معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
هدف آزمونهای شبهنهایی شناخت نقاط ضعف در فرآیندهای یاددهی و یادگیری است
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هدف طرح سهنما (آزمونهای شبهنهایی) را شناخت نقاط ضعف آموزشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری دانست.
محمدمهدی کاظمی جزئیات آزمونهای شبهنهایی را تشریح کرد و گفت: آزمون شبهنهایی که برنامهاش تحت عنوان طرح سهنما توسط معاونت آموزش متوسطه برگزار شد با هدف توجه به دروس لازم التوجه و شناخت نقاط ضعف آموزشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری و برنامهریزی برای بهبود نقاط ضعف و همچنین آشنایی دانشآموزان با امتحانات نهایی بهویژه با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد بوده است.
معاون آموزش متوسطه به نبود سابقه در برگزاری آزمون سهنما در پایههای دهم و یازدهم اشاره کرد و گفت: با توجه به آنکه برای اولین بار آزمون نهایی در پایههای دهم و یازدهم نیز انجام میشود و هیچ سابقه قبلی ندارد، تمرکز در آزمونهای شبهنهایی بر روی پایههای دهم و یازدهم است که در ۴ عنوان واحد درسی ،۲ عنوان درس عمومی و ۲ عنوان درس اختصاصی انجام میشود.
وی به اهمیت شبیهسازی امتحان نهایی در برگزاری آزمونهای شبهنهایی به صورت دقیق تاکید کرد و افزود: به استانها اعلام شده، طوری برنامهریزی شود که محیط آزمون شبیهساز آزمونهای نهایی باشد که دانشآموزان آمادگی بیشتری را در این رابطه داشته باشند که خود زمینه ساز کاهش استرس دانشآموزان در امتحانات نهایی خرداد میشود.
کاظمی درباره چگونگی تصحیح و محل برگزاری امتحانات شبه نهایی گفت: تصحیح اوراق توسط خود معلمان دانشآموزان و آزمون نیز در همان مدرسهای که دانشآموزان هستند برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به جزئیات برگزاری آزمونهای شبه نهایی گفت: شروع آزمونها از ۲۷ فروردین بوده و تا ۴ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. این آزمونها در ۴ روز (۲۷ تا ۲۹فروردین و ۱ تا ۴ اردیبهشت) با فاصله زمانی که در آزمونهای نهایی برنامهریزی شده و طراحی سؤالات شبهنهایی براساس چارچوب و الگوی مفهومی که کار مشترک سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مرکز سنجش بوده در اختیار دبیرخانههای راهبری دروس قرار گرفته است. در طراحی سوالات سعی شده متناسب با همین چارچوب مفهومی که الگوی طراحی سوالات امتحانات نهایی هم خواهد بود انجام شود.
وی از نبود الزام در شرکت دانشآموزان در این امتحانات خبر داد و افزود: شرکت در آزمونها الزامی نیست اما به جهت آمادگی بیشتر برای امتحانات نهایی توصیه شد که همه دانش آموزان پایههای دهم ویازدهم در این امتحانات شرکت کنند ضمن این که پس از تصحیح اوراق نقاط ضعف دانشآموزان مشخص میشود و میتوانند رفع اشکالات و نواقص یادگیری، توسط معلم و حتی خود دانش آموزان انجام دهند.
کاظمی درباره چگونگی طراحی سوالات گفت: طراحی سوالات هم از ۹۰ درصد محتوای برنامه درسی و کتاب درسی است با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد به شیوه امتحانات نهایی و براساس همان چارچوب والگوی درسی امتحانات نهایی هست .
وی درباره اهمیت این امتحانات در زمینهسازی عدالت آموزشی و کاهش استرس دانشآموزان گفت: امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده است زمینهسازی عدالت آموزشی و همچنین ارتقای کیفیت آموزش و آشنایی بیشتر دانشآموزان و از سوی دیگر کاهش استرس دانشآموزان باشد و سعی شده فرایند برگزاری و حضور مراقبان و کنترلهای قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمونهای نهایی باشد. جلسه تبیینی و توجیهی در این رابطه برای معاونین و کارشناسان آموزشی مناطق و سرگروههای آموزشی و همچنین مدیران مدارس برگزار شد و از طرف معاونت آموزش متوسطه و مرکز سنجش نکات مورد نیاز منتقل شد.
ارسال دیدگاه