سیدرضا حسینی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

«باشگاه دانش‌پژوهان جوان» از ادغام و انزوا تا احیا و استقلال

شناسایی استعدادهای مناطق محروم در دستورکار باشگاه/ وضعیت مالی المپیادی‌ها بهبود می‌یابد

تهران (پانا) - رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان فراز و نشیب‌های این باشگاه از زمان تزلزل و انزوا تا اقتدار و استقلال را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
«باشگاه دانش‌پژوهان جوان» از ادغام و انزوا تا احیا و استقلال

سیدرضا حسینی ‌در گفت‌وگو با پانا به تحولات باشگاه دانش‌پژوهان جوان اشاره کرد و گفت: «‌سال ۱۳۸۹ باشگاه دانش‌پژوهان را با سازمان سمپاد ادغام کردند و تزلزل رتبه نیز به مرکز دادند و این بزرگترین ضربه‌ای بود که به باشگاه وارد شد. این ضربه باعث شد که در دهه ۹۰ بدترین اتفاقات برای ما رقم بخورد و یکی از این ضربه‌ها گرفتن ساختمانی بود که خود وزیر به ما اهدا کرده بود، برای خود باشگاه ساخته شده بود؛ آن را به مدارس اهدا کردند و آن فضای استقلالی ما از بین رفت. ما در المپیاد جهانی اُفت کردیم. از سوی ‌مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) نیز تذکر گرفتیم. ‌‌ما در سال ۱۳۹۸ مجموعا ۳ مدال طلای المپیاد جهانی داشتیم، سال ۹۹ این روند بهبود یافت و به ۶ تا ۷ ‌مدال ارتقا یافت. تا اینکه سال ۱۴۰۱ احیای باشگاه شروع شد.»

کسب ۲۶ مدال المپیاد از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰

وی ادامه داد: «ما از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، ۲۶ ‌مدال المپیاد جهانی کسب کردیم. باشگاه یک نیروی رسمی هم نداشت. فضای مالی مشخصی نداشت، هیچ محلی هم برای خودش نداشت. اما شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک سازمان مستقلی را ‌بر‌اساس فرمایش حضرت آقا تشکیل داد و اساس‌نامه آن را تصویب ‌و ابلاغ کرد‌.»

حسینی اضافه کرد: «با کوهی از مشکلات شروع کردیم، با همه سختی‌هایی که بود از خود المپیادی‌ها کمک گرفتیم که وارد میدان شوند.‌ ما چند کار سخت داشتیم. اول باید زیرساخت‌های باشگاه را اصلاح می‌کردیم. ‌اصلا بچه‌ها به ما اعتماد نمی‌کردند. ما نیروی انسانی و بودجه نداشتیم‌ و می‌خواستیم که اهداف‌مان را هم بزرگ‌تر کنیم. خدا کمک کرد، وزارت‌خانه و دولت حمایت کردند، ‌برای اولین بار یک ردیف بودجه مستقل برای باشگاه ایجاد شد. ساختمان ده هزار متری در محله مرزداران تهران برای باشگاه تهیه شد. ‌سازمان نوسازی مدارس، این محل را احیا و کمک کردند تا ‌شرایط ساختمان بهتر شود.»

کسب ۳۰ مدال طلا طی دو سال

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه با بیان اینکه نتایج المپیادها با این مقدمات در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ‌رشد خیلی خوب و جدی را تجربه کرد، گفت: «‌‌ما در این دو سال و نیم ۳۰ ‌طلای المپیاد جهانی کسب کردیم. بچه‌های المپیاد هوش مصنوعی در بلغارستان موفق به حضور در این المپیاد شدند. ‌یکی دو ماه پیش که مدال‌آوران با حضرت آقا دیدار داشتند، ایشان این موضوع را ‌بیان کردند که از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ ما ۲۶ تا مدال طلای المپیاد جهانی داریم و سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ طی دو سال ۳۰ مدال طلا کسب کرده‌ایم؛ یعنی در دو سال عملکردمان از چهار سال قبل بهتر بود، این نشان می‌دهد که یک حرکت علمی خوبی در کشور ایجاد و شروع شده است، البته این کافی نیست و ما باید یک جریان‌سازی علمی در کشور داشته باشیم. ‌جای افتخار داشت که حضرت آقا یک رضایت نسبی در این موضوع بیان فرمودند.»

تلاش برای کسب میزبانی المپیاد هوش مصنوعی 

وی با بیان اینکه تمام این اتفاقات خوب توسط خود نخبه‌ها صورت گرفته است، گفت: «‌‌‌در این دو سال که امکان جذب نیرو نداشتیم، ‌نخبه‌ها خود پای کار آمدند. این نتیجه اعتماد به بچه‌های نخبه است. ‌ما فراتر از المپیاد فکر می‌کنیم. امسال ‌میزبان المپیاد جهانی فیزیک بودیم و تلاش خواهیم کرد تا میزبانی ‌المپیاد هوش مصنوعی را هم به دست بیاوریم.»

ورود نخبگان به صنایع مختلف کشور 

حسینی از رایزنی با صنایع مختلف کشور برای به‌کارگیری نخبگان خبر داد و گفت: «ما سعی داریم که صنایع مختلف بچه‌های المپیادی را درگیر کار کنند، هر عضو هیئت دولت یک مشاور جوان المپیادی در کنار خود داشته باشد. از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم، ‌نخبه‌ها هم یاد بگیرند که چگونه  می‌شود ‌کشور را اداره کرد. همچنین تلاش می‌کنیم ‌‌نقش‌آفرینی‌های بین‌الملی خود‌ را ‌افزایش دهیم و ‌دوره‌های مختلفی را در کشورهای دیگر برگزار کنیم.»

وی گفت: «نهایت تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا بتوانیم از ظرفیت این بچه‌ها استفاده کنیم. همچنین ‌تلاش می‌کنیم که فضای مالی بچه‌ها را به شکلی سامان دهیم که از یک استاد تمام دانشگاه نیز جدی‌تر باشد، حتی خیلی بهتر از استاد تمام دانشگاه نیز بتوانند در باشگاه‌ فعالیت کنند ‌که آیین‌نامه این موضوع نیز تصویب شد‌.»

مدرسه آنلاین المپیاد و شناسایی استعدادهای مناطق محروم

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه «اثرگذاری بین‌المللی ‌ایران»، «استفاده از ظرفیت بچه‌ها بعد از فا‌رغ‌التحصیلی» و «‌شناسایی نخبگان مناطق محروم» سه هدف اصلی و مهم ماست، اضافه کرد: «اکنون طرحی به اسم «مدرسه آنلاین المپیاد» داریم، در این طرح دانش‌آموزان شهرستان‌ها را که در پایه دهم موفق نشدند اما رتبه آن‌ها بین قبول‌نشدگان رتبه‌های خوبی بوده است را شناسایی می‌کنیم و توسط فارغ‌التحصیلان باشگاه ‌آموزش می‌دهیم. یک بخش استعداد‌یابی ما  به این صورت است که ‌یک‌سری فرایندها را غیر از المپیاد ‌در مناطق محروم راه‌اندازی کنیم. در متوسطه اول و ابتدایی یک‌سری مسابقات را خارج از المپیاد راه‌اندازی و در قالب این مسابقات، بچه‌های با‌استعداد را شناسایی کنیم. ‌ما نمی‌خواهیم فقط استعداد‌های المپیاد ریاضی، فیزیک، زیست و شیمی شناسایی شوند. من دانش‌آموزی را دیدم که پایه یازدهم بود و تسلط بسیار خوبی در رباتیک داشت، این دانش‌آموز با‌استعداد است و باید یک جایی در آموزش و پرورش داشته باشد و آن جا، باشگاه است. حتما ساختار چنین چیزی را باید ‌در باشگاه به وجود بیاوریم‌.»

ریزش ۳۶ هزار نفری مخاطبان المپیادها و راهکار نخبگان 

حسینی با بیان اینکه تمام مدال‌‌آوران المپیادها به‌عنوان نخبه برای دریافت تسهیلات به بنیاد ملی نخبگان ‌معرفی می‌شوند، گفت: «بچه‌ها در بازه‌ای که برای المپیاد مطالعه می‌کنند و نمی‌دانند که آیا دارای مدال می‌شوند یا خیر، ‌از معدل مدرسه آن‌ها نیز کم می‌شود؛ زیرا وقت کمتری را صرف خواندن برای دروس امتحانات انجام می‌دهند و اگر در المپیاد هم شرکت کنند و مدال نیاورند، هم معدل‌شان از چیزی که بوده کم می‌شود و هم امتیاز‌های المپیاد را از دست می‌دهند؛ این موضوع خیلی آسیب‌رسان است، به طوری که امسال ما حدود ۳۶ هزار نفر ریزش مخاطب المپیاد داشته‌ایم. بنابراین مستقل از همه مزایا و معایبی که طرح سوابق تحصیلی برای دانش‌آموزان دارد، برای بچه‌های المپیادی، این موضوع آسیب‌زا‌ست.»

وی ادامه داد: «‌‌طرحی به همین منظور آماده شده که به این شکل است؛ ‌ما باید معدل پایه دوازدهم ‌را جایگزین دهم و یازدهم کنیم. در این طرح درخواست کرده‌ایم که بچه‌های دارای مدال نقره و برنز ‌نیز از کنکور معاف شوند و همچنین بچه‌های مدال‌آور طلا را از امتحانات نهایی معاف کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار