وزیر آموزش و پرورش در جمع نخبگان و فرهنگیان استان سمنان:

رتبه‌بندی باید مبتنی بر ماموریت معلمان تنظیم شود

معلم، علمدار میدان تعلیم و تربیت است‌

تهران(پانا)- وزیر آموزش و پرورش گفت رتبه‌بندی باید مبتنی بر ماموریت معلمان تنظیم شود زیرا معلم قرار نیست مقاله نویس مجلات باشد، معلم کسی است که از گوهر وجود کودکان این مرز و بوم انسان‌های بزرگ را می‌سازد و علمدار میدان تعلیم و تربیت است‌.

کد مطلب: ۱۴۶۸۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌بندی باید مبتنی بر ماموریت معلمان تنظیم شود

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در نشست صمیمی با فرهنگیان و جامعه نخبگانی استان سمنان که در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر شمنان برگزار شد با اشاره به عملیات "وعده صادق" اظهار کرد: ایرانی‌ها غیرتمندند، نه ظالم هستند و نه مظلوم، بلکه متین، صبور و شکیب و در جای خود کاملا جنگجو و با وقار هستد.

وی افرود: این عملیات صلح آفرین بود، این دلیل که براساس تحلیل‌های راهبردی، اگر دشمن سیلی نمی‌خورد امکان بروز غلط‌های بعدی هم وجود داشت و باید بدانیم که این عملیات تنبیه اسرائیل نبود، بلکه تنبیه استکبار بود‌.

صحرایی ادامه داد: وزیر و معلمان کنار هم هستند و به صورت مجدانه پیگیر هر مطالبه‌ای که در چهارچوب قوانین باشد، هستیم.

صحرایی با یادآور شدن این موضوع که اجرای رتبه‌بندی افتخار دولت سیزدهم است، تاکید کرد: رتبه‌بندی باید مبتنی بر ماموریت معلمان تنظیم شود. معلم قرار نیست مقاله نویس مجلات باشد، معلم کسی است که از گوهر وجود کودکان این مرز و بوم انسان‌های بزرگ را می‌سازد و علمدار میدان تعلیم و تربیت است‌.

این عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه آموزش و پرورش هر کشوری، سیمای آینده آن کشور را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: صمیمانه به آموزش و پرورش سمنان تبریک می‌گویم چرا که آینده خوبی از این اداره‌کل قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش همانند یک آینه است، آینه‌ای که عملکرد حال و گذشته را نشان می‌دهد و وضعیت آینده را را نیز به تصویر می‌کشد، اما متاسفانه برخی به جای یاری کردن آموزش و پرورش برای ساختن آینده، صورت مسائل را پاک می‌کند و آینه را می‌شکنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش را باید قوی شود تا کشور قوی شود، همچنین باید در درون آموزش و پرورش به یک اتحاد و انسجام درونی برسیم. برای مثال نباید برای اجرایی نشدن سند تحول بنیادین به دنبال عوامل بیرونی باشیم، دلیل این موضوع شکل نگرفتن ائتلافی است که اعتلای تربیت و تعلیم را نشانه گرفته بود. امروز نیاز است همه به مدرسه برگردند، چرا که این مبحث تضمین کننده قوت و قدرت ما خواهد بود.

صحرایی با بیان اینکه مشکل اشتغال، اقتصاد، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ درست نمی‌شود مگر از با بازگشت به مدرسه، گفت: جامعه‌ای با نشاط، سالم، با فرهنگ و بسیار فعال است که پایه‌گذاری آن از مهدکودک شروع شود.

وی افزود: معلم راه‌حل و مسئله کشور است، اگر معلم وظیفه‌اش را آنگونه که باید انجام دهد، هیچ مشکلی نخواهیم داشت چرا که معلم میدان‌دار هرگونه تحولی در کشور است و وظیفه تمدن سازی و معماری هویت آینده کشور را برعهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون در قریب ۶۰۰ هزار کلاس درس در حال تنظیم آینده کشور هستیم، عنوان کرد: امروز هیچ‌ چالشی در آموزش و پرورش نیست که بُعد ملی نداشته باشد، در نتیجه برای حل این چالش‌ها نیاز به اهتمام ملی داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مدرسه قوی تضمین کننده ایران قوی است، بیان کرد: بذر هر اتفاق خوبی باید در مدرسه کاشته شود و هیچ بذری در خارج از مدرسه، میوه مورد نظر را نخواهد داد و هیچ باغبانی مانند معلم باغ این کشور را آباد نخواهد کرد.

این عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: در تحول باید اصول را دانست و عامل تحول موضوع شناختی است، یعنی باید از خودمان شروع کنیم و دیگران نمی‌توانند عامل تحول باشند. اجرای سند تحول نقشه راه می‌خواهد، مقام معظم رهبری از سال ۹۱ بر نگارش نقشه تاکید کرده‌اند امروز این نقشه را نوشته شده است و اکنون برای تایید در دست شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همچنین برای اینکه فاصله بین سند و مدرسه کم شود نسخه مدرسه تراز سند به دست مدیران آموزش و پرورش خواهد رسید.

صحرایی یادآور شد: آموزش و پرورش نیاز به همراهی تمامی دستگاه‌ها و نهادها دارد و در همین راستا برای تقسیم کار، شورایی به ریاست معاون اول تشکیل شده است که ۷ پروژه ملی در آن به تصویب رسیده است. همچنین در برنامه هفتم توسعه ۳۸ حکم برای آموزش آمده که امری بی‌سابقه‌ است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بدون مدرسه قوی جامعه، دانشگاه، فرهنگ و اجتماع قوی نخواهیم داشت. دست اندرکاران اگر قدرت، پیشرفت و ارتقا می‌خواهند به مدرسه بیایند و همه به مدرسه برگردیم که این پیام سند است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: سال گذشته مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی در کنکور را داشتیم، نگارش برنامه هفتم در دستور کار بود و مواردی دیگر اما از دل آن چالش‌ها و بحران‌ها ده‌ها دستاورد بیرون آمده است.

صحرایی اظهار کرد: علاوه بر موارد ذکر شده مجموعه سیاست‌‌های کیفت بخشی در دانشگاه فرهنگیان تصویب شد، سیاستی مانند کنکور اختصاصی تربیت معلم و همچنین مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی اجرا شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه قبل از اجرای مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی کنکور نظام آموزشی را آسیب پذیر کرده بود و ۶ ساحت تربیتی را در یک ساحت خلاصه کرده بود، بیان کرد: تقویت مدارس دولتی نیز طی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، اعتکاف‌های علمی در جریان است و مدارس عشایری و روستامرکزی بیش از پشش فعال شدند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مفتخریم مدارس عشایری تیزهوشان دایر شده است، اظهار کرد: باشگاه دانش پژوهان جوان پس از یک دهه احیا و توسط رییس‌جمهور افتتاح و خانه نخبگان جوان شد؛ همچنین مقطع متوسطه مدارس سمپاد به یک دوره ۶ ساله تبدیل شده و کوشیده‌ایم تا زمینه‌ای برای جذب دانش‌آموزان مناطق بی‌بضاعت و محروم فراهم شود، به نحوی که به میزان ۳۵ درصد به دانش‌آموزان دهک‌های یک، دو و سه در سمپاد افزایش یافته است.

 همچنین سازمان ملی تعلیم و تربیت رسما مستقر شد و کودکستان‌ها ساماندهی شدند، شایستگی‌های پایه دانش‌آموزان را تدوین کردیم و سیاست توسعه متوازن شتاب گرفت و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از دانش‌آموزان متوسطه دوم در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه آیین نامه رتبه بندی جدید در سال ۱۴۰۳ بر مبنای نگاه معلمانه اصلاح خواهد شد، یادآور شد: در مدرسه‌سازی دولت سیزدهم درخشان بود و ما خود را متعهد به تکمیل بناهای نیمه کاره می‌دانیم، در این دولت به صورت متوسط در هر روز کاری، ۸ مدرسه در کشور ساخته شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سفر رییس جمهوری به استان سمنان هزار میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت‌های آموزش و پرورش اختصاص یافته است، عنوان کرد: سال ۱۴۰۳، سال نهضت ملی توانمدسازی همه جانبه معلمان در کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار