‌وزیر آموزش و پرورش در نشست با روسای مناطق شهر تهران تاکید کرد:

آموزش و پرورش را از سیاست‌زدگی دور کنیم

نباید مدیران مدرسه را با سلایق شخصی تغییر داد/‌ برنامه‌های درسی با نیاز روز، کیلومترها فاصله دارد

تهران (پانا) - ‌وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید آموزش و پرورش را از سیاست‌زدگی دور کرد گفت‌ پیاده‌سازی سند تحول بنیادین با ریل‌گذاری صحیح در برنامه‌های درسی ممکن می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۹۸۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش را از سیاست‌زدگی دور کنیم

‌علیرضا کاظمی در نشست با روسای مناطق شهر تهران در محل وزارتخانه آموزش و پرورش با تشکر و قدردانی از زحمات مناطق بیان کرد: آموزش و پرورش شهر تهران تصویری از آموزش و پرورش ایران است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیران مدارس دغدعه جدی دارم بیان کرد: تاکید می‌کنم که باید مدرسه توسط مدیر اداره شود و کسی نباید در امور جاری دخالت کند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش‌ به جای تغییر مدیران کم‌تجربه، کارهای دیگری چون برگزاری اردوهای آموزشی بگذاریم و مدیران را از چرخه مدیریت حذف نکنیم و بجای آن تجربه‌گردانی کنیم.

کاظمی بیان کرد: بنا داریم آموزش و پرورش را از سیاست‌زدگی دور کنیم و این کار را باید از مدرسه شروع کرد.

وی با تاکید بر اینکه‌ بیشترین شاخص‌های صلاحیت مدیریتی باید در خصایل مدیریتی مدیران مدرسه باشد گفت: نباید مدیران مدرسه را با سلایق شخصی تغییر داد.

وی با اشاره به نقش معلمان در نظام تعلیم و تربیت افزود: معلمان را باید خیلی عزیز دانست و تکریم کرد‌.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قران کریم هم برای اثربخشی شاخص‌هایی دارد، گفت: خداوند شاخصی گذاشته است که به هر میزانی که در کار اخلاص داشته باشید به همان میزان اثربخشی خواهد داشت و شاخص مقبولیت عمل هم همین شاخص‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه وزارت آموزش و پرورش چالش‌های زیادی داریم بیان کرد: وقتی مسایل آموزش و پرورش را بررسی می‌کنیم درمی‌یاببم که این مسائل هزاران جزییات دارد از این رو باید همت کنیم تا با هم‌افزایی به رفع آن‌ها کمک کنیم.

کاظمی با طرح سوالی مبنی بر چرایی ناکارامدی نظام آموزش و پرورش گفت: بکارگیری مدیران کم‌تجربه و بی‌تجربه و فاقد صلاحیت‌های حرفه‌ای یکی از مهمترین دلایل آن است. تقریبا هیچ برنامه‌ای برای توانمندسازی این مدیران طراحی نشده و البته باید گفت ثبات مدیریت هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: فرایندهای غیرکارشناسی و شتاب‌زده، ناکارامدی در ماموریت، محصول و تربیت از دیگر عوامل ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت هستند.

کاظمی دلایل دیگری برای ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت ‌برشمرد و گفت: مشکل در طراحی، معماری نظام آموزشی و برنامه درسی درون مدرسه است. برنامه‌های درسی با نیاز روز؛ کیلومترها فاصله دارد. با فضای مدرسه فاصله دارد. لذا هر آنچه که بودجه و نیروی انسانی ‌در مدرسه تزریق کنیم نتیجه‌ای ندارد مادامی که ریل اصلی تغییر کند. باید سیستم نظام آموزشی را با رویکرد تطبیقی و پژوهشی به‌روز‌رسانی کنیم.

وی افزود: علم روز دنیا مانند هوش مصنوعی، متاورس و ارزش افزوده در برنامه‌های درسی دیده نمی‌شود و باید در این زمینه اقدامی ملی انجام و برنامه‌های درسی را بروز‌‌رسانی کرد.

وی در‌خصوص ضرورت به‌روز‌رسانی برنامه‌های درسی تاکید کرد: هیچ وزیری با هیچ بودجه و منابع انسانی و... نمی‌تواند سند تحول بنیادین را پیاده‌سازی کند مگر آنکه روی برنامه درسی مدارس کار کند.

‌در ابتدای جلسه علیرضا کریمیان، ‌مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، گزارشی درباره تدابیر اندیشیده شده در‌خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ارائه داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار