معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

فقط 40 درصد اعتبارات لازم برای تهیه کاغذ ایرانی تخصیص یافته است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جزئیات کاملی از تغییرات محتوایی کتاب‌های درسی در سال آینده، فرایند آماده‌سازی محتوایی، تدوین و تألیف، چاپ‌سپاری، ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی، قیمت کتاب‌های درسی، اقدامات درباره توزیع کتاب‌های اتباع و... ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
فقط 40 درصد اعتبارات لازم برای تهیه کاغذ ایرانی تخصیص یافته است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در مصاحبه‌ای با صداوسیما در مورد میزان چاپ کتاب‌های درسی سال آینده گفت: تولید 152 میلیون جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی 1403ـ1402 با 970 عنوان کتاب درسی و 26 عنوان کتاب جدید مد نظر است که این میزان چاپ چیزی حدود 45 تا 47 هزار تن کاغذ و 4500 تن مقوا نیاز دارد و ما امسال تلاش کرده‌ایم با حمایت از تولید داخلی 70 درصد کاغذ مورد نیاز را از شرکت‌های داخلی تأمین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه یک برنامه درسی در هدف تألیف هر کتابی نهفته است و در واقع نقشه آن کتاب است، افزود: اگر این میزان چاپ کتاب را در طول سال تقسیم کنیم می‌بینیم که روزانه حدود 400 هزار جلد کتاب چاپ می‌شود. به‌طور کلی هم‌اکنون حدود 30 میلیون جلد کتاب درسی برای سال تحصیلی آینده چاپ شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به درج اعتبار یک هزار میلیار تومانی برای کاغذ در بودجه سازمان گفت: از این میزان، تنها حدود 40 درصد به ما پرداخت شده و این مشکلی است که با آن روبه‌رو هستیم و اکنون در پرداخت به شرکت‌ها اختلال ایجاد شده است.

چه کتاب‌هایی سال آینده تغییر می‌کند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی با اشاره به کتاب‌هایی که در سال آینده دچار تغییر خواهند شد، گفت: کتاب کار و فناوری در پایه ششم از کتاب‌هایی است که امسال تغییر خواهد کرد و در حال باز طراحی آن هستیم. کتاب دیگری که نامزد تغییر کردن بوده اما هنوز تغییراتی در آن نهایی نشده است و کارشناسان در حال بررسی هستند کتاب‌های علوم تجربی در برخی از پایه‌های ابتدایی است. کتاب‌های مطالعات اجتماعی پایه سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، کتاب فارسی پایه چهارم و کتاب علوم تجربی پایه پنجم از کتاب‌هایی است که از منظر‌های مختلف در حال بررسی هستند.

بهره‌گیری از نظرات فرهنگیان در تغییر محتوایی کتاب‌های درسی

وی با بیان اینکه نظرات فرهنگیان در تغییر کتب درسی مؤثر است، گفت: به کمک کارشناسان متخصص در شورای برنامه‌ریزی آموزشی، پس از تأیید ایشان این تغییرات اعمال خواهد شد.

لطیفی با اشاره به افزوده شدن رمزینه‌ها در کتاب درسی گفت: دانش‌آموزان می‌توانند از محتوای رسانه‌ای در قالب صوت، تصویر یا فایل‌های تعاملی برای فهم بیشتر مطالب درسی استفاده کنند. در حال حاضر حدود 5700 رمزینه در کتب درسی در نظر گرفته شده است که حاوی بیش از 10 هزار محتوای چندرسانه‌ای است. این محتوای مکمل چندرسانه‌ای به فهم بیشتر مطالب کمک زیادی می‌کند.

توزیع کتاب برای اتباع

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اذعان به اینکه برخی از دانش‌آموزان اتباع موفق به گرفتن کتب درسی نشدند؛ گفت: معیار ما برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی از سوی دانش‌آموزان اتباع این است که این دانش‌آموزان در مدارس ثبت نام کرده باشند. در حقیقت دانش‌آموزان اتباعی که کتاب نگرفتند عمدتاً در مدارس ثبت نام نکردند. راه حل این است که فرایندهای ثبت نام برای دانش‌آموزان حتماً به موقع باشد که در این زمینه لازم است همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ثبت نام به موقع دانش‌آموزان اتباع حساس باشند. همچنین همکاران ما در ادارات کل و نواحی باید توزیع به‌موقع کتب درسی را به جد پیگیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار