دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

باید برای اجرای احکام برنامه هفتم در آموزش‌وپرورش 60 آیین‌نامه و دستورالعمل تدوین شود

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای تاکنون به‌مانند برنامه هفتم توسعه به آموزش و پرورش توجه نکرده است، گفت در این برنامه 38 حکم برای آموزش و پرورش تعیین شده است که برای اجرای آن‌ها باید 60 آیین‌نامه و دستورالعمل تهیه شود.

کد مطلب: ۱۴۸۵۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
باید برای اجرای احکام برنامه هفتم در آموزش‌وپرورش 60 آیین‌نامه و دستورالعمل تدوین شود

‌محمود امانی‌ با اشاره به جلسه یکهزار و چهلمین شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این جلسه پیش از وارد شدن به دستور کار اصلی؛ یک چارچوب عمل برای اجرای قوانین مربوط به آموزش و پرورش در قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و تدوین شده بود، ارائه شد.

امانی افزود: در برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۳۸ حکم برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است که برای اجرای آنها باید ۶۰ آیین‌نامه و دستورالعمل تهیه و تدوین شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: هیچ برنامه‌ای تا این حد به آموزش و پرورش توجه نکرده است. ابعادی که در این برنامه برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده یک فرصت مغتنم برای آن است که با تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز باید حداکثر بهره را از این برنامه برای بهبود شرایط و امکانات مورد نیاز آموزش و پرورش برده شود.

وی بیان کرد: در این برنامه، مدرسه به مثابه یک واحد سازمانی مستقل پیش‌بینی شده است و همچنین تاکید شده سهم آموزش و پرورش از سایر دستگاه‌ها مستقیم به حساب آن واریز شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: در این برنامه به مسائل آموزشی، پرورشی، نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور، صندوق ذخیره فرهنگیان، مدارس دولتی و غیردولتی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز مدارس و سایر مسائل آموزشی و پرورشی توجه خوبی شده است.

امانی با اشاره به نقش موثر نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: یکی از واحدهای فعال در دبیرخانه شورای عالی، مدیریت نظارت و ارزشیابی مصوبات شورای عالی است که هر سال تعدادی از مصوبات این شورا را انتخاب و با اعزام گروه‌های نظارتی بر حسن اجرای آن‌ها در مدارس نظارت می‌کند.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف واحد نظارت دبیرخانه شورای عالی؛ نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در میدان عمل یعنی مدارس است. مصوبات شورای عالی در میدان عمل چگونه اجرا می‌شود؟ موانع، چالش‌ها و محدودیت‌های اجرای آن‌ها در مدارس چیست؟ این مصوبات چه دستاوردی داشته‌اند؟ و در نهایت این گزارش‌ها برای رفع موانع و محدودیت‌ها و اصلاح مصوبات شورای عالی استفاده می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: منظور از نظارت بر حسن اجرای مصوبات، رصد و مراقبت مستمر از فرایند اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در مدارس از طریق تعامل و دریافت اطلاعات، مقایسه آن با وضع مطلوب و ارایه بازخورد به مراجع ذی‌ربط برای کمک به تحقق اهداف مورد انتظار مصوبه بوده و در نهایت رفع موانع و بهبود روند نظام تعلیم و تربیت کشور است.

امانی تاکید کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ گزارش نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است. نسخه‌هایی از این گزارش‌ها در اختیار وزارت آموزش و پرورش و مراجع ذی‌نفع قرار گرفته است.

وی با اشاره به موضوع دستور کار جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از مصوبات مهم و تاثیرگذار شورای عالی، «آیین‌نامه کلاس‌های چند‌پایه» است. به استناد راهکار ۵-۳ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و در راستای گسترش پوشش تحصیلی، بسط عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه، با تاکید بر مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته تشکیل می‌شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: به منظور برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و اتخاذ تصمیم متناسب با شرایط متفاوت کلاس‌های چند‌پایه، شورایی با مسئولیت معاون آموزش ابتدایی تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌کند.

در ادامه این جلسه گزارش نظارت بر حسن اجرای «آیین‌نامه کلاس‌های چند‌پایه» توسط مدیر نظارت و ارزشیابی دبیرخانه این شورا ارائه شد که اعضای شورای عالی نظرات و پیشنهادهای خود را در این باره بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار