رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خبر داد:

چاپ و توزیع و اجرای آزمایشی پنج کتاب نونگاشت در سال تحصیلی پیش‌رو

مهمترین تغییرات محتوای کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جدید/ چاپ کتب درسی برای مهر ۱۴۰۴ آغاز شده است

تهران‌(پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تشریح پروژه مهر 1403 پرداخت و از توزیع کتاب‌های درسی در سراسر کشور و تغییرات جزئی در محتوای کتاب‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
چاپ و توزیع و اجرای آزمایشی پنج کتاب نونگاشت در سال تحصیلی پیش‌رو

حجت‌الاسلام علی لطیفی درباره پروژه مهر گفت: «یکی از ماموریت‌های اصلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، مسئله تولید کتاب و چاپ و توزیع آن در سراسر کشور برای آغاز سال تحصیلی جدید است. دانش‌آموزان می‌توانند از کتاب‌ها توزیع شده از طرف سازمان در طول سال برای کسب نمره قبولی دروس استفاده کنند.»

چاپ کتب درسی سال 1403-1404 به پایان رسیده و به سراغ چاب کتاب‌های سال 1404-1405 رفتیم

وی افزود: «به لطف خدا امسال وضعیت خوبی نسبت به تولید و توزیع کتاب داشتیم. کتاب‌هایی که مربوط به سال تحصیلی پیش رو یعنی 1403-1404 است، در استان‌های کشور توزیع شده است. بخش قابل توجهی از این کتاب‌ها به مدار توزیع شده است. در حال حاضر تا امروز، در مقطع ابتدایی و متوسطه اول، درصد قابل توجهی از کتاب‌ها داخل مدارس است. یعنی از مرکز به استان‌ها از استان به مناطق و از مناطق به مدارس ارسال شده است.»

چاپ کتب درسی برای مهر 1404 آغاز شده است

لطیفی همچنین اعلام کرد که مقدار باقی‌مانده کتاب‌ها ظرف هفته آینده به مدارس ارسال خواهد شد و مدارس با شروع سال تحصیلی آن را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. وی افزود: «از روز گذشته سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فرآیند چاپ‌سپاری کتاب‌های مهر 1404 را آغاز کرده و چاپ امسال کتاب‌های درسی به طور کامل در سازمان به پایان رسیده است.»

کتب درسی تغییر عمده و سازمانی نداشته

وی در ادامه به محتوای کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: «چارچوب کتاب‌های درسی از نظر محتوایی به صورتی است که هرساله نیاز به تغییر ندارند. برای کتاب‌های سال تحصیلی 1403-1404 تغییر عمده‌ای نداشتیم. تعدادی تغییرات جزئی و موردی نیز امسال اعمال کردیم که بر اساس نظرات ثبت‌ شده در سامانه نظرات از طرف معلمان و دانش‌آموزان بود. امسال عمده تغییراتی که داشتیم موارد بسیار جزئی بود که از معلمان عزیز به کتاب وارد شد و موارد سازمان یافته تغییرات محتوایی نداشتیم.»

لطیفی همچنین گفت: «اگر معلمان و دانش‌آموزان پیشنهاد یا انتقادی نسبت به بعضی از محتواهای کتاب درسی داشته باشند که به کتب وارد باشد به کتاب‌های درسی اعمال می‌شود.»

چاپ پنج کتاب نونگاشت در آموزش و پرورش به صورت آزمایشی

وی افزود: «امسال عمده کار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش بر روی پنج کتاب نو نگاشت بوده است. این کتاب‌ها به صورت آزمایشی در مدارس اجرا و تدریس می‌شوند. یکی از این کتاب‌ها در زمینه درس کار و فناوری بوده است که برای پایه‌های ششم، هفتم و هشتم ارائه شد. دو کتاب دینی برای پایه‌های هفتم و هشتم به صورت آزمایشی توزیع شد. همچنین دو کتاب آموزش خط تحریر برای پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی چاپ و توزیع شد.»

لطیفی گفت: «این کتاب‌ها به صورت آزمایشی در بعضی مدارس، در تعدادی از مناطق در برخی استان‌ها توزیع شده است. پس از گرفتن بازخورد از مدارس برای اجرای سراسری آن اقدام خواهیم کرد.»

وی در ادامه به موضوع حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر در کتاب‌های درسی خود کتابی تحت عنوان "انسان و محیط زیست" داریم.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: «در این کتاب به صورت اختصاصی در پایه یازدهم به مسئله محیط زیست پرداخته می‌شود. علاوه بر این موضوع محیط زیست از آنجا که از موضوعات مورد توجه جدی جامعه و فضای فرهنگی و اجتماعی کشور است، در پایه‌های مختلف به صورت تلفیقی از پایه‌های ابتدایی در کتاب‌های علوم تجربی و مطالعات اجتماعی، به آن پرداخته می‌شود.»

برورزرسانی‌های کتاب کاروفناوری در چه زمینه بود؟

لطیفی همچنین به آموزش مهارت‌ها اشاره کرد و گفت: «یکی دیگر از موضوعات که مطالبه جدی مردمی بوده، موضوع آموزش مهارت‌ها به‌خصوص مهارت‌های فناوری بوده است. این بروزرسانی‌ها که پیش‌تر اشاره شد در کتاب‌های کار و فناوری انجام شده، دقیقا ناظر به همین موضوع و مسئله است. این مسئله از آموزش‌های کد نویسی در سطح پایه آغاز شده است و تا مطالب مربوط به هوش مصنوعی و مهارت‌های دیگر که دانش‌آموزان را با آموختن آن‌ها می‌توانند حتی کسب و کاری را راه بندازند به کتاب درسی دانش‌آموزان اضافه کردیم.»

مشکل از اجرای کتب در مدارس است

وی گفت: «ما کتاب کارگاه کارآفرینی و تولید را داریم که در پایه‌های اولیه کارآفرینی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد. ظرفیت‌هایی به نظر در این جهت در برنامه درسی و کتاب‌های درسی فعلی ما موجود است. مسئله اصلی ما در زمینه این کتاب‌ها اجرای آنان در مدرسه است. بسیاری از این کتاب‌ها به دلایل مختلف آن طور که باید در مدارس جدی گرفته نمی‌شود. بعضی از این کتاب‌ها نیز کتاب‌ها و درس‌های درجه دو به نسبت برخی دیگر از کتاب‌های درسی به حساب می‌آید. بعضی زمان‌ها امکانات اجرا برای این دروس در مدرسه فراهم نیست.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان گفت: «بیشتر از نبود کتاب درسی در آموزش مهارت‌ها و محیط زیست و دروس این چنینی با چالش‌های مختلف در زمینه اجرا در مدارس مواجه هستیم. در غیر اینصورت پیش‌بینی در برنامه درسی نسبت به این موضوعات مهم در مورد دغدغه معمولا انجام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار