خاطرات شیرین معلمی از کردستان؛ شگفتانه «پدرام» برای‌ «آرمان» 10 سال پس از آخرین دیدار

تهران (پانا) - آرمان حسنی معلم نمونه کشوری امسال از سوی رئیس‌جمهور مورد تقدیر قرار گرفت. او معلم مدارس ابتدایی در استان کردستان است

کد مطلب: ۱۴۷۱۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
خاطرات شیرین معلمی از کردستان؛ شگفتانه «پدرام» برای‌ «آرمان» 10 سال پس از آخرین دیدار

‌آرمان حسنی ‌معلم نمونه کشوری در مقطع ابتدایی‌ از استان کردستان در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه عوامل متعددی در نظام آموزشی حضور و تاثیر دارند که یکی از این عوامل «معلم» است‌ و جایگاه ویژه‌ای در هر نظام تعلیم و تربیتی دارد، گفت: «‌‌تعلیم و تربیت تنها جنبه ‌دانش محض نیست که توسط معلم انتقال یابد بلکه کلّ شخصیّت او در تغییر و تحوّل روحی و فکری دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد‌. لذا در نظام تعلیم و تربیت اسلامی ما هم، معلم جایگاه مهم و تاثیر‌گذاری در تربیت نسل‌های آتی دارد‌.»

حسنی افزود: «‌به نظر من معلمی به‌مثابه یک جریان فلسفی به ما مسئولیت‌، انصاف و متانت و دیگر فضیلت‌های فکری را نمی‌آموزد بلکه زندگی کردن با این فضیلت‌ها را به ما نشان می‌دهد. اگر معلم بداند که سرآغاز تحول و کانون تعالی و پیشرفت جامعه است قطعا خود را خواهد شناخت و در مسیر قرار خواهد گرفت.»

دانش‌آموزان، معلم یادگیرنده را بیشتر از معلم منفعل قبول دارند

این معلم نمونه کشوری گفت: «‌بنده تمام ۲۴ سال، سنوات خدمت ‌خود را در مناطق روستایی و کلاس‌های چندپایه و مختلط در منطقه زیویه از مناطق کاملآ روستایی و محروم استان کردستان گذارنده‌ام. لذا همیشه سعی کردم که بین آن‌چه دانش‌آموزان در کلاس درس یاد می‌گیرند با زندگی روزمره و واقعی ارتباط برقرار کنم تا یادگیری برای آن‌ها معنادار و عمیق شود. سعی کردم به‌عنوان یک معلم و یک عضو گروه‌های آموزشی منطقه در کلاس درس دیگر همکاران حاضر شوم و با مشاهده نحوه‌‌ تدریس‌، مدیریت کلاس، ارزشیابی و نحوه ‌برقراری ارتباط با دانش‌آموزان و... به یادگیری مشارکتی بپردازم‌. همیشه سعی کردم که مدرسه را به‌عنوان یک سازمان یادگیرنده ببینم که هم خودم به‌عنوان آموزگار هم دانش‌آموزان و دیگر همکاران‌، همه و همه در حال یادگیری باشیم. چون معتقد هستم دانش‌آموزان، معلم یادگیرنده را بیشتر از معلم منفعل قبول دارند.»

وی به تحولات آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: «‌طرح رتبه‌بندی در مجالس و دولت‌های قبلی فقط روی کاغذ بود و جرأت و تصمیمی قاطع برای اجرای آن وجود نداشت. اما در دولت سیزدهم اجرایی شد، هرچند در اجرا مشکلاتی پیش آمد، اما با ایجاد فرصت برای اعتراض و اصلاح رتبه‌بندی، بسیاری از همکاران به حق واقعی خود رسیدند. در ادامه نیز امیدوارم با اجرای دقیق رتبه‌بندی هم از لحاظ معیشتی هم از لحاظ کیفیت آموزش شاهد پیشرفت و ترقی باشیم.»

حسنی در ادامه به بیان ‌خاطرات خود در کلاس‌های درس پرداخت و گفت: «حدودا ۱۵ سال پیش در یکی از روستاهای منطقه زیویه (‌کوپه قران) در کردستان آموزگار یک کلاس سه پایه بودم. پایه اول فقط یک نفر دانش‌آموز داشتم (‌پدرام) که یادگیری بسیار خوبی داشت. کل پایه اول همانند دو دوست باهم بودیم. بعد از آن سال دیگر من پدرام را ندیدم، چون روستا ‌بسیار دور‌افتاده بود و تلفن و ارتباط و... نبود. من هم مسیر دیگری سازماندهی شده بودم. کلا از وضعیت او بی‌خبر بودم. تا اینکه بعد از ۱۰ سال خیلی اتفاقی در یکی از خیابان‌های شهر سقز پدرام را دیدم‌، من را شناخت. با هم روبوسی و احوال‌پرسی کردیم. دانش‌آموز کلاس ۱۱ دبیرستان استعدادهای درخشان بود. این موضوع من را خیلی خوشحال کرد. از او گله کردم که چندین ساله هیچ خبری از او ندارم. پدرام در جواب، برای من فایل نوشتاری را فرستاد که بخوانم‌. وقتی فایل را باز کردم ‌نقدی بر  ماجراهای هاکلبری فین‌ ‌بود که توسط پدرام نوشته شده بود و رتبه اول کشور را کسب کرده بود. خیلی خوشحال شدم و تبریک گفتم اما صفحه تقدیم آن بیشتر من را خوشحال کرد. دانش‌آموزی که سال‌ها از هم ‌بی‌خبر بودیم مقاله ‌خود را تقدیم کرده بود به من؛ نوشته بود (‌تقدیم به معلم دلسوز پایه اول ابتدایی‌ام آقای آرمان حسنی). این عین نوشته ‌صفحه تقدیم بود. شماره همراه پدرام را گرفتم. از آن زمان تاکنون مرتب در ارتباط هستیم. در کنکور رتبه ۱۱۶ منطقه‌ای و ۳۵۰ کشوری را کسب کرد. پدرام چون ‌به معلمی علاقه داشت رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه را انتخاب کرد و هم‌اکنون یک دانشجومعلم باسواد و با انگیزه و فهیم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار