معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری تاکید کرد:

رتبه‌های تک‌رقمی حدود ۳ هزارم دانش‌آموزان را دربرمی‌گیرد؛ قطعا مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت ‌براساس قانون برنامه هفتم توسعه، آموزش و پرورش مکلف شده است با برنامه‌ریزی و ارتقای کیفیت آموزشی، سالانه «نیم نمره» میانگین نمرات دانش‌آموزان را بالا ببرد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌های تک‌رقمی حدود ۳ هزارم دانش‌آموزان را دربرمی‌گیرد؛ قطعا مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند

محمدمهدی کاظمی در نشست خبری تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی با بیان اینکه ارزیابی ملی را آغاز کردیم گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ و اوایل سال ۱۴۰۳ برنامه ارزیابی دستاوردها را برگزار کردیم که درگام اول نتایج تبیین شد تا به مدارس اعلام شود.

پایین بودن نمرات امتحانات نهایی سال گذشته دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه دوره توانمند سازی معلمان در چهار درس برگزار و انجام شده است افزود: سال گذشته امتحانات نهایی با شیوه متفاوتی برگزار شد و به همین دلیل نمرات دانش آموزان پایین آمد که در این راستا نظارت بالینی صورت گرفت که می تواند به ارتقای کیفیت نظام آموزشی کمک کند.

کاظمی با بیان اینکه در این راستا ۶۸۰۰ نظارت بالینی انجام شد ادامه داد: به ویژه برای دروس امتحان نهایی دوره‌های توانمند سازی در استانها برنامه‌ریزی شده است.

برگزاری امتحانات شبه‌نهایی در سال ۱۴۰۳ برای آشنایی دانش‌آموزان با ضعف‌ و قوت‌های خود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح الگوی سوالات استاندارد امسال به دانش آموزان و معلمان ابلاغ شد که این طرح برای دانش آموزان موثر بود. همچنین برگزاری امتحانات شبه نهایی گام دیگری بود که در سال ۱۴۰۳ قبل از امتحانات نهایی برگزار شد که با این کار دانش آموزان با سوالات امتحانات نهایی و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شدند.

کاظمی بیان کرد: طرحی با عنوان همیارمعلم در ۷۰ درصد مدارس اجراشده و در این طرح دانش آموزان در امر آموزش مشارکت کردند؛ تلاش کردیم این طرح را برای سال تحصیلی جدید در همه مدارس برگزار کنیم.

قطعا مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند

کاظمی در ادامه با تاکید بر اینکه قطعا مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند گفت: دومین سالی است که ارزشیابی و برگزاری امتحانات نهایی با مصوبه جدید انجام می‌شود لذا نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم. این مصوبه به ارتقا سطح یادگیری دانش آموزان کمک می‌کند و قطعا به یادگیری دانشجویان در دانشگاه نیز کمک می‌کند. ما با اجرای این مصوبه می‌توانیم از حافظه محوری فاصله بگیریم و به سمت کسب دانش عمیق تر پیش رویم.

رتبه‌های تک‌رقمی حدود ۳ هزارم دانش‌آموزان را دربرمی‌گیرد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌های تک‌رقمی حدود ۳ هزارم دانش آموزان ما است گفت: اگر رتبه‌های زیر هزار نفر را در نظر بگیریم باز هم  ۷۸ هزارم دانش‌آموزان می‌شود.

کاظمی ادامه داد: در استعدادهای برتر حدود ۲ درصد دانش‌آموزان را شناسایی کردیم که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند. وقتی استعدادهای برتر را جدا و بهترین‌ها را انتخاب و یکبار در سنجش شرکت و رقابت کردند و بین آنها بهترین‌ها انتخاب شدند لذا اگر نتایج کنکور به گونه‌ای متفاوت از این سنجش باشد، در واقع آن سنجش دچار اشکال بوده است.

وی در ادامه این نشست افزود: کاهش کمیت در سهم رشته علوم انسانی و افزایش کیفیت در این رشته به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد. درصد قبولی در پایه دوازدهم بیش از دیگر رشته‌هاست.

۲ درصد دانش آموزان به عنوان استعدادهای برتر شناسایی شده‌اند

کاظمی با بیان اینکه ۴۰ رتبه‌ تک رقمی در آزمون سراسری وجود دارد که تعداد کمی از دانش آموزان را شامل می‌شود گفت: ۲ درصد دانش آموزان به عنوان استعدادهای برتر شناسایی شده‌اند که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند که این افراد در کنکور شرکت کردند و انتخاب شده‌اند.

کاظمی با بیان اینکه میانگین نمرات عملکرد دانش آموزان در امتحان نهایی بررسی می‌شود ادامه داد: نمره سالانه و عملکرد دانش آموزان در یادگیری متفاوت است.

وی در ادامه نیز اظهار کرد: نمره سالانه دانش آموزان با نمره امتحانات نهایی حداقل ۲ نمره رشد دارد که البته باید برنامه ریزی و تلاش برای بهبود نمرات صورت گیرد.

توجه به هوش مصنوعی روی میز آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست با بیان اینکه توجه به هوش مصنوعی در برنامه وزیر آموزش و پرورش وجود دارد گفت: تفاهم نامه‌ای را با مشارکت وزارت ارتباطات با عنوان ایران دیجیتال منعقد کردیم.

وی در ادامه گفت: اولا ۵۰۰۰ هزار معلم دوره اول متوسطه که در درس کار و فناوری بودند، آموزش اینترنت اشیاء را دیدند. در همین راستا ۱۵ هزار معلم آموزش ساخت بازی‌های دیجیتال را دیدند. در سال تحصیلی که در پایانش هستیم ۱۰۰۰ دبیرستان دوره اول متوسطه کارگاه رایانه‌شان تجهیز شد. ما اگر بخواهیم که تولید کننده باشیم باید از سنین پایین و در طراحی این کار را انجام دهیم‌؛ این امر در برنامه ارائه شده وزیر آموزش و پرورش به مجلس هم وجود داشت.

تنوع مدارس کاهش می‌یابد

کاظمی ادامه داد: مسئله تنوع مدارس به طور جدی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و سعی داریم تا تنوع مدارس را کاهش داده و  اجازه توسعه در این حوزه را ندادیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست با تاکید بر پرهیز از محفوظات در ساختار آموزشی کشور و  تاکید بر مهارت آموزی اضافه کرد: با توجه به برگزاری سنجش‌های ارزیابی که بر کیفیت بخشی آموزشی تاکید دارد، امیدوارم با تمرکز بر توانمندسازی، طبق برنامه هفتم سالانه میانگین نمرات، نیم نمره ارتقا‌ یابد تا مجموع معدل دانش‌آموزان هر ساله افزایش یابد که درصددیم در طول برنامه هفتم این مهم را محقق کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار