رئیس سابق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

«علیرضا کاظمی» ‌وزیر موفقی خواهد بود؛ وزیر پیشنهادی بر موضوعات کلان و خرد آموزشی و تربیتی اشراف‌ دارد

تهران (پانا) - رئیس سابق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ‌ضمن مرور چالش‌های آموزش و پرورش ما در دوران معاصر و تجارت وزیر پیشنهادی تاکید کرد که علیرضا کاظمی وزیر موفقی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
«علیرضا کاظمی» ‌وزیر موفقی خواهد بود؛ وزیر پیشنهادی بر موضوعات کلان و خرد آموزشی و تربیتی اشراف‌ دارد

فرهاد کریمی‌ در گفت‌و‌گو با ‌پانا درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: «‌یکی از مهم‌ترین‌ شاخص‌هایی که باید در مورد وزیر آموزش و پرورش صدق کند، اشراف او به مسائل اصلی تعلیم و تربیت، کلاس درس و موضوعات کلان و خرد آموزشی و تربیتی است؛ وزیر باید با ویژگی‌های کار معلمی، مدیریت مدرسه و همچنین برنامه‌ریزی و اجرا در سطح آموزش و پرورش منطقه، اداره کل و وزارت آشنا باشد و دردآشنای این زمینه‌ها باشد، در این صورت می‌تواند به طرز صحیح به فرایند تصمیم‌سازی‌، تصمیم‌گیری‌‌، اجرا و نیز نظارت بر اجرا ورود کند و در جهت حل مشکلات‌، به‌ویژه مسائل سطح مدرسه‌، بهترین‌ تصمیم‌ها را بگیرد.»

کریمی تصریح کرد: «‌علیرضا کاظمی با توجه به اینکه با معلمی کار خود را شروع کرده و همه مراتب کار در آموزش و پرورش‌، از سطح کلاس درس و مدرسه و منطقه تا اداره کل و معاونت وزارت و سرپرستی وزارت را طی کرده‌، با اشراف و دانش بیشتری می‌تواند در‌خصوص امور مختلف آموزش و پرورش تصمیم بگیرد و این آگاهی‌، ویژگی مهمی است که یک وزیر آموزش و پرورش باید داشته باشد و این خصوصیت درمورد علیرضا کاظمی نیز صدق می‌کند و امیدواریم با رأی‌ بالایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌دهند و پشتوانه قوی‌ای که به دست خواهد آورد؛ شاهد حضور توانمند او به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش باشیم و تصمیمات مهم و مؤثری را در وزارت آموزش و پرورش اتخاذ کنند.»

چالش‌های آموزش و پرورش

‌عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های موجود در آموزش و پرورش اظهار کرد: «‌آموزش و پرورش ما در دوران معاصر با چالش‌های جدی رو‌به‌رو است که مقام معظم رهبری نیز در چند سال اخیر به آن‌ها اشاره فرموده‌اند و از این نظر، انتخاب وزیر در این شرایط بسیار مهم و تعیین‌کننده است؛ از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به اولویت‌دار نبودن آموزش و پرورش و نگاه مصرفی به آن اشاره کرد، علاوه بر این بحران کمبود معلم و وضعیت دانش‌آموزان از نظر آسیب‌های اجتماعی و بی‌انگیزگی نسبت به تحصیل و کمبود جدی فضای آموزشی استاندارد و کاهش تاثیرگذاری آموزش و پرورش در ارتقای سرمایه اجتماعی و فرهنگی نیز از سایر مشکلات قابل ذکر هستند؛ همچنین ما با کاهش معنی‌دار سرانه آموزشی مدارس و بودجه دستگاه تعلیم و تربیت در چند سال اخیر مواجه بوده‌ایم که تاثیرات بدی بر آینده کشور خواهد داشت؛ تضعیف مدارس دولتی و بدتر شدن شاخص‌های عدالت و کیفیت آموزشی و مخاطره سلامت روانی معلمان و دانش‌آموزان و کاهش سن آسیب‌های اجتماعی نیز قابل توجه و مورد تاکید هستند. از سوی دیگر لازم است نسبت به فعالیت‌های مدارس غیردولتی نظارت بیشتری صورت گیرد و از تعدد عنوان و خصوصیات مدارس کاسته شود؛ همه این موضوعات، مواردی هستند که آموزش و پرورش امروز ما با آن دست به گریبان است و باید نسبت به این موضوعات توجه بیشتری صورت گیرد و طبیعتاً دنیایی از کار و تلاش سخت به استقبال وزیر خواهد آمد.»

تجارب عملیاتی علیرضا کاظمی در حوزه امور تربیتی و فرهنگی، قطعا پشتوانه‌ای برای تحول در زمینه پرورشی خواهد شد

وی ادامه داد: «‌مقوله تربیت معلم و کتاب‌های درسی نیز در آموزش و پرورش بسیار مهم است؛ نباید برنامه‌ درسی را فقط به کتاب‌های درسی محدود کنیم و نیز بعد پرورشی در برنامه درسی غایب باشد و برنامه درسی ژنریک برای کل کشور تهیه و اجرا شود. این طرز تفکر باعث می‌شود که آموزش و پرورش نتواند به اهداف جدی خود برسد. نیز بحث تربیت معلم و حفظ استانداردهای معلمی و ارتقای آن و تربیت معلم با‌کیفیت باید مورد توجه باشد؛ با نگرش به این موارد، شناختی که ‌آقای کاظمی از وضعیت آموزش و پرورش دارد، به‌خصوص تجارب عملیاتی وی در حوزه امور تربیتی و فرهنگی، قطعا پشتوانه‌ای برای تحول در زمینه پرورشی و تحقق چرخش‌های اساسی در این حوزه محسوب می‌شود‌، زیرا وی حدود چهار سال معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بوده است. تجارب دیگر وی به ویژه در زمان حضور در ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری که به عنوان قائم مقام فعالیت داشتند می‌تواند به او در تصمیم‌گیری‌های مهم در حوزه آسیب‌های آموزش و پرورش و تدوین استراتژی‌های موفق در مراقبت از شیوع آسیب‌های اجتماعی کمک کند.»

کریمی عنوان کرد: «با شناختی که از علیرضا کاظمی دارم، به‌خصوص تجارب دوران سرپرستی ایشان در دولت سیزدهم، ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان در مدیریت وزارت آموزش و پرورش، معتقدم وزیر موفقی خواهند بود. البته شایسته است در تهیه برنامه وزارت خود و طرح کلان و نقشه بزرگ تحولات آموزشی و تربیتی و نیز طرح کلی تعاملات وزارت متبوع با خانواده‌ها و سایر دستگاه‌ها و انتخاب همکاران، معاونین و مدیران کل‌ استان‌ها و... به مواردی از جمله اولویت‌دار کردن برنامه آموزش و پرورش نزد قوای سه‌گانه و رشد معنی‌دار و حتی دو برابری بودجه سال ۱۴۰۴، اجرای هوشمند مفاد اسناد بالادستی، حفظ جایگاه و شأن تربیتی و فرهنگی دستگاه تعلیم و تربیت کشور، بهره‌گیری از مشارکت و ظرفیت فکری و شناختی معلمان عزیز و آحاد کشور در تحقق هدف‌های متعالی تعلیم و تربیت‌، تاکید بر طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی شواهد محور، رفع محرومیت آموزشی مناطق دورافتاده و ایفای درست کارکرد‌های مؤثر تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش و ...توجه کنند.‌»

خبرنگار : کیمیا قارلقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار