وزیر آموزش و پرورش:
همه دستگاهها در اجرای سند تحول بنیادین تکلیف دارند
بسیج برای ترویج گفتمانسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش کند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بر نقش همدلی در تعلیم و تربیت و نقش بسیج در گفتمانسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ رضامراد صحرایی در نشست با فرماندهان پایگاههای مقاومت مرکز بسیج فرهنگیان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهارکرد: در یک سوی عالم، عدهای با قاطعیت میگفتند که لیبرال دموکراسی بهترین الگو است و جایگزین ندارد و امروز که با چالش روبهرو شدهاند جایگزینی برای آن ندارند ولی در این سوی عالم، الگویی پویا و مردمپایه شکل گرفته که از برکتهای نظام مقدس و انقلاب اسلامی است و این الگو، مردمسازی دینی است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از ابعاد الگوی مردمسازی دینی، تفکر بسیجی است، افزود: بسیج یعنی ایثار و ازخودگذشتگی برای دیگری و بسیج یعنی جنگیدن برای صلح و الگوی بسیج برای مسلمانان و غیرمسلمانان قابلیت اجرا دارد.
صحرایی ادامه داد: امروز مهمترین، کلیدیترین و بنیادیترین نیاز کشور، اتحاد، انسجام، یکپارچگی و وحدت است و البته نیاز است که این وحدت در هدف اتفاق بیفتد و نقش وحدت در هدف، مهمتر از وحدت در روش است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: وحدت در هدف نباید تحتالشعاع اختلافهای جریانی و روشی قرار بگیرد و هر کس بر تفرقه بکوشد، آگاهانه یا ناآگاهانه به کشور خیانت کرده است.
وی افزود: من بهعنوان خادم تعلیم و تربیت کشور معتقدم کلیدیترین نیاز تعلیم و تربیت کشور همدلی، همراهی، انسجام درونی و درهمتنیدهشدن همه اجزای اجرایی کشور است و اگر نظام تعلیم و تربیت به یک کل یکپارچه تبدیل شود به آن قدرتی میبخشد که هرگز فنا شدنی نیست.
نیاز به وحدت در تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی الزامی است
صحرایی ضمن اشاره بر دهها ماموریت نظام تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: تمرکز وحدت در ماموریت هم بسیار مهم است و یکی از رهاییهای قطعی نظام تعلیم و تربیت، رهایی از تکثر استراتژی و کثرت ماموریت است و اگر توان را بر یک نقطه متمرکز کنید نتیجه بهتری میگیرید و صرف توان روی نقاط بیشمار، دستاورد را کوچک میکند.
وی ادامه داد: در موضوع وحدت معتقدیم باید به ۲ نکته توجه اساسی شود. نکته اول، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که باید در گفتمان آن بکوشیم و نقش بسیج در اینجا حائز اهمیت است که در ترویج گفتمانسازی سند تلاش کند. چرا که یکی از مراحل تحول گفتمانسازی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در ابتدا وظیفه نهادینهسازی سند و سپس اجرای آن را بر عهده دارد، تصریح کرد: در اجرای سند تحول بنیادین، همه دستگاهها تکلیف دارند و مطابق بند «د» بخش ۲ فصل ۸ سند تحول بنیادین، وزیر آموزش و پرورش موظف است میزان مشارکت دستگاهها در اجرای سند تحول را گزارش کند.
صحرایی، نکته اساسی دوم در وحدت را موضوع معلم دانست و گفت: تربیت معلم در صدر فعالیتها قرار دارد و در کنار تربیتمعلم، اصلاح نظام جذب معلم است که پایهگذاری اقدامهای آن در سیاستهای دولت سیزدهم انجام شده و از اقدامات دانشگاه فرهنگیان در این زمینه تشکر کرد.
وی عنوان کرد: نقدی که به ما وارد است و اشکالی که داریم، ناشی از قوی نبودن بُعد رسانهای ماست و تحرکمان در فضای رسانهای و فضای مجازی کافی نیست. رسانهای وجود دارد که به دنبال برجسته کردن حاشیههاست و مدیران کلان آموزش و پرورش را با دروغپردازی به حاشیه مشغول میکند. مانند دروغ بزرگ تفکیک جنسیتی در کتاب درسی که تحول برنامه درسی را به تفکیک جنسیتی در کتاب درسی تعبیر کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وظیفه رسانه ما این است که در مقابل این حاشیهسازیها، شفافسازی کند و قلههایی که به آن دست یافتهایم را برجسته کند.
ارسال دیدگاه