۸ هزار و ۴۰۰ دانشجومعلم بوده، ولی در سال ۹۳ به ۱۰ هزار و در سال ۹۴ به ۹ هزار کاهش پیدا کرده و در سال ۹۶ عدد ۷ و ۵۰۰ را نشان می‌دهد. در فاصله ۹۳ تا ۹۶ این ناترازی در جذب دانشجومعلم باعث شده یک ناترازی در نیروی انسانی را شاهد باشیم. اما با حضور رهبری در این دانشگاه، در سال ۹۷ این عدد دوباره به ۲۵ هزار نفر رسید و در سال ۹۸ همین عدد تکرار شد و در سال ۹۹ به ۲۰ هزار رسیده، در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار نفر و در سال ۱۴۰۱ همین عدد حفظ شده است. در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۳۰ هزار و امسال به ۳۲ هزار نفر رسیده است. یعنی پیک و قله بالاترین پذیرش دانشجومعلم در امسال اتفاق افتاده است. 

وی تاکید کرد: این افزایش جذب در دانشگاه فرهنگیان این نوید را می‌دهد که در آینده برای تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه نخواهیم بود.

بیش از ۹۷ درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام شده است

علی فرهادی درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان هم گفت: فرآیند‌ ثبت‌نام کل دانش‌‌آموزان در سال جاری بالای ۹۷ درصد را نشان می‌دهد. در پایه‌های اول، هفتم و دهم مجموعا ۸۹ درصد ثبت‌نام انجام شده است.

ثبت‌نام ۹۸ درصدی دانش‌‌آموزان ابتدایی شامل ۹ میلیون و ۴۱ هزار نفر 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۹۸ درصد دانش‌آموزان ابتدایی شامل ۹ میلیون و ۴۱ هزار نفر ثبت‌نام قطعی شده‌اند. درصد باقیمانده مسائلی است که همیشه رگ و ریشه آن همیشه در آموزش و پرورش نیست. از جمله مهاجرت، نقل و انتقال و ... . تعدادی از والدین هنوز برای گرفتن برگه هدایت تحصیلی اقدام نکرده‌اند. از والدین درخواست دارم که فرایند هدایت تحصیلی را انجام داده و سریعتر برای ثبت‌نام اقدام کنند.

۹۹ درس ثبت‌نام پایه اولی‌ها انجام شده است

وی گفت: در پایه اول ۹۹ درصد ثبت‌نام انجام شده است که شامل ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۷۵ نفر می‌شود.

وضعیت تامین معلم در سال تحصیلی پیش‌رو

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته بیش از ۷۲ هزار نفر مجوز استخدام از طریق ماده ۲۸ گرفتیم که تاکنون ۲۱ هزار نفر در رشته آموزگاری قبول شده‌اند، ۱۷ هزار نفر در دبیری و هنرآموزی، ۱۸ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی جذب شده‌اند. ۲۶ هزار نفر نیروی خرید خدمات هم ادامه خواهند داد. 

پیش‌بینی جذب ۱۱ هزار نفر در آزمون کیفیت‌بخشی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: به‌زودی نتایج آزمون گروه کیفیت‌بخشی هم اعلام ‌می‌شود و پیش‌بینی ما این است که از مجوز ۱۹ هزار نفری این آزمون، ۱۱ هزار نفر قبول می‌شوند. بنابراین حدود ۷۰ هزار نفر به غیر از نیروهای خرید خدمات معلم تازه نفس داریم. همچنین ۹۳ هزار نفر با نیروهای خرید خدمات به مدارس اضافه می‌شوند. 

۲۶ هزار بازنشسته درخواست استمرار خدمت داشته‌اند 

وی گفت: حدود ۷۴ هزار نفر برای شهریور امسال معلم حائز بازنشستگی داریم که حدود ۲۶ هزار نفر اعلام استمرار یک سال خدمت کرده‌اند.

وی گفت: کمبود قطعی معلم ۱۷۶ هزار نفر است که این عدد ۹۳ هزار از این عدد کمبود کسر خواهد شد و مابقی را از طریق اضافه تدریس تامین خواهیم کرد.

فرآیند‌ ثبت‌نام کل دانش‌‌آموزان در سال جاری بالای ۹۷ درصد را نشان می‌دهد

علی فرهادی درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان هم گفت: فرآیند‌ ثبت‌نام کل دانش‌‌آموزان در سال جاری بالای ۹۷ درصد را نشان می‌دهد. در پایه‌های اول، هفتم و دهم مجموعا ۸۹ درصد ثبت‌نام انجام شده است.

فرهادی در پاسخ به خبرنگار پانا درباره مرحله تکمیل ظرفیت آزمون‌های استخدامی گفت: در آزمون ماده ۲۸ حدود ۲۴ هزار ردیف خالی ماند. دلایل زیادی داشت. یکی‌ سهمیه‌هایی است که در آزمون‌ها هست که تکمیل نمی‌شود مانند ایثارگران و سهمیه‌های ۵ درصد و ۲۵ درصد و در برخی رشته‌ها هم متقاضی نداشتیم. ما برای تکمیل این ظرفیت خالی نیاز به مجوز سران قوا داشتیم که تصویب شد. به‌زودی در هفته آینده فراخوان عمومی تکمیل ظرفیت آزمون آموزگاری، دبیری و هنرآموزی و کیفیت‌بخشی اعلام خواهد شد. جذب این مرحله از بین داوطلبانی است که در مراحل قبل به مصاحبه دعوت شدند و نمره آزمون کتبی و عملی آن‌ها مشخص است.

‌‌ثبت‌نام اتباع بر‌اساس شیوه‌نامه وزارت کشو‌ر

فرهادی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مدارسی خاص برای اتباع ساخته شود یا خیر، عنوان کرد: در همه جای دنیا به افرادی که به دلیل جنگ و سیل آواره شده‌اند، خدماتی ارایه می‌شود.

وی با تاکید بر حقوق انسانی این افراد و تلاش ایران برای برقراری صلح در کشور افغانستان اظهار داشت: اتفاقاتی در کشور افغانستان افتاده که بسیاری از آن‌ها به‌صورت قانونی و غیرقانونی در کشور ما حضور یافته‌اند و لازم التعلیم هستند.

سخنگوی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه ثبت‌نام اتباع خارجی براساس شیوه‌نامه‌ای که از سوی وزارت کشور به ما ابلاغ می‌شود، انجام می‌شود، افزود: در همه دنیا دانش‌آموزان اتباع در مدارس میان شهروندان توزیع می‌کنند و ما هم بر همین اساس ثبت‌نام را انجام می‌دهیم. 

فرهادی ابراز امیدواری کرد که با تامین آرامش در افغانستان، اتباع این کشور به سرزمین خود بازگردند اما تا زمانی که ایران باشند، آن‌ها را ثبت‌نام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر تراکم جمعیت در منطقه‌ای بیشتر باشد، ممکن است مدارسی ساخته شود اما مدارس ویژه اتباع نداریم چراکه تبادل فرهنگی باید صورت گیرد و دانش‌آموزان تاثیر اجتماعی روی هم داشته باشند.

مکاتبه برای دریافت کداستخدامی نیروهای مهرآفرین

سخنگوی آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت نیروهای مهرآفرین گفت: مکاتبه‌ای با سازمان اداری و استخدامی در این زمینه صورت گرفته و باید کد استخدامی آن‌ها به ما تحویل داده شود؛ البته این نیروها در آموزش و پرورش مشکلی ندارند.

ارائه درخواست جذب 47 هزار نیروی سرایه‌دار

فرهادی همچنین درباره جذب سرایدار یادآور شد: در سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۸۰ هزار سرایدار داشتیم اما با وجود افزایش جمعیت دانش آموزان و مدارس اکنون تعداد سرایداران ۵۱ هزار نفر است. به ۴۷ هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار در مدارس نیاز داریم و سال گذشته درخواست خود را به سازمان اداری و استخدامی ارایه کردیم. آموزش و پرورش برای جذب نیرو اعم از معلم و غیرمعلم با توجه به بازنشستگان می‌تواند ردیف استخدامی بگیرد.

فرهادی با تاکید بر اینکه باید جذب نیروی سرایدار در مدارس داشته باشیم، گفت: کمبود نیروی سرایدار بر دوش مدیر مدرسه سنگینی می‌کند.

قول وزارت نیرو برای جلوگیری از قطعی آب مدارس

‌سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره قطعی آب در مدارس توضیح داد: با وزارت نیرو  برای جلوگیری از قطع آب مدارس مذاکراتی انجام داده‌ایم. برخی مدارس‌ بیش از میزان تعیین شده آب مصرف می‌کنند و این موضوع به دلیل افزایش جمعیت دانش‌آموزان اتفاق افتاده است چراکه مصرف بالاتر از حد مجاز اعلام شده و هزینه‌ها را تصاعدی افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید این اتفاق بیفتد چون مدرسه جزئی از حاکمیت است، گفت: ممکن است که مدارس بدهی به آب و فاضلاب داشته البته از ۱۰۰ هزار مدرسه، ۱۰۰ مدرسه شاید بدهی داشته باشند.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: قطع آب مدرسه راهکار آن نیست و معاون وزیر نیرو نیز این را تایید و قول داد مانع این کار شود. به وزارت نیرو گفتم که قطع آب مدارس در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر مشکلی هم وجود دارد، باید برای حل آن مذاکره کنیم.

پاداش پایان خدمت فرهنگیان

سخنگوی آموزش و پرورش درباره پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت فرهنگیان گفت: دلیل این پرداخت نشدن، موضوع تأمین نشدن اعتبار است و اگر بخواهم زمان مشخصی را اعلام کنم نیازمند آن است که تأمین اعتبار بر عهده بنده باشد اما پیگیری‌های بسیاری از سوی وزیر آموزش و پرورش در حال انجام است. به محض اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبار را تأمین کند، پاداش پایان خدمت به حساب بازنشستگان واریز می‌شود و تلاش ما این است که واریز آن به صورت قسطی نباشد.

وی همچنین افزود: امسال برای اولین بار بخش زیادی از حق الزحمه امتحانات خرداد ماه واریز شد و هم‌اکنون به معلمان شاغل بدهی جدی نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار