تفاهم‌نامه طرح شهید صدر‌زاده امضا شد؛

پورثانی: ۴۰ کانون و اردوگاه به تجهیزات ورزشی مجهز می‌شود؛ محیط‌های پرورشی باید ‌شاد و پرنشاط ‌باشد

تهران (پانا) - آیین انعقاد تفاهم‌نامه طرح شهید صدر‌زاده با حضور معاون پرورشی و فرهنگی و معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز امضا شد.

کد مطلب: ۱۴۶۴۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
پورثانی: ۴۰ کانون و اردوگاه به تجهیزات ورزشی مجهز می‌شود؛ محیط‌های پرورشی باید ‌شاد و پرنشاط ‌باشد

بهنام آقاجانلو - آیین انعقاد تفاهم‌نامه طرح شهید صدر‌زاده با محوریت اردوگاه‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین پورثانی، معاون ‌پرورشی و فرهنگی و صادق ستاری‌فرد، معاون ‌تربیت‌بدنی و سلامت ‌ظهر امروز در محل معاونت پرورشی امضا شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این آیین، اظهار کرد: پیاده‌سازی سند تحول بنیادین یکی از ماموریت‌های اصلی ما است. این سند، دانش‌آموز را تمام‌ساحتی می‌داند نه تک‌ساحتی، لذا در همین راستا در تلاشیم اقداماتی جهت پیاده‌سازی سند انجام دهیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی به موضوع بسترهای رشد دانش‌آموز اشاره کرد و گفت: اعتقاد داریم که زنگ ورزش یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای رشد دانش‌‌آموزان است. معاونت‌های پرورشی و تربیت‌بدنی دو مقوله جدا از هم نیستند لذا زنگ ورزش یکی از بهترین بسترها برای رشد دانش‌آموز است. لذا اگر ما کانون، مربی تربیتی‌بدنی و پرورشی داریم باید به بهترین شکل برای رشد دانش‌آموز تلاش کنند و استفاده شوند.

وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گوید کار تربیتی را از جایی شروع کنید که دانش‌آموز علاقه دارد و به جایی ختم شود که مربی برنامه‌ریزی کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شروع این اتفاق از آزمون جذب مربی پرورشی و تربیت‌بدنی از ۱۴ اردیبهشت خواهد بود. مربیان پرورشی، تربیت‌بدنی، مشاوره و مراقب سلامت جذب خواهند شد و همه این شئون به هم ارتباط دارند. اگر دانش‌‌آموزی به مربی اعتماد نکند، زمینه رشد و پرورش آن فرد را نمی‌توانیم فراهم کنیم.  

امضا تفاهم‌نامه طرح شهید صدر‌زاده

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی، اکنون ۱۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی، شامل ۲۱ کانون ملی و همچنین ۳۴۶ اردوگاه داریم که ۶۴ اردوگاه استانی، ۴ مورد ملی و بقیه منطقه‌ای هستند. در کانون‌ها ۲۲ انجمن وجود دارد که یکی از آن‌ها انجمن ورزشی است. محیط کانون باید محل تخلیه شور و نشاط و هیجان دانش‌‌آموزان باشد. اکنون ۱۱ کافه دخترانه در ۱۱ کانون راه‌اندازی شده است. 

وی گفت: در قالب این طرح، ۴۰ کانون و اردوگاه به وسایل و بازی‌های هیجانی مجهز می‌شوند. کاری که امروز با همکاری دکتر ستاری‌فرد به صورت مشارکتی شروع می‌کنیم، مدل هم‌افزایی است. باید اردوگاه محلی برای تربیت‌بدنی باشد و تربیت‌بدنی باعث رشد تربیتی دانش‌آموزان شود.  

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه امیدواریم تا آخر سال این همکاری به ۲۰۰ مجموعه ارتقا پیدا کند، گفت: همه محیط‌های پرورشی باید یک محیط شاد و پرنشاط برای دانش‌آموزان باشد.

ستاری‌فرد: ایجاد فضای ورزشی در اردوگاه‌ها ترکیب و تلفیق دو ساحت تربیت زیستی ‌- بدنی و هم عبادی - اخلاقی است/ ایجاد ۱۸۸۴ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در قالب طرح شهیدسلیمانی

صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه اظهار کرد: بازی، بازوی تربیت است. ای بسا مهمترین بسترساز تربیت است. بازی، فعالیت بدنی و ورزش مهمترین عامل و عنصر برای جلوگیری از مسایل و آسیب‌های اجتماعی و بهترین بستر برای کار گروهی و تیمی، اعتماد به نفس، عزت نفس و احساس موثر بودن دانش‌‌آموزان است. در دوره کرونا شاهد بودیم که از حیث مسائل اجتماعی گرفتاری‌هایی ایجاد شد و مسأله اجتماعی شدن دانش‌‌آموزان به جهت عدم حضور در مدرسه دچار خدشه شد و هم از حیث یادگیری و هم سلامتی.

ستاری‌فرد ادامه داد: ورزش و بازی علاوه بر اینکه می‌تواند بسترساز تربیت اخلاقی و اجتماعی دانش‌آموزان باشد، به قرارگیری دانش‌‌آموزان در موقعیت مناسب یادگیری کمک می‌کند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه طرح شهیدصدرزاده، گفت: این طرح به نام شهید صدرزاده مزین شده است، شهیدی که برای جامعه معلمان یک الگوست. امروز دانش‌آموز، بازی دوست دارد و به تربیت‌بدنی علاقه‌مند است. حضرت امام فرمودند تربیت‌بدنی جنبه عملی تربیت است. امروز دانش‌آموز باید هم از نظر جسمی و هم در عرصه علمی تقویت شود. 

امضا تفاهم‌نامه طرح شهید صدر‌زاده

ستاری‌فرد اضافه کرد: در سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش مکلف به ایجاد تنوع در محیط‌های یادگیری شده است و در این سند به اردوگاه‌ها، دارالقرآن‌ها و پژوهش‌سراها اشاره شده است. زمینه حضور دانش‌آموزان در سایر محیط‌های تعلیم و تربیت هم باید فراهم شود. 

معاون تربیت‌بدنی و سلامت گفت: در کانون‌های فرهنگی و تربیتی، در اردوگاه‌ها اگر قرار است دانش‌‌آموزان حضور داشته باشند، ایجاد فضای ورزشی انگیزاننده است. البته باید به ایجاد فضای ورزشی در مدرسه هم توجه شود و مبتنی بر این راهکار با طرح شهید سلیمانی در سال گذشته ۱۸۸۴ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای اعم از زمین چمن، کفپوش، سالن روباز، سالن چند منظوره و ۷۲۱ اتاق ورزش برای مدارس ابتدایی ایجاد شد و این نهضت در سال آینده ادامه خواهد داشت. 

وی افزود: ایجاد فضای ورزشی در اردوگاه‌ها ترکیب و تلفیق دو ساحت تربیت زیستی ‌- بدنی و هم عبادی - اخلاقی است. 

ستاری‌فرد ادامه داد: از حجت‌الاسلام پورثانی و همکاران ایشان در معاونت پرورشی تشکر می‌کنم که به ورزش دانش‌آموزان و ایجاد فضای ورزشی در کانون‌ها و اردوگاه‌ها اهتمام دارند. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار