روایت رضا مراد صحرایی از آموزش و پرورش در مسیر تحول:

از افزودن ۴ میلیون متر مربع به زیربنای فضای آموزشی آموزش و پرورش تا رسیدن به جذب ۳۲ هزار نفری دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان

تهران (پانا) - رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه آموزش و پرورش را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
از افزودن ۴ میلیون متر مربع به زیربنای فضای آموزشی آموزش و پرورش تا رسیدن به جذب ۳۲ هزار نفری دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان

رضا مراد صحرایی با حضور در برنامه صف اول در خصوص اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه آموزش و پرورش گفت: قدم اول ما در این دولت اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کف مدارس بود؛ در این دولت تلاش کردیم فاصله سند تا صحنه کاهش یابد. در خصوص سند تحول اقدامات زیادی در دهه گذشته و دولت قبل در وزارت آموزش و پرورش انجام شد اما از سند تحول در کف مدرسه خبری نبود؛ یکی از اقدامات ما، ابلاغ دستورالعمل اجرایی سازی سند تحول در مدارس بود.

وی با اشاره به برگزاری رویداد الف‌تا برای معرفی و نشان دادن ظرفیت‌های دستگاه‌ها در اجرای سند تحول گفت: هیچکس باور نمی‌کرد که در وزارت آموزش و پرورش چه اقدامات تحولی صورت گرفته است. در کنار برگزاری رویداد الف تا تلاش کردیم جزئیات سند تحول را هم در برنامه هفتم توسعه بگنجانیم. در برنامه هفتم توسعه، آموزش و پرورش به مثابه امری ملی تلقی شد. در یک کلام در دولت شهید رئیسی ائتلاف ملی برای اعتلای آموزش و پرورش شکل گرفت.

صحرایی با بیان اینکه تربیت شش‌ساحتی مد نظر ماست گفت: سند تحول امروز از کشو و میز مدیران به مدرسه رسیده است. جا دارد از رئیس جمهور شهید یاد کنیم که هم در حکم وزارت بنده و هم در حکم وزیر پیشین بر اجرای سند تحول تاکید کردند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تألیف نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: تمامی شاخص‌های کلان و جزئی اجرای نقشه سند تحول تدوین شده است. این شاخص‌ها وظایف و تکالیف همه دستگاه‌ها را هم مشخص کردند. تحقق سند تحول یک وظیفه ملی و یک دستور کار برای همه دستگاه‌هاست.

وی راه اندازی نظام تربیت معلم را اقدام دوم خود دانست و گفت: مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان را مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت دانستند. عملکرد مرکز ثقل این گونه است که اگر به جلو حرکت کند کل نظام مربوط به خود را به جلو می‌کشد. از جمله اقداماتی که برای تربیت فرهنگیان انجام دادیم برگزاری آزمون کنکور ویژه جذب معلمان در دانشگاه فرهنگیان بود که برای اولین بار صورت گرفت. برای اولین بار هیئت مرکزی جذب هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان شکل گرفت. در ۱۰ سال فعالیت دانشگاه فرهنگیان تنها ۳۰۰ عضو هیئت علمی به دانشگاه فرهنگیان اضافه شده بود در حالی که در دولت شهید رئیسی بیش از هزار عضو هیئت علمی به دانشگاه فرهنگیان اضافه شد.

تأسیس پردیس تربیت مربی پرورشی و پردیس تربیت مدیر برای اولین بار در کشور

صحرایی با اشاره به تأسیس پردیس مربی پرورشی برای اولین بار در کشور گفت: موضوع دیگر پردیس تربیت مدیر مدرسه بود که برای اولین بار بر ایجاد آن تاکید کردیم. در سال‌های قبل همواره این معلمان بودند که پس از چند سال کار مدیر مدرسه می‌شدند در حالی که مدیر مدرسه لازم است دوره‌های مدیریتی را بگذراند. لزوم پشت سر گذاشتن دوره‌های مدیریتی برای مدیر مدرسه شدن موضوعی بود که برای اولین بار در دولت شهید رئیسی اجرایی شد.

وی با بیان اینکه برای معلم شدن طی کردن دوره‌های حرفه‌ای معلمی اجباری شد؛ گفت: حتی روحانیون و طلابی هم که از حوزه علمیه قم برای مربی پرورشی جذب وزارت آموزش و پرورش شدند؛ ملزم به سپری کردن دوره‌های معلمی در دانشگاه فرهنگیان شدند. اگر پردیس تربیت مدیر راه بیفتد؛ سالانه ۵ تا ۶ هزار مدیر به صورت سالانه برای آموزش و پرورش تربیت می‌شوند.

صحرایی با طرح این سوال که چرا دانشگاه فرهنگیان تأسیس شده است گفت: بر اساس قانون هیچکس نمی‌تواند وارد آموزش و پرورش شود مگر از مجرای دانشگاه فرهنگیان اقدام کند. متأسفانه به دلیل کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در دولت‌های قبل، ماده ۲۸ ابداع شد که آموزش و پرورش بتواند از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها کمبودهای خود را جبران کند. از سال ۹۷ و با حضور مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ هزار نفر جذب این دانشگاه می‌شود. این عدد امسال به ۳۲ هزار نفر رسید و در برنامه هفتم توسعه هم مصوب کردیم که سالانه باید ۲۵ درصد به جمعیت پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان افزوده شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه احیای حقیقی معاونت پرورشی در دستور کار دولت شهید رئیسی بوده است گفت: تلاش کردیم وزن معاونت پرورشی را به اندازه معاونت آموزشی در وزارت آموزش و پرورش بالا ببریم. در این دولت بودجه معاونت پرورشی ۳۰۰ درصد رشد کرد. در قدم دوم نهضت توسعه فعالیت‌های اردویی در این دولت بسیار جدی گرفته شد. اردوگاه‌ها سرمایه‌های ما هستند ما ۷۲ میلیون و ۴۰ هزار مترمربع فضای اردوگاهی در ۳۶۴ اردوگاه داریم.

وی با اشاره به نظام جامع راهنمایی و هدایت تحصیلی گفت: ۳۲ مرکز مشاوره تحصیلی به ۷۰۰ مرکز رسید. امروز با افتخار می‌گوئیم در طرح غربالگری آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان، به جایی رسیدیم که بیش از نیمی از دانش‌آموزان غربال شده‌اند.

۱۹ هزار مربی پرورشی و مربی سلامت به آموزش و پرورش اضافه شدند

صحرایی گفت به تازگی ۱۹ هزار مربی پرورشی و مربی سلامت به دانشگاه آموزش و پرورش اضافه شدند همچنین مصوب کردیم که دانش آموزان سالی دو بار باید به اردو بروند زیرا فرصت‌های یادگیری در فضای غیر آموزشی باید مغتنم شمرده شوند. در این زمینه بسیج دانش آموزی خوب و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان درخشان عمل کرد. به ویژه بعد از دوره کرونا اقدامات اردویی سازمان دانش آموزی حیرت انگیز بود. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که احیای معاونت پرورشی دیگر به یک دستور کار در وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است اما به هر حال وزن اقدامات پرورشی تابعی از بودجه‌ای است که می‌توانیم برای امور غیرپرسنلی و غیر از حقوق معلمان در نظر بگیرم.

وی با اشاره به سونامی بازنشستگی فرهنگیان در سال ۱۴۰۱ و پس از اعمال رتبه بندی گفت: امروز بحران کمبود فرهنگیان را که حدود ۳۰۰ هزار نفر بود توانستیم به یک موضوع قابل مدیریت تبدیل کنیم. امسال تاریخی‌ترین سال جذب معلم بود که حدود ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی در نظر گرفته شد که ۳۳ هزار نفر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. وی در خصوص رشد فضای آموزشی گفت: امروز سرانه فضای آموزشی به ۵ متر و ۳۰ سانتی‌متر رسیده است. از هفتصد و سی منطقه آموزشی کشور تعداد محدودی کمتر از این میزان سرانه فضای آموزشی دارند. در دولت شهید رئیسی، ایران کارخانه مدرسه سازی شد بیش از ۷ هزار مدرسه ساخته شد که حدود ۳۳ هزار کلاس درس را شامل می‌شود. مدرسه سازی هم در مناطقی بیشتر متمرکز شد که سرانه آموزشی آن کمتر از میانگین کشوری بود.

کتاب درسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهنمای درسی و آموزشی

صحرایی در خصوص تألیف و چاپ کتب درسی گفت: در این زمینه لازم است به دو نکته اشاره کرد اول اینکه کتاب درسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهنمای درسی و آموزشی ماست. یکی از نشانه‌های عدالت آموزشی هم در دسترس بودن کتاب درسی و محتوای آموزشی برای همه دانش آموزان سراسر کشور است. کتاب درسی تقریباً به صورت رایگان در اختیاره دانش آموزان قرار می‌گیرد و تنها هزینه ۱۰ تا ۱۵ درصد تألیف و چاپ کتاب از دانش‌آموزان دریافت می‌شود و حتی در برخی از مناطق کمتر برخوردار، کتاب درسی به صورت رایگان اهدا می‌شود. سالانه به طور متوسط ۱۵۵ میلیون کتاب درسی چاپ می‌شود. موضوع دوم در تألیف کتاب، بحث محتوای آموزشی کتاب است که تلاش کردیم محتوای کتاب برای دانش آموزان و زندگی آنان نافع باشد. محتوای آموزشی فشرده و سبک سازی شده و برای شوق انگیزی دانش آموزان تلاش شده است. همچنین در تألیف کتاب به محتوای آموزشی متناسب با نیازهای دانش‌آموزان توجه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار