دارنده مدال طلای المپیاد زیست‌شناسی در گفت‌وگو با پانا:

طرح «مشاور جوان» باعث ایجاد احساس مفید بودن در نخبگان المپیادی می‌شود

تهران (پانا) - دارنده مدال طلای المپیاد زیست‌شناسی گفت طرح "مشاور جوان" زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا المپیادی‌ها متوجه شوند که در جامعه موثر هستند و در فعالیت‌های مفید به کار گرفته می‌شوند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح «مشاور جوان» باعث ایجاد احساس مفید بودن در نخبگان المپیادی می‌شود

محمد‌مهدی علی‌اصغری که در سال 1400 از مدال‌آوران طلای المپیاد زیست بود، حالا دانشجوی سال سوم رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران است. محمدمهدی علی‌اصغری در گفت‌وگو با پانا درباره حضور خود در المپیاد  گفت: «اکثر دانش‌آموزانی که در المپیاد شرکت می‌کنند، به این دلیل به المپیاد جذب شده‌اند که به یک درس علاقه‌مند هستند و می‌خواهند به صورت تخصصی مطالبی را در حوزه مورد علاقه‌ خود بیاموزند. این مسئله برای آن‌ها لذت‌بخش است. بنابرابن قطعا علت جذب دانش‌آموزان به المپیاد زیست نیز علاقه به کسب علم و آموختن هر چه بیشتر درس زیست است.»

وی ادامه داد: «در ادامه مسیر به واسطه علاقه و لذتی که از کسب این دانش به سراغ وی می‌آید، انگیزه‌ای در او پدیدار می‌شود که باعث تلاش مضاعف برای رسیدن به هدف می‌شود. برای من هم شروع المپیاد زیست‌شناسی به همین صورت بود و به صورت تقریبی از یک سال قبل یعنی پایه نهم متوسطه اول مطالعه برای المپیاد را آغاز کردم. به واسطه علاقه‌ای که به درس زیست و المپیاد پیدا کردم، مسیر خود را ادامه دادم و مدال طلای کشوری را کسب کردم.»

علی‌اصغری گفت: «پس از کسب مدال طلای المپیاد کشوری زیست‌شناسی در زمستان همان سال به اردوی انتخابی جهانی المپیاد رفتیم و پس از آن تیم المپیاد جهانی زیست‌شناسی مشخص شد. با توجه به اینکه من در پایه دهم موفق به کسب مدال طلای المپیاد کشوری بودم این امکان برای من فراهم بود تا سال بعد از آن نیز به صورت مستقیم در اردوی انتخابی شرکت کنم اما سال پس از آن را به صورت جهشی خوانده و وارد دانشگاه شدم.»

علی‌اصغری در ادامه درباره طرح باشگاه دانش‌پژوهان جوان تحت عنوان  "مشاور جوان"، افزود: «طرح "مشاور جوان" باشگاه دانش‌پژوهان جوان، فوایدی دو طرفه برای مسئولین و المپیادی‌ها دارد. اگر دانش‌آموزان نخبه المپیادی در چنین جایگاهی در کنار مسئولین قرار بگیرند، به واسطه پیش‌زمینه ذهنی و توانایی تحلیلی بالایی که به‌ واسطه ساختار تحلیلی المپیاد دارند، می‌توانند برای تحلیل مسائل بسیار کاوشگرانه مشکلات را بررسی و بسیار راحت‌تر و موشکافانه‌تر راه‌حل را جست‌وجو کنند.»

مدال‌آور طلای المپیاد زیست‌شناسی در ادامه افزود: «از طرفی این حضور برای خود آنان نیز مفید و دارای مزیت است. نخبگان المپیادی علاوه بر کمکی که به مسئولین می‌کنند، می‌توانند تجربه خوبی به واسطه قرار گرفتن در این موقعیت نیز کسب کنند. همچنین این عمل باعث ایجاد احساس مفید بودن در نخبگان المپیادی می‌شود. بسیار از اوقات دانش‌آموزان نخبه المپیادی و دانش‌پژوهان احساس می‌کنند که آن طور که شایسته است، از پتانسیل‌های خود استفاده نکرده‌اند. اما طرح "مشاور جوان" زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا المپیادی‌ها متوجه شوند که در جامعه موثر هستند و در فعالیت‌های مفید به کار گرفته می‌شوند.»

در طرح مشاور جوان باشگاه دانش‌پژوهان جوان قرار است در کنار صنایع مختلف، اعضای هیئت دولت و مسئولان آموزش و پرورش یک نخبه المپیادی قرار گیرد تا هم به آن مجموعه کمک کرده و هم خود کسب تجربه کنند.

خبرنگار : آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار