وزیر آموزش و پرورش:
آییننامه مدرسه تراز سند تحول بنیادین نهایی شده است
هیچ مانع قانونی برای ثبتنام دانشجومعلمان در طرح تامین مسکن فرهنگیان وجود ندارد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش از این زیرنظامهای سند تحول بنیادین نگاشته شده بود اما چون پشتوانهای نداشت، اجرایی نشد، گفت امروز آییننامه مدرسه تراز سند تحول، نهایی شده است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ رضامراد صحرایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان وزارت، مدیران کل و روسای استانی آموزش و پرورش که امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با اشاره به اینکه گردهماییها فرصت مغتنمی برای بررسی فعالیتهای انجامشده و برنامهریزی برای آینده است، اظهار کرد: کلید حل مشکلات آموزش و پرورش، درون خودش است و با اتحاد، انسجام، همدلی و همراهی میتوان بسیاری از مشکلات را حل کرد. اگر با هم کار کنیم به توان هم میرسیم و ظرفیتهای درونی آموزش و پرورش برای ارتقای آن کافی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راهبرد ما یکپارچگی و همدلی درونی آموزش و پرورش است، گفت: اگر امکانات و توانمندیهایمان را شبکه کنیم از رموز موفقیت ما خواهد شد.
وی در ادامه، تحول را محور همه اقدامات دانست و تصریح کرد که مرحله اول این تحول، شناختی است.
صحرایی با بیان اینکه گفتمان اول آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، نقطه اتکای همه کسانی است که برای پیشرفت کشور فعالیت میکنند و باید کاری کنیم که آموزش و پرورش، مساله اول تمامی مسئولان و مدیران ارشد باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصل بازگشت به مدرسه افزود: مدرسه، مزرعه آینده کشور است و این یک گفتمان است و کماکان «مدرسه قوی، ایران قوی» جهت و شعار اصلی ما خواهد بود و مدرسه باید به والدین اطمینان دهد که میتوانیم فرزندی تربیت کنیم که دغدغه آنهاست.
وی ادامه داد: حذف تدریجی کنکور، اولویت پیدا کردن تربیت معلم نسبت به تامین معلم، تحولات مدرسهسازی، تربیتبدنی و سلامت، امور پرورشی، سازمان تعلیم و تربیت کودک، فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، احیای باشگاه دانشپژوهان و... از تحولات آموزش و پرورش در سال گذشته بود.
سال ۱۴۰۳ سال اجرای پرشتابتر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۳ سال اجرای پرشتابتر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد بود، گفت: سال جاری، سال نهضت ملی آموزش و توانمندسازی معلمان است و تمامی ظرفیت برای آموزش معلمان باید بسیج شود.
وی افزود: آییننامه مسیر رشد معلمی در دستورکار شورای عالی است و مسیر رشد در ۳ ساحت صلاحیتهای عمومی، حرفهای و تخصصی بهطور روشن مشخص شده است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در آییننامه مسیر رشد معلمی به نتیجه عملکرد معلم در آموزش توجه خواهد شد.
صحرایی با بیان اینکه اقدام بعدی، برنامه ملی مهارتآموزی دانشآموزان است، گفت: در این برنامه برای هر دانشآموز ۳۰۰ ساعت آموزش مهارت در نظر گرفته شده و تقویت هنرستانها و ساخت هنرستانها در کنار کارخانجات در دستورکار قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه ملی دیگر ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی است که مادهواحده کاهش تنوع مدارس در دستورکار است و همه ظرفیتها برای تقویت مدارس دولتی، بسیج خواهد شد.
وی اذعان کرد: برنامه ملی بعدی، انسداد مبادی بیسوادی و ارتقای سواد عمومی است. چرا که باید برنامه ویژهای برای ریشهکنی بیسوادی در تمام مناطق کشور داشته باشیم و ارتقای سواد عمومی و خواندن در این برنامه مورد تاکید است.
صحرایی با اشاره به ارتقای بهرهوری و بهبود آموزش و پرورش گفت: باید هر آنچه بهرهوری سازمانی را کاهش میدهد، شناسایی و برطرف شود.
هیچ جلسه و گردهمایی و همایشی نباید خارج از ظرفیت اردوگاههای آموزش و پرورش برگزار شود
وزیر آموزش و پرورش بر ارتقای بهرهوری اردوگاهها تاکید کرد و گفت: هیچ جلسه و گردهمایی و همایشی نباید خارج از ظرفیت اردوگاههای آموزش و پرورش برگزار شود و باید ظرفیت اردوگاهها فعال شود.
وزیر آموزش و پرورش خبر داد: اساسنامه سازمان دانشآموزی، تغییر و به سازمان دانشآموزی - اردویی تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه سیاست دیگر ما تداوم نهضت مدرسهسازی است، تصریح کرد: دولت سیزدهم در مدرسهسازی درخشان عمل کرده و به لطف خدا ۷ هزار مدرسه افتتاح شده است.
صحرایی ادامه داد: ساخت هنرستانها و تجهیز آنها، تجهیز و تقویت اردوگاهها و خوابگاههای دانشگاه فرهنگیان از امور اصلی ما در سال جاری است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساماندهی معلمان گفت: حدود ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی جدید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در سال جاری دانشگاه فرهنگیان، کار بزرگ آزمون اختصاصی تعلیم و تربیت را خواهد داشت و فرصت کافی برای ارزیابی دارد.
صحرایی با اشاره به محتوای کتابهای درسی و نظام پایه شایستگیهای دانشآموزان اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کار دو سالهای انجام داده که هر دانشآموزی در پایان پایه تحصیلی چه شایستگی عمومی باید داشته باشد تا کتابهای درسی بر مبنای احراز آن شایستگیها تألیف شود.
نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نهایی شده است
وی با اشاره به اینکه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نهایی شده است، گفت: پیش از این زیرنظامهای سند نگاشته شده بود اما چون پشتوانهای نداشت، اجرایی نشد. امروز آییننامه مدرسه تراز سند تحول، نهایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاستها و ضوابط کیفیتبخشی دانشگاه فرهنگیان گفت: یک مصوبه ۱۱ مادهای گرفته شده که خیلی از مسائل دانشگاه را حل کرده است. از جمله کنکور اختصاصی تربیت معلم است که قانون پیدا کرد و آییننامه آن نگاشته و امسال هم اجرا شد.
وی افزود: هیات جذب مرکزی در دانشگاه فرهنگیان، آییننامه ویژه جذب استعدادهای برتر بدون کنکور به معلمی، آییننامه ارتقای اساتید، مدارس وابسته، نظام صلاحیت حرفهای معلمان و دانشجومعلمان از دیگر مسائلی است که در دانشگاه پیگیری شده است.
صحرایی اظهار کرد: سال ۱۴۰۳، سال آغاز برنامه هفتم پیشرفت کشور است و آموزش و پرورش ۳۸ حکم در این برنامه دارد و باید همعهد شویم که در اجرای برنامه هفتم، کوشش و تلاش حداکثری داشته باشیم.
هیچ مانع قانونی برای ثبتنام دانشجومعلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد
وی تصریح کرد: پروژه تامین مسکن فرهنگیان، برنامه ملی بعدی است که مرحله اول این پروژه در ۱۸ استان آغاز شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هیچ مانع قانونی برای ثبتنام دانشجومعلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از افتخارات دولت سیزدهم است، گفت: تامین محتوا برای کودکستانها و برگزاری رویدادهای مهم مثل یارستان کودکستان و هوای مادرانه از اقدامات ارزشمند این سازمان در سال ۱۴۰۲ بود.
صحرایی با اشاره به فعالیتهای حوزه تربیتبدنی در سال گذشته اظهار کرد: بیش از ۲ هزار فضای ورزشی درونمدرسهای در طرح شهید سلیمانی به بهرهبرداری رسیده و در سال جاری طرح هر دانشآموز ابتدایی، یک مهارت ورزشی را بهطور جدی پیگیری میکنیم و در این حوزه، طرح ملی غربالگری دانشآموزان را اجرایی خواهیم کرد.
صحرایی تاکید کرد: اولویت وزارت آموزش و پرورش، سلامت جسمی، روحی و روانی دانشآموزان است و طرح «نماد» در دستورکار وزارت است و گزارش نماد، حکایت از آن دارد که میتوان بسیاری از چالشهای آینده کشور را در مدارس برطرف کرد.
ارسال دیدگاه