روایت برخی از مهم‌ترین دستاوردهای ۱۶ ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش از زبان رضامراد صحرایی

۱۶ ماه پیش وقتی می‌خواستم رای اعتماد بگیرم به من می‌گفتند زیر مصوبه کنکور بزن و به راحتی وزیر شو! گفتم حتی اگر وزیر نشوم در دوره سرپرستی این مصوبه را اجرا می‌کنم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بخشی از مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه در ۱۶ ماه اخیر و در دولت شهید جمهور را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
روایت برخی از مهم‌ترین دستاوردهای ۱۶ ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش از زبان رضامراد صحرایی

وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه اولین دوره توانمندسازی معلمان جدیدالاستخدام استثنایی در اردوگاه شهید باهنر با بیان اینکه جمع معلمان جمع عاشقان است و اگر کسی عاشق نباشد معلم نمی‌شود، اظهار کرد: پیوند معلمی و عاشقی، پیوندی است به درازای تاریخ. هرجا معلمی، آموزگاری و پروردگاری کرده است، راز و ریشه این رفتارش عاشقی او بوده است. معلمی اگر با این عشق درونی همراه نباشد، اثری به کلام معلمی نمی‌دهد. اگر می‌خواهید راز اثرگذاری کلام و رفتار معلمان خود را درک کنید، آن راز از عشق اوست و این راز جاودان معلمان تاریخ بوده است. 

صحرایی با بیان اینکه از بین این همه، ما معلمان حتما انتخاب شده هستیم که معلم شده‌ایم، گفت: در جامعه عاشقانه معلمی، شما معلمان مدارس استثنایی حتما برگزیده‌تر هستید؛ چون معلم فرشتگانی زمینی هستید که وجود آن‌ها در هر خانه‌ای مایه رحمت و برکت است. از این بابت خداراشکر می‌کنم که من هم در این لحظه به جمع شما پیوستم تا در جایی که شما نفس می‌کشید، نفس بکشم.

وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم و رئیس محترم و مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی، افزود: خیلی وقت‌ها این دوره‌ها به خاطر سختی و هزینه برگزار نمی‌شود و مدیران از برگزاری آن‌ها صرف‌نظر می‌کنند، اما امروز همکاران عزیز ما در آموزش و پرورش استثنایی این محفل را تشکیل داده‌اند. شکل گرفتن محفل علمی به مراتب اهمیت بیشتری از کلاس‌ها، شیوه‌ها و کتاب‌های سنتی دارد. چند روزی که اینجا در باب این موضوع مهم به گفت‌وگو می‌نشینید و تجربیاتی که کسب می‌کنید، اهمیت آن بسیار بیشتر از چیزهایی است که در کلاس درس می‌آموزید.

صحرایی تاکید کرد: دانشگاه‌ها به ما علم می‌آموزند، ولی دانشگاه کسی را معلم نمی‌کند الا دانشگاه تربیت معلم. عالمی یک چیز است ولی معلم یک چیز دیگر. بسیار بسیارند عالمانی که معلم نیستند ولی معلم حتما عالم است. بنابراین معلمی شرافتی به مراتب بالاتر از عالم است. ان معلم الخیر، همه معلمان سرزمین ما همگی معلم خیر هستند ولی شما معلمان دانش‌‌آموزان استثنایی مقام بالاتری دارید. هیچ موجودی در کره زمین به اندازی معلم قداست و شرافت ندارد. قدر این را بدانید. دانستن قدر این جایگاه، اصلی‌ترین نیاز شما برای تداوم و بانشاط‌سازی و دوری از فرسودگی شغلی است. بسیاری از کارمندان دستگاه‌های دولتی و خصوصی در دهه سوم کارشان دچار رکود و فرسودگی شغلی می‌شوند، اگرچه این امر فراگیر است و یک چالش شناخته می‌شود اما گروهی که کمتر از بقیه فرسودگی شغلی می‌گیرند معلمان هستند و در این میان معلمانی که اصلا فرسودگی شغلی نمی‌گیرند، پروردگاران استثنایی هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این دوره یک دوره شکوهمند به ویژه در حوزه جذب معلم برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی بود، گفت: من وقتی که ابتهاج درونی مدیرانی سازمان را می‌بینم و گفت‌وگوهای آن‌ها را با معلمان، غبطه می‌خورم. هیچ‌گاه در طول این ۳۰ سال سابقه به هیچ‌ شغلی غبطه نخوردم چون معلم بودم، ولی به مربیان مدارس استثنایی غبطه خورده‌ام. شما ظهرگان درخشان این جامعه هستید.

صحرایی با بیان اینکه امید داریم بالاترین رأی به وزیر آموزش و پرورش داده شود، به برخی از دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت شهید جمهور اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش هیچ کشوری، جایی است که آینده آن کشور را ترسیم می‌کند. اینکه رهبری فرمودند معلم معمار آینده کشور است به معنای این است که شما امروز آینده را ترسیم می‌کنید و می‌سازید. اهمیت معلم از این باب است که آینده را که معمولا دیده نمی‌شود، می‌بینند و می‌سازند. بنابراین توجه به جامعه تعلیم و تربیت از وظایف مهم حکمرانان است. دولتمرد خوب کسی است که خود را صرف آینده کند و راهی ندارد جز از طریق مدرسه. 

صحرایی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور، مسایل اجتماعی و فرهنگی در درون مدرسه سازمان داده می‌شوند، افزود: تحول از پا شروع نمی‌شود، سر، جای تحول است. تفاوت مدیران در دو چیز است؛ اولویت‌ها و پیشفرض‌‌ها. اگر مدیری، اولویت‌اش آینده باشد نگاهش به آموزش و پرورش است. مدیری که برای آینده کار می‌کند قدرش در آینده شناخته می‌شود. 

وی گفت: امروز در حالی دولت سیزدهم به پایان می‌رسد که آموزش و پرورش آن شکوهمند است. ۳۰ درصد کل معلمان کشور یعنی یک جذب گسترده در این دولت اتفاق افتاد. ۷۰ درصد کل ردیف‌های استخدامی در این دولت به آموزش و پرورش اختصاصی پیدا کرده است. ما فقط در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰ هزار نفر را جذب کرده‌ایم. کیفیت این معلمان تضمین‌کننده آینده خوب برای کشور است. دانشگاه فرهنگیان امروز به دانشگاه مطرح کشور تبدیل شده و دانشگاه‌های برتر کشور پشت در اتفاق رییس دانشگاه فرهنگیان منتظرند برای جذب دانش‌‌آموزان برترشان، برای تفاهم با دانشگاه فرهنگیان. 

وزیر آموزش و پرورش دولت شهید جمهور با تاکید بر اینکه قد هیچ کشوری بلندتر از قد معلمانش نیست، گفت: یقین دارم وزیر بعد از من با اعتقادی بیشتر از من این‌ها را دنبال می‌کند. او وزیر دانشگاه فرهنگیانی است. رتبه‌بندی معلمان توقع ۱۰ ساله معلمان بود و قول رییس‌جمهور شهید که اجرا کردیم. اکنون ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌بندی است. آینده قضاوت می‌کند که اجرا نمی‌کردیم بهتر بود یا این‌که اجرا کنیم و نقدها را بشنویم. بسیاری از کارهای مهم را که انجام نمی‌دهیم از ترس جزییات‌شان است، ولی مدیران جوان آموزش و پرورش شجاعت کردند و این کار را انجام دادند. قضاوت زمان یک ویژگی ممتاز دارد و وقتی زمان می‌گذرد جزییات از بین می‌رود. در آینده قضاوت این است که دولت شهید جمهور مطالبه رتبه‌بندی معلمان را اجرا کرد. دولتمردان به خوبی اهمیت این کار را می‌دانند.

صحرایی گفت: کار مهم دیگر سند تحول بنیادین بود، امروز برای آخرین بار این سند را در این جمع به دست می‌گیرم. دانش‌‌آموز وطن‌دوست و معتقد و مومن، کودکی که می‌خواهد رابطه با خدا و خود و خلق را از کودکی شکل دهد، اهداف این سند است. این سند افتخار جمهوری اسلامی ایران است. انقلاب ما تجلی‌اش در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است. افتخار ما این است که دوبار مورد تشویق رهبر انقلاب قرار گرفتیم چون بر سند تمرکز کردیم. از روز نخست گفتیم آموزش و پرورش جای سیاسی‌کاری نیست. برای سند تحول، نقشه‌ای تهیه شده است که مسیر ۱۰ سال آینده را مشخص کرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و قانون است؛ خوشحالم که وقتی همکار نجیب ما در مجلس این نقشه را در دست گرفت، گفت این نقشه را اجرا می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیام سند این است که تحول از مدرسه و با معلم و مدیر محقق می‌شود. سند همه دولتمردان را به این اصل فرامی‌خواند که آموزش و پرورش و مدرسه، زیرساخت سرافرازی کشور است. خوشبختانه در این دوره بر سند تمرکز کرده، نقشه را نوشتیم، شاخص‌ها و تقسیم کار آن را در برنامه هفتم نوشتیم. سند تحول، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است نه وزارت آموزش و پرورش. برای اجرای آن همه تکلیف دارند و ما باید مطالبه‌گر اجرای این سند باشیم. من وزیری بودم که مطالبه کردم. اگر سرافرازی کشور را می‌خواهید سرافرازی کشور در آموزش و پرورش پایه‌گذاری می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید چقدر در ساختار آینده کشور نقش دارید به مدرسه بازگردید. این پیام نقشه راه سند تحول و ماده واحده آن و برنامه هفتم توسعه برای تقسیم کار ملی برای توجه آموزش و پرورش است. 

وی بیان کرد: در این دولت، «به مدرسه برگردیم» به یک گفتمان تولید شد. رییس جمهور محترم به این تاکید دارد.

صحرایی ادامه داد: در امور پرورشی، ورزشی، در مدرسه‌سازی دستاورد داشتیم. در این دوره، مدرسه‌سازی به یک نهضت تبدیل شد. ایران کارگاه مدرسه‌سازی شد. روزی ۸ مدرسه و مجموعا حدود ۴ میلیون مترمربع فضای آموزشی ساخته شد. مدرسه و فضای آموزشی معلم سوم بچه‌هاست. هرچه باشکوه‌تر و شادمانه‌تر باشد، هویت در آن متجلی باشد، یادگیری در آن آسانتر و دلنشین‌تر است. در این دور باشگاه دانش‌پژوهان جوان احیا شد و ۷۰ مدال کسب کردیم. تیزهوشان مدارس ما آینده‌سازان این کشور هستند. سمپاد احیا شد. سازمان توتک تاسیس شد و جامعه آموزش و پرورش که تا قبل از آن ۱۶ میلیون نفر بود اکنون ۲۴ میلیون شده است و ما برنامه ویژه برای کودکان داریم. 

صحرایی تاکید کرد: پیام ما در آموزش و پرورش به دولت و مجلس یک جمله بوده است؛ آن را به دست گرفته، باید فعالانه به پیشواز آینده برویم نه منفعلانه. یعنی اگر می‌خواهید آسیب‌های اجتماعی را درست کنید راه آن نه در شهرداری و وزارت کشور و دستگاه‌های دیگر بلکه در مدرسه است و هزینه آسیب‌ناپذیر کردن کودکان به مراتب کمتر از مقابله با آسیب است. راه اشتغال و رفع بیکاری در مدرسه است نه وزارت کار. بنابراین معلمان ما بکوشند در آموزش و پرورش که حرکتی رو به پیش برای آمدن به صدر داشته، آن را ادامه دهند و اگر در صدر آمد حتما آینده کشور شکوفا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مسیر دشوار است و یکی از دشواری‌ها برای نمونه غول کنکور بود، گفت: سند تحول برای تربیت تمام ساحتی کودکان است ولی کنکور تمام اینها را به چالش کشیده است. برخی از این موسسات از کودکان ما، برای آینده دانش‌‌آموز جذب می‌کنند، تست‌زنی در دوره ابتدایی هم ورود کرد. دو دولت و دو مجلس قانون حذف کنکور را نوشتند ولی اجرا نشد. ما در این دوره سعی کردیم همانند شهیدان آینده‌نگرانه، خویشتن را فدای اهداف کنیم. امروز غول کنکور در چراغ جادو شده و ۶۰ درصد نمره بچه‌ها از عملکرد آنها در متوسطه شکل می‌گیرد. دانش‌آموزان بردباری، تفکر، تعقل، استدلال و ... را در این سند می‌آموزند. ۱۱ استان ما از صندلی‌های برتر دانشگاه رفته رفته محروم می‌شدند، دانشگاه‌های ما از دانش‌آموزان برتر مناطق محروم تهی شده بود، اما اکنون قضیه متفاوت شده است. اکنون دیگر نگران کمبود پزشک در مناطق محروم نخواهیم بود. کنکور کل این فرآیند را تحت تاثیر قرار داده بود

وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۳۵۰ دانش‌‌آموز در سراسر کشور امتحان داشتند و خواب را از خودمان گرفتیم. امروز کار تمام شد و دانش‌‌آموزان می‌دانند که آینده آن‌ها در گرو شنیدن حرف معلمان‌شان است، کتاب و درس و مدرسه و معلم مرجعیت دارد. ما به جنگ مافیای ۱۰۰ هزار میلیاردی رفتیم با دست خالی. ۱۶ ماه پیش وقتی می‌خواستم رای اعتماد بگیرم به من می‌گفتند زیر مصوبه کنکور بزن و به راحتی وزیر شو! گفتم حتی اگر وزیر نشوم در دوره سرپرستی این مصوبه را اجرا می‌کنم. مخالفان دو دسته بودند؛ دسته‌ای از سر دلسوزی، گروه دیگری منافع‌شان به خطر افتاد. این گروه برای هر مدیری که بخواهد تحول ایجاد کند، چالش ایجاد می‌کند.

صحرایی در ادامه اضافه کرد: کارهای بزرگ نقدهای بزرگ‌تر به دنبال دارند. ما باید تصمیم بگیریم که کار بزرگ را انجام دهیم و نقدها را هم بشنویم و پاسخ بدهیموزیر آموزش و پرورش دولت شهید جمهور گفت: در پایان یکبار دیگر به شما همکاران عزیز جوان از صمیم قلب تبریک می‌گویم. راهی که آمده‌اید راه عاقبت به خیری است. حقوق معلمی کم اما بابرکت است، این جمله مشترک تمام سینه‌سوختگان جامعه تعلیم و تربیت است. این شرافت و لباس معلمی برای هرکسی رقم نمی‌خورد. ۲ هزار رسته شغلی وجود دارد، هر کدام با سنگ و فلز و برخی با جواهرات و برخی کامپیوتر و ... سروکار دارند، تنها کسی که کار پروردگار می‌کند معلم است. با تمام وجود به یکایک معلمان کشورم عشق ورزیده و به آن‌ها تعظیم میکنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار