رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در افتتاحیه دوره رهداد:

وظیفه و رسالت مهم معلمی فقط در چهارچوب کلاس خلاصه نمی‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در افتتاحیه دوره رهداد در حضور جمعی از معلمان مناطق محروم حضور پیدا کرد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد
وظیفه و رسالت مهم معلمی فقط در چهارچوب کلاس خلاصه نمی‌شود

دوره ملی رهداد، با هدف توانمندسازی معلمان مناطق محروم سراسر کشور، توسط قرارگاه عدالت تربیتی مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش طراحی شده‌ است؛ این دوره با اصلاح انگاره‌های غلط پیرامون محرومیت‌زدایی آموزشی و به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق معلمان مناطق محروم، سعی بر هموار کردن مسیر عدالت‌‌ تربیتی به‌وسیله معلمان این مناطق دارد.

سجاد صدیقی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان، در افتتاحیه‌ این دوره در حضور جمعی از معلمان مناطق محروم سراسر کشور گفت: در مجموعه‌ حرکتِ چندین هزارساله‌ بشریت، آن‌چه خداوند به عنوان «سنتِ حرکت بشر» قرار داده است؛ سنت مبارزه‌ حق علیه باطل است. ما تا کجا باید به این مبارزه ادامه دهیم؟ تا آن‌جا که خداوند تعالی فرموده است: «‌مستضعفین زمین را وارثان زمین قرار می‌دهیم تا مستضعفین بر مستکبرین غلبه پیدا کنند.» این حرکتِ چندین هزارساله‌ انبیا، غلبه ظهور منجی است که این تغییر را به نفع مستضعفین رقم بزند.

‌صدیقی، با اشاره به جایگاه و معنای معلم در این حرکت تاریخی گفت: حرکت را به این معنا بپذیریم که به آن نقطه‌ تحول برسیم؛ آنگاه انتظار از ما معلمان، ادای رسالتی در این قامت است؛ ولی متاسفانه آن‌چه که در فضای فکری جامعه عرفی معلمی وجود دارد بسته به گزاره‌‌های اخلاقی است؛ درحالی‌که بین چنین توصیفی برای معلم با توصیف حقیقی فاصله است. چه باید رخ بدهد؟ باید یک بار دیگر به مفهوم معلمی دقت و برای خودمان تعریف کنیم؛ معلمی را نه در مقیاس مکتب خانه‌ای؛ بلکه باید آن را در مقیاس کنشگریِ غلبه مستضعفین بر مستکبرین تعریف کنیم. باید قد کنشگری خود را در تراز قد انبیا و اولیای الهی در تاریخ قرار دهیم تا بتوانیم سهم خود را در مقیاس کنشگری جهانی انقلاب مستضعفین به رهبری حضرت موعود(عج) ادا کنیم و تصور نکنیم اگر عملکرد خود را در چهارچوب کلاس خلاصه کنیم، وظیفه‌ خود را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان اظهار کرد: برای رسیدن به آن‌چه اعتقاد داریم، پیدا کردن خودِ وجودیِ ما در این سیر و توسعه‌ ظرف خودمان برای قیام موعود و تلاش برای دعوت بر این قیام، یک تکلیف جدی در جامعه‌ معلمی است؛ با این تفاوت که اگر همه‌ مردم و بشریت سختی این مسیر را می‌چشند، جامعه‌ معلمی علاوه بر تحمل سختی‌ها، باید سنگ صبور باشد؛ وقتی آدم برای چیزی که باور دارد همه‌ وجودش را می‌گذارد، نباید تصور کند که می‌خواهد این مسیر را طی کند اما هزینه‌ آن را نپردازد.

این معلم بسیجی گفت: زمانی که امام جمله‌ «معلمی کار انبیاست» را می‌گفت منظور او این بود که معلم نه تنها باید بار خودش را به دوش بکشد بلکه ظرف وجودیش باید آنقدر زیاد باشد که بتواند بار مشکلات جامعه را هم تحمل کند و در این مجاهدت، راست قامت بایستد؛ لذا خواهش می‌کنم از خودمان شروع کنیم آن مفاهیمی که ما از جنس اقامه‌ بالقسطِ توسعه‌ عادلانه و محرومیت‌زدایی بیان می‌کنیم، باید ابتدا در وجود خود ما مثل بذر کاشته شود و رشد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار