معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛
استقرار «الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین» از مهر امسال در مدارس ابتدایی
تهران (پانا) - معاونت آموزش ابتدایی از تلاش برای استقرار بهینه الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین از مهر ماه ۱۴۰۳ در مدارس ابتدایی کشور خبر داد.
حمید طریفی حسینی در نشست تخصصی تبیین «الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین» در بیان ضرورت اجرای الگوی مدرسه تراز سند تحول اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پس از سیر مطالعاتی عمیق و گسترده به نتیجه رسید و اکنون که بیش از یک دهه از تصویب و ابلاغ آن گذشته است و پس از طی فراز و نشیبهای فراوان به یک الگوی عملیاتی از سند تحول برای اجرا در سطح مدرسه دست پیدا کردهایم.
وی افزود: مخاطب اصلی سند تحول، مدرسه است و مدرسه باید بهمثابه یک سازمان راهبردی در نظر گرفته شده و مدیر مدرسه را به مثابه یک مدیر راهبردی تلقی کنیم که باید برای مدرسه خود یک برنامه راهبردی و عملیاتی ویژه داشته باشد. از این رو ترجمان سند تحول در سطح مدرسه و میزان درک مدیر، معلمان و دانش آموز و والدین به عنوان ذیربطان کلیدی از این سند حائز اهمیت است. این الگو تلاشی است برای رسیدن به یک فهم مشترک از ابعاد و مختصات یک مدرسه تراز در سند تحول میان سطوح ستاد تا صف و ذینفعان اصلی آن که عناصر و ارکان مدرسه هستند.
طریفی حسینی تصریح کرد: علی رغم آنکه تجربه گذشته در زمینه طرحهای مشابه همچون طرحهای تدبیر و تعالی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و باید به آن توجه شود، اما باید تلاش شود تا با یک نگاه متفاوت و یک درک جدید و اصیل تحول مد نظر در سطح مدرسه را از طریق استقرار این الگو دنبال کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش به بیان الزامات مهم و اساسی برای دستیابی به این هدف پرداخت و افزود: تفویض اختیار مناسب به مدیران مدرسه از مهمترین الزامات این الگو است؛ چنانچه در آئین نامه اجرایی مدارس که برشی از سند تحول از منظر نظامات اداری و مدیریتی مدرسه بوده و در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، تلاش شده است که این تفویض اختیار صورت گیرد، ولی سطوح میانی مدیریتی به دلیل درک متفاوت از این امر، بعضاً مانع از اجرای درست آن شده اند. لذا برای اجرایی شدن این الگو نیاز به هماهنگی و یکپارچگی در سطح سیاست و عمل در تمام سطوح مدیریتی نظام آموزش و پرورش هستیم.
طریفی حسینی با تاکید بر این نکته که تحول یک امر تدریجی و فرهنگی است و نه دستوری، تصریح کرد: این تغییر باید از پایین ترین سطح یعنی مدارس اتفاق بیافتد که برای تحقق این امر نیازمند دستیابی به یک درک مشترک از امر تحول و ویژگیهای یک مدرسه تراز از طریق تعامل موثر و گفتگوهای بیواسطه بین مسئولین ستاد با لایههای مختلف مدیریتی درگیر تا سطح مدیران مدارس هستیم.
وی در ادامه به لزوم ایجاد یک عزم و باور ملی در بین مدیران مدارس برای قرار گرفتن در مسیر تحول و ضرورت توانمندسازی مدیران مدارس به عنوان برنامه ریزان و راهبران اصلی جریان تربیت در سطح مدارس اشاره کرد و ابراز داشت: همانگونه که در انتصاب مدیران به صلاحیت های عمومی آنها توجه ویژهای میشود؛ پرداختن به صلاحیتهای حرفهای و تخصصی مدیران و میزان تسلط آنها بر رویکردهای تحولی و ابعاد و مختصات یک مدرسه تراز سند تحول برای راهبری امر تربیت و تحولات مدنظر سند تحول امری ضروری است و باید در جریان این توانمندسازی به جنبه های مختلف بینشی، دانشی، نگرشی و همچنین مهارت های حرفه ای آنان توجه شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نقش مدیر مدرسه در راهبری فرایند تحول اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین شبکه نیروی انسانی و گسترده ترین شبکه زیرساختی کشور از منظر تعداد مدارس و زیرساختهای آموزشی و پرورشی را دارد و ضرورت دارد تا در جهت هم افزایی و شبکهسازی آن ها اقدام کنیم.
وی معرفی مدیران و مدارس موفق به عنوان قله های کارهای تحولی جهت الگودهی به سایر مدیران و مدارس کشور را از دیگر الزامات پیشبرد و استقرار الگوی مدرسه تراز سند تحول در مدارس کشور دانست.
طریفی حسینی از جمله دیگر الزامات اجرای مطلوب این الگو را مستندسازی تجارب مدیران در فرایندهای استقرار الگو در مدارس و توجه به تجارب و کارهای انجام شده در ادوار گذشته دانست.
وی در ادامه ضمن یادآوری نقش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در احصا و مستندسازی تجارب مدیران در فرایند استقرار این الگو در مدارس افزود: تجربه نگاری وقتی با یک نگاه علمی و پشتوانه پژوهشی و تحقیقاتی همراه باشد به مرور باعث رشد و تعالی این الگو خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش نظارت و ارزیابی مستمر و نظام مند مرکز ارزیابی عملکرد و مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در فرایند استقرار این الگو در مدارس کشور را از دیگر الزامات این الگو دانست و ابراز داشت: باید ساختارها و چارچوب های نظارتی موجود با این الگو متناسب سازی شوند.
به گفته طریفی حسینی وجه دیگر بحث فناوری پایه کردن فرایند راهبری این امر در سطح مدارس سراسر کشور است که با طراحی یک سامانه و داشبورد قوی مدیریتی باید شرایط را برای استقرار بهینه و نظارت بر عملکرد مدارس فراهم کرد.
وی با تشریح اقدامات و برنامه های معاونت آموزش ابتدایی نسبت به اجرایی شدن این الگو، خاطرنشان کرد که با یک نگاه جامع و بهرهگیری از تمامی ظرفیت های موجود همچون راهبران آموزشی و تربیتی و گروه های آموزشی و تربیتی و برگزاری دوره های توانمندسازی در طول دوره تابستان و در طی سال تحصیلی پیش رو تلاش خواهد شد که با ایجاد یک گفتمان فراگیر در بین مدیران مدارس سطح کشور و توانمندسازی آن ها زمینه استقرار بهینه این الگو از مهر ماه ۱۴۰۳ در مدارس ابتدایی کشور فراهم شود.
ارسال دیدگاه