یک معلم پژوهشگر در گفتوگو با پانا:
رتبهبندی معلمان اهداف بزرگی از جمله بهبود کیفیت آموزشوپرورش را دنبال میکند
تهران (پانا) - یک معلم پژوهشگر گفت آموزش و پرورش تحولیافته در همه زمینهها و ابعاد شکل میگیرد که رتبهبندی معلمان هم بخشی از آن است و انتظار میرود این بستر عاری از هر نقص و عیبی برای همکاران بهویژه معلمان آینده، ساختار اصلی خود را پیدا کند.
میرزاعلی سالاروند در گفتوگو با پانا درباره رتبهبندی معلمان اظهار کرد: «رتبهبندی معلمان بیش از یک دهه است که طرح موضوع شده و بارها در محافل و مجالس مختلف از آن سخن به میان آمده و کلی اما و اگر در دولتهای گذشته بهدنبال داشته و اغلب اهداف مشترک آنها مواردی همچون تکریم شأن و منزلت معلمان، ایجاد ساختاری برای ارتقای سطح معیشت و جایگاه معلمان، کارآمدی، انگیزهبخشی و... بوده است.»
وی خاطرنشان کرد: «از طرفی با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، لزوم پرداختن به این طرح و عملیاتیسازی آن هم مورد انتظار بود.»
سالاروند گفت: «طرح رتبهبندی اما در دولت سیزدهم بهعنوان فصل مشترک متولیان امر قرار گرفت و با همراهی مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزشوپرورش و دستگاههای مربوطه، عملیاتی و اجرایی شد.»
وی اظهار کرد: «طرح رتبهبندی در بدو امر با چالشهایی مواجه شد که خیلی عجیب نبود، زیرا هر طرحی در بدو اجرا نواقصی دارد و حتی بزرگترین شرکتهای نرمافزاری دنیا از این حیث مستثنی نیستند و مشکلات را به تدریج با بهروزرسانی برطرف میکنند.»
سالاروند با بیان اینکه رتبهبندی معلمان نیز از این دسته است که البته کلّیت آن مشکلی نداشت و اکنون هم تبدیل به قانون شده اما شیوهنامه اجرایی آن نیاز به بهینهسازی در زیستبوم آموزش و پرورش دارد، خاطرنشان کرد: «به هر حال آموزش و پرورش تحولیافته در همه زمینهها و ابعاد شکل میگیرد که این طرح هم بخشی از آن است و انتظار داریم که انشاءالله این بستر عاری از هر نقص و عیبی برای همکاران بهویژه معلمان آینده، ساختار اصلی خود را پیدا کند.»
این معلم پژوهشگر تاکید کرد: «رتبهبندی صرفا افزایش حقوق معلمان نیست بلکه اهداف بزرگتری بهدنبال دارد و آن هم ارتقای توانمندی معلمان، انگیزهبخشی، صلاحیتهای حرفهای و تثبیت مرجعیت آنان و در کل، بهبود کیفیت آموزش وپرورش است که در قالب یک فرایند در حال شکلگیری است.»
وی با بیان اینکه براساس رسالت معلمی، وظیفه هر یک از ما نه نقدتراشیهای بینتیجه، بلکه همراهی و همکاری است، اظهار کرد: «مهمترین شاخصهای ارزیابی کارآمدی هر نظام، منابع انسانی آن است و معلمان در دستگاه تعلیم و تربیت، جایگاهی اساسی دارند و علاوه بر پیشبرد اهداف این اَبَردستگاه در پیشرفت کشور نیز نقش بیبدیلی به عهده دارند. لذا هر اقدامی که بتواند حال معلم را خوب کند در واقع حال آموزش و پرورش را خوب کرده و در کل برای جامعه مفید و مؤثر است.»
ارسال دیدگاه